AirPods Pro kapot? Apple vervangt ze gratis, zelfs buiten de garantie

Door: Jeroen Kraak - 4 reacties
AirPods Pro
(Afbeelding: Apple)

Het is natuurlijk vrij irritant wanneer je AirPods Pro niet functioneren zoals ze moeten. Gelukkig doet Apple er wat aan.

Als iets kapot is, heb je meestal recht op garantie als het binnen de termijn valt. Bij Apple kun je er ook voor kiezen om AppleCare+ af te sluiten om ook nog buiten de garantietermijn aanspraak te maken op reparatie of vervanging. Heb je dat niet gedaan, dan moet je het zelf uitzoeken. Gelukkig geldt dat niet voor de oudere AirPods Pro. Als je daarmee een probleem ondervindt, biedt Apple gratis reparatie aan.

Een serviceprogramma voor de AirPods Pro

Apple is namelijk het AirPods Pro Service Program for Sound Issues gestart. Deze geldt voor alle AirPods Pro-modellen die gemaakt zijn voor oktober 2020. Volgens de site hebben een klein percentage van de AirPods Pro geluidsproblemen hebben.

Deze zijn te herkennen aan de volgende twee voorbeelden die Apple noemt:

  • Krakende or statische geluiden die toenemen in luide omgevingen, bijvoorbeeld tijdens sporten of telefoneren
  • Active Noise Cancellation werkt niet zoals het hoort te doen, zoals het verliezen van bas- of een toename van achtergrondgeluiden, zoals straat op straat of in het vliegtuig.

Mocht je deze problemen ondervinden, dan kun je naar een Apple-winkel of naar een Apple Authorized Service Provider. Deze gaat het probleem dan voor je verhelpen. Apple hamert er wel op dat de problemen niet zorgen voor een langere duur van de standaardgarantie.

Spatial Audio

In september kregen de AirPods Pro al een bijzondere update van de firmware. Ze werden voorzien van Spatial Audio. Daarmee heb je meer een richting van waar het geluid vandaan komt. Dat is dus ideaal tijdens het kijken van een film of het gamen. Ook is het mogelijk om gebruik te maken van automatische device switching, wat handig is als je bijvoorbeeld van je iPad naar iPhone wil switchen.

Reacties

4 reacties
  • Profielfoto
    error

    Mijn rechter oorstuk is al tweemaal vervangen, mijn linker oorstuk eenmaal… sinds de aanschaf eind 2019. Altijd vanwege irritant gekraak dat na verloop van tijd start. Mijn rechter oorstuk (in september vervangen) is alweer licht aan het kraken.

    Minst stabiele Apple product ooit.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Ik ben ook al aan mijn 2e setje bezig nadat ik de AirPods Pro 4 maanden geleden gekocht heb…..kwaliteit is niet best, maar wel onder garantie vervangen. Ook bij mijn laatste MBP’s twee keer het volledige scherm vervangen nadat ik problemen had met de video camera. En dat terwijl de MBP al 4 jaar oud was. Dat is wel weer goed, maar product kwaliteit laat echt de wensen over de laatste jaren.

  • Profielfoto
    veenbeest

    Ik heb vooral problemen met de microfoon, dat mensen me op momenten opeens bijna niet meer verstaan.

    Originele Airpods: goede microfoon maar veel omgevingsgeluid.

    Airpods Pro: goed geluid maar slechte microfoon.

    Jammer

  • Profielfoto
    MrJvG

    Ik heb met ANC aan dat ik gekraak hoor als ik loop. Ook als het regenachtig is en ik loop op straat dan hoor ik het geluid van natte bandensporen.
    Tijdens telefoongesprekken, met geen wind, ben ik niet te horen aan de andere kant en men hoort zich dubbel.

    Ik dacht dat dit normaal is, maar als ik reacties lees schijnt dit niet te horen.
    Toch maar eens contact opnemen.