ProtonMail vergelijkt Apple met maffia: ‘in 2018 gedwongen tot in-app aankopen’

Door: Mark Hofman - 29 reacties
ProtonMail App Store
(Afbeelding: ProtonMail)

In de week waarin Het Congres een uitspraak deed over de monopoliepositie van bedrijven als Google, Facebook en Apple spreekt een bepaalde partij zich deze week uit over de situatie. Het gaat om ProtonMail dat in 2018, naar eigen zeggen, door Cupertino gedwongen werd om in-app aankopen aan te bieden.

Amerikaanse website The Verge ging in gesprek met CEO Andy Yen die de werkwijze van Apple vergelijkt met de maffia.

Apple dwingt ProtonMail tot in-app aankopen

Het is niet verrassend dat Andy Yen van ProtonMail zich in het openbaar verdedigt tegen Apple. Zijn bedrijf is immers een van de oprichters van de Coalition for App Fairness. De groep, waar onder andere Epic Games en Spotify een prominente plek hebben, zet zich in voor oneerlijke regels binnen online downloadwinkels. Een groep die zich voornamelijk lijkt te richten op de App Store van Apple. Ook dat is niet heel verrassend gezien Andy Yen het bedrijf uit Cupertino het beste kan vergelijken met de maffia.

In een interview met The Verge laat Yen weten hoe ProtonMail, een gratis applicatie, in 2018 werd gedwongen tot het aanbieden van in-app aankopen. Terwijl het bedrijf dat destijds niet op de planning had staan. “In de eerste twee jaar dat we in de App Store stonden was er helemaal niets aan de hand”, zo laat Andy Yen van ProtonMail weten in het interview. “Maar op het moment dat we steeds meer in populariteit begonnen te stijgen, werden we opeens een stuk beter in de gaten gehouden.” Vervolgens komt Andy Yen met de referentie naar de maffia:

“Zoals iedere goed georganiseerde maffia te werk gaat kwamen ze achter ons aan voor wat geld.”

ProtonMail kreeg in 2018 het bericht van Apple dat er in-app aankopen moesten worden toegevoegd aan de app. Dat had alles te maken met het feit dat er een aantal betaalde diensten op de website van ProtonMail te vinden waren. Iets waardoor Apple direct handelde. Het bedrijf uit Cupertino wil dat alle in-app aankopen via de App Store gaan, waardoor het een percentage op die aankopen kan pakken.

Luisterde het bedrijf van Andy Yen daar niet naar, dan zou de mail-applicatie uit de App Store verwijderd worden.

“We boden helemaal geen betaalde versie in de App Store aan. Het was een gratis download en je kon überhaupt niet betalen via die weg. Een compleet ander verhaal dan bijvoorbeeld bij Epic Games, waarbij het andersom werkte.”

“Je wordt volledig voor het blok gezet”, zo gaat Andy Yen verder. Volgens de CEO van ProtonMail is Apple rechter, jury en beul waardoor er een ‘take it or leave it’ sfeer ontstaat. “We moesten wel toegeven om ons eigen bedrijf te kunnen redden.”

30% voor Apple, zonder die marge te hebben

Het waren overigens geen loze woorden van Apple. Andy Yen laat weten dat er een maand was waarin de app ProtonMail niet geüpdatet kon worden, zelfs niet voor beveiligingsredenen. Toen het bedrijf uiteindelijk toestemde, moest het financieel gezien 26% meer van zijn gebruikers vragen. Iets dat te maken had met de 30% die Apple vervolgens wilde hebben.

“Toen Apple 30% extra begon te rekenen, wist ik niet waar ik het moest zoeken. We hadden niet eens een marge van 30%! Het is overigens vrij bijzonder om een bedrijf met zo’n marge te vinden. We moesten onze prijzen omhoog gooien en konden niet eens aan onze klanten laten weten dat het via de website goedkoper was.”

Volgens Andy Yen is deze werkwijze alles behalve goed. Al is het al om het feit dat je op deze manier nooit kan concurreren met Apple.

“Het is lastig concurreren, wanneer je 30% van je omzet moet afstaan aan je directe concurrent.”

WordPress en Hey

We weten inmiddels dat ProtonMail alles behalve de enige partij is die op deze manier naar de zaak kijkt. Zo werden ook WordPress en Hey gedwongen om in-app aankopen aan te bieden. We weten al maanden dat deze bedrijven niet de enige kunnen zijn. Zo liet Ben Thompson van Stratechery onlangs weten dat inmiddels 21 ontwikkelaars zich bij hem gemeld hadden. Maar er leek een soort angst te heersen rondom Apple en het App Store beleid.

“En ontwikkelaars zijn nog steeds bang”, zo gaat Andy Yen verder.

“Er is een hoop angst in de markt op dit moment. Mensen zijn zelfs doodsbang om hun mond open te trekken.”

In de afgelopen weken heb ik veel reacties op de website voorbij zien komen over het beleid dat Apple in de App Store doorvoert. De meningen lopen sterk uiteen en daarom ben ik heel benieuwd wat jullie van dit verhaal vinden. Staat Andy Yen van ProtonMail in zijn recht of heeft Apple het in dit geval bij het juiste end? 

Laat het me weten in de reacties!

Reacties

29 reacties
  • Profielfoto
    KarelWillem

    In 1-2-3:

    Ja maar, het is HUN winkel, dus ze mogen zelf de regels bepalen.

  • Profielfoto
    donut

    en hoeveel winkels zijn er … 2?

  • Profielfoto
    polansky

    Ik ben het daar niet mee eens hoor KarelWillem…

    Van mij mag Apple hierop keihard worden aangepakt.
    En dan ook echt flínk lappen voor deze praktijken met goed stevige boetes.

    Het zal de huidige prijzen niet meer doen dalen, maar misschien wel minder hard doen laten stijgen.

    Ik kan mij niet voorstellen dat de door Apple daadwerkelijk gemaakte kosten hoger zullen zijn dan 3-5%. Ik denk dat die 3-5% aan kosten reëel is en daarmee gelijk zouden zijn aan de creditcard maatschappijen.

    Beter nog opbreken die handel.
    Als consument heb je ook de keus om je zak ‘Lays Chips’ te halen bij de Albert Heijn, Jumbo, Coop, Dirk vd Broek of welk eenandere supermarkt.

    Het zou toch wat zijn dat omdat je een Nederlands paspoort hebt gekregen je gedwongen zou worden om alleen al je aankopen te doen via een staatssupermarkt die alle zeggenschap heeft inclusief over de prijsvoering.

  • Profielfoto
    VinB

    Als je een beginnende app ontwikkelaar bent, kan je gratis je app plaatsen (€99 voor een developers account per jaar) maar dan je toegang tot allerlij tools, frameworks, lesprogramma’s, etc. Je kan onbeperkt app plaatsen.

    Wil je geld gaan verdienen met je app dan zal je moeten gaan betalen. Dit voor de services die je gebruikt heb om je app te kunnen ontwikkelen.

    Ben een grote speler gaat dat inderdaad in de papieren lopen. Ben je een kleine speler kan je zonder grote investeringen iets kunnen neerzetten en daar geld me verdienen.

    Bovendien ben ik persoonlijk van mening, Apple heeft jaren geleden een hele hoop geld in een idee ingestoken zonder enkele garaties of het een succes zou worden. Nu het een groot succes is en vindt iedereen dat ze daar recht op hebben om gebuikt van te maken en van te profiteren voor zo min mogelijk.

    Je hoeft niet te ontwikkelen voor iOS!

  • Profielfoto
    Vilscon

    polansky op 9 oktober 2020 15:14
    Beter nog opbreken die handel.
    Als consument heb je ook de keus om je zak ‘Lays Chips’ te halen bij de Albert Heijn, Jumbo, Coop, Dirk vd Broek of welk eenandere supermarkt.

    Ik snap dit het volgende niet 100% dekkend is, maar toch deel ik het:

    Fortnite, want daar gaat het ook om, was tot voor kort ook gewoon bij de supermarkt beschikbaar van Apple, Google, Playstation, Xbox, Windows en Epic’s eigen store. Niemand verplicht je om ‘m te moeten kopen en spelen op een iPhone, omdat je ook een iPhone hebt.

    Dat er het een en ander moet veranderen ben ik het zeker mee eens. Maar 90% van de voorstanders van het openbreken van de enkele  App Store in het Apple Ecosysteem begrijpt niet de gevolgen als Apple verplicht meerdere app stores moet gaan toelaten. Dat biedt voor 80% enkel voordelen voor de verkopende partij (ik schrijf specifiek niet Developer) en het restant is een voordeel voor de gebruiker.

    Laat Apple de regels maar aanpassen, maar houdt het lekker wel op een enkele App Store.

  • Profielfoto
    thinksamuel

    Ik zou onafhankelijke toepassingenwinkels wel zien zitten: op die manier kunnen winkels zich focussen op een bepaalde categorie bijvoorbeeld een winkel enkel voor muziektoepassingen, een andere voor video, enzovoort. In het huidig model zie je door de bomen het bos niet meer. Met kleinere winkels zal er ook een kwalitatief beter beheer van het aanbod zijn.

  • Profielfoto
    Matador

    Je apps enkel via de App Store van Apple? Ik ben geneigd om te zeggen dat het me niet uitmaakt, maar laten we eens aannemen dat er inderdaad verschillende App Stores kunnen zijn.

    The Apple Way is in dit geval: zo… jij wil je App Store op onze toestellen? Prima, kan in 1-2-3. We vragen alleen 30% voor iedere app die via jou App Store wordt verkocht 😁

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Ik zou heel lang overgehaald moeten om te geloven dat er andere partijen zijn die de veiligheid, functionaliteit en kosten zo konden aanbieden als Apple nu doet. Ik ben niet per se tegen die keuze uit meerdere stores maar zal er geen gebruik van maken. Volgens mij wordt dat een bron van bugs en malware.
    ik heb liever dat de nare kanten aan het huidige verdienmodel op een andere manier worden opgelost. Apple als maffiabaas die toch goede dingen doet, rijmt ook niet.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    polansky op 9 oktober 2020 15:14
    Ik ben het daar niet mee eens hoor KarelWillem…

    Van mij mag Apple hierop keihard worden aangepakt.

    Je snapte mijn bericht duidelijk niet helemaal. 😁

     

  • Profielfoto
    newtastyland

    polansky op 9 oktober 2020 15:14
    Ik ben het daar niet mee eens hoor KarelWillem…

    Van mij mag Apple hierop keihard worden aangepakt.
    En dan ook echt flínk lappen voor deze praktijken met goed stevige boetes.

    Het zal de huidige prijzen niet meer doen dalen, maar misschien wel minder hard doen laten stijgen.

    Ik kan mij niet voorstellen dat de door Apple daadwerkelijk gemaakte kosten hoger zullen zijn dan 3-5%. Ik denk dat die 3-5% aan kosten reëel is en daarmee gelijk zouden zijn aan de creditcard maatschappijen.

    Beter nog opbreken die handel.
    Als consument heb je ook de keus om je zak ‘Lays Chips’ te halen bij de Albert Heijn, Jumbo, Coop, Dirk vd Broek of welk eenandere supermarkt.

    Het zou toch wat zijn dat omdat je een Nederlands paspoort hebt gekregen je gedwongen zou worden om alleen al je aankopen te doen via een staatssupermarkt die alle zeggenschap heeft inclusief over de prijsvoering.

     

  • Profielfoto
    newtastyland

    polansky op 9 oktober 2020 15:14
     

    Beter nog opbreken die handel.
    Als consument heb je ook de keus om je zak ‘Lays Chips’ te halen bij de Albert Heijn, Jumbo, Coop, Dirk vd Broek of welk eenandere supermarkt.

    Het zou toch wat zijn dat omdat je een Nederlands paspoort hebt gekregen je gedwongen zou worden om alleen al je aankopen te doen via een staatssupermarkt die alle zeggenschap heeft inclusief over de prijsvoering.

    Precies een paspoort krijg je, kun je niet kopen. Je hebt alle vrijheid om een telefoonmerk te kiezen en al of niet te kopen, staat iets je niet aan dan koop je een ader merk.

  • Profielfoto
    gipsman

    Wat is het verdienmodel van gratis Protonmail? Verkopen ze hun user data of doen ze het voor de liefde Gods? Wellicht ergens in de gebruikersvoorwaarden te vinden.

    30% van Apple is veel, misschien te veel, maar bv. in de boekhandel is het niet anders. De dwang om in app aankopen te hebben is no passaran. Maar ja, het is hun business. Vraag is of die voorwaarde in de initiële gebruikersvoorwaarden voor ontwikkelaars staat. Je kan toch duizenden apps vinden zònder in app aankopen? Mijn weer KMI app heeft er bv. geen. De corona app? Pages?  Numbers? Keynote? 🤒

  • Profielfoto
    Prometheus

    “Dat had alles te maken met het feit dat er een aantal betaalde diensten op de website van ProtonMail te vinden waren. Iets waardoor Apple direct handelde. Het bedrijf uit Cupertino wil dat alle in-app aankopen via de App Store gaan, waardoor het een percentage op die aankopen kan pakken.”

    Het was dus toch een betaalde dienst, dan vind ik het logisch dat Apple zo gereageerd heeft. Dat zullen ze niet gedaan hebben als de dienst “echt gratis” was.

  • Profielfoto
    MacDon

    Ben pro Apple en waar ze voor staan, maar dit klinkt niet hell erg dev-vriendelijk.
    Ik kan me dat gevoel van wurggreep wel voorstellen. En je kunt nergens heen met je klacht. Want Apple zal zich nooit uitspreken tegen zichzelf.
    Met privacy voorop zal er toch moeten worden gekeken naar een alternatieve manier van app’s aanbieden. Een meer transparante optie met betere voorwaarden voor dev’s.

  • Profielfoto
    Prometheus

    Stel jullie verhuren vakantie huisjes voor vakantie huisjes eigenaren. Jullie bieden één site waar ze allemaal komen te staan compleet met alle uitleg voor de klant enz enz. En jullie spreken af met de verhuurders dat voor ieder verhuurd vakantie huisje jullie 30% van de winst krijgen. Dat is tenslotte jullie verdien model. Dit is afgesproken met een contract en vervolgens gaan de vakantie huisjes eigenaren deze vakantie huisjes verhuren aan klanten die de huisjes via de site hebben gevonden maar de betaling vind plaats onder de toonbank zodat jullie niets van de winst zien. Dat is toch niet volgens afspraak?! Dit is exact wat Epic games heeft gedaan! Dit is niet afgesproken en pure diefstal. Als je niet een deel van je winst wil afdragen moet je je vakantie huisje niet op deze site zetten. Maar dan zul je een stuk minder verhuren. Dan is op de site staan een stuk investering om geld te verdienen.
    Hopelijk begrijpen de mensen die Apple lopen af te zeiken in dit verhaal het nu beter!

    En ja er is maar één appstore bij Apple, dit heeft Apple slim gedaan zakelijk gezien, maar ook voor klanten. Omdat klanten er zeker van kunnen zijn dat er geen mallware in de apps zit. Apple bewaakt de kwaliteit van hun platform. Daar zie ik niets verkeerds in, alleen maar voordelen voor de eindgebruiker. Zij kunnen alles op één vertrouwde plek vinden.

    Je kunt lopen zeuren dat Apple andere stores moet toelaten, maar ik denk dat het daardoor geen fijnere ervaring wordt voor de eindgebruiker. En Apple heeft hun hele eco systeem ontworpen en opgebouwd en daarom is het hun goed recht om dit te weigeren. Het is van hun! En als je het niet zint dan moet je een ander eco systeem kiezen van Google ofzo. Maar ook daar zul je weer gelijk soortige problemen tegenkomen.

  • Profielfoto
    recoiller

    Buiten polanski heeft iedereen gelijk in de reacties. Ze spreken steeds over het monopolie van Apple maar dat is onzin, Apple is niet eens de grootste speler op de markt en andere spelers vragen vergelijkbare percentages. Er zijn zoveel ontwikkelaars die wel voor android ontwikkelen en niet voor Apple. Dat staat voor iedereen vrij. Wat de klagende ontwikkelaars eigenlijk zeggen is dat ze wel willen kiezen voor het platform van Apple maar dan wel op hun eigen voorwaarden. Alsof je gaat tanken bij de shell en dan zegt, ik betaal maar de helft. Het is compleet waanzin. Als die apps zo belangrijk voor de klanten zijn, dan stappen klanten wel over naar android als het allen daar beschikbaar is. Maar dat doen ze niet.

  • Profielfoto
    donut

    Er is iOS en Android-….

    Daar zit het probleem van te weinig keuze vrijheid.

    Het is niet Android of zo;  er is geen  of zo…  dit gebrek aan keuze vrijheid  is inherent verbonden aan die 2 stores.

    Deze 2 platforms zijn zo bepalend dat het ingrijpt op vele gebieden waaronder bv het bepalen van morele waarden.

     

  • Profielfoto
    recoiller

    Apple is niet verantwoordelijk voor het gegeven dat er maar 2 platforms zijn. Wat morele waarden betreft begint het met je houden aan overeengekomen contracten. Ik zeg niet dat Apple heilig is, in tegendeel. Maar deze hetze klopt niet.

  • Profielfoto
    JoopJoopJoop

    Zo schandalig te keer gaan omdat je niet gratis van de store gebruik mag maken?

    Bij geen enkele winkel al dan niet online is dat mogelijk…

    Zo’n club moet je er direct eruit gooien….

    Proton Mail bij de trash dus.

     

  • Profielfoto
    KarelWillem

    JoopJoopJoop op 11 oktober 2020 15:49
    Zo schandalig te keer gaan omdat je niet gratis van de store gebruik mag maken?…

    We zijn het al gewoon geworden dat grote winkels die invloed hebben. Wil je bij de AH in de schappen liggen dan kost je dat vrijwel altijd gewoon een percentage. Met dat verschil dat de grote merken een onderhandelingspositie hebben; zoals Cocoa-Cola, dat op een gegeven moment gewoon hun assortiment uit de winkel trok.

    Bij Google kun je er nog voor kiezen je app niet in de Play Store te zetten, maar zelf elders aan te bieden. Dan kun je bewust de keus maken of je al dan niet 30% wilt betalen om je app onder de aandacht te laten brengen.

    Die (onderhandelings)positie heeft echter NIEMAND in Apples App Store. En DAT is wat hier eigenlijk mis is.

     

  • Profielfoto
    MrMo

    Ik ben een Apple fanatic maar ik vind dat Apple op dit punt echt keihard moet worden aangepakt. Deze anticompetitive praktijken van Apple moeten worden stopgezet. Apple krijgt te veel macht en je ziet dat de zucht naar nog meer winst alles kapot maakt. Ze beginnen steeds meer op het Microsoft van de jaren 90/2000 te lijken. Flinke boetes opleggen en internationale wetgeving (o.a. door de EU) die ervoor zorgt dat Apple in toom wordt gehouden.

  • Profielfoto
    hansz

    Niemand heeft blijkbaar in de gaten dat al het gejank van de ontwikkelaars, puur uit eigen belang is.  Belachelijke opmerkingen dat Apple keihard moet worden aangepakt omdat ze notabene in hun eigen winkel regels hebben gesteld. Denk je nou echt dat alle apps opeens 30% goedkoper zouden worden voor de gebruiker als de ontwikkelaar dat niet zouden hoeven afdragen. Nee hoor dat gaat lekker in eigen zak. Als ik bij Albert Heijn de koffie te duur vind dan kan ik daar ook niet opeens over gaan onderhandelen bij de kassa. Ik denk dat ik dan snel buiten zou staan en dat is precies wat Apple doet. En ja, in de supermarktwereld heb je meer mogelijkheden maar dat is geen rede om in een appstore dan maar de regels waar je eerst mee akkoord bent gegaan moedwillig te gaan overtreden.

  • Profielfoto
    recoiller

    @KarelWillem:
    Dus je klaagt over het monopolie van Apple binnen hun eigen platform terwijl er buiten Apple voldoende alternatief is. Sta je er ook zo in dat AH het monopolie heeft op Euroshopper producten?
    Dat Android het anders aanpakt dan Apple wil niet zeggen dat er iets mis is bij Apple. Dat is hetzelfde als stellen dat er iets mis is bij Fiat omdat ze geen terreinwagen aanbieden terwijl Jeep dat wel doet.

  • Profielfoto
    Milez

    recoiller op 12 oktober 2020 08:22
    @KarelWillem:
    Dus je klaagt over het monopolie van Apple binnen hun eigen platform terwijl er buiten Apple voldoende alternatief is.

    In de praktijk is er nauwelijks een alternatief. Het gaat om iOS of Android, en bij Android moet je er toch altijd gedoe bijnemen.

    Ik denk niet dat iemand er een probleem mee heeft dat Apple een percentage op de prijs van apps krijgt. Het gaat erom dat dat percentage heel hoog ligt. Zo hoog dat het nauwelijks te verdedigen is. Als je kijkt naar de winstcijfers van Apple en naar welk aandeel de App Store daarin heeft, zou je kunnen besluiten dat die bezwaren rechtvaardigd zijn.

  • Profielfoto
    recoiller

    @MrMo:
    Ik ben geen Apple fanatic maar je motivatie rammelt aan alle kanten. Ieder bedrijf zucht naar meer winst, dat heet commercie. Apple krijgt helemaal niet meer macht, hun macht komt niet verder dan hun eigen platform wat niet eens marktleider is. Daarmee gaat je vergelijking met Microsoft ook niet op die destijds een marktaandeel had van ruim boven de 90%. Dat Apple iets kapot maakt slaat ook nergens op, het is een waardeoordeel van jezelf. Wat maken ze kapot dan? Volgens mij maken de ontwikkelaars het voor zichzelf kapot. Ik denk juist dat ze het systeem beschermen ipv kapotmaken. Flinke boetes? Op basis van welke wetgeving? Dat ze binnen hun eigen platform zelf de regels bepalen terwijl hun platform een minderheidsspeler is op de markt? Er zijn geen regels die dat verbieden. Overigens ben ik wel van mening dat Apple de randjes soms wel opzoekt en moreel kun je je soms afvragen of je achter Apple zou moeten staan. Maar zorg wel dat je weet waar je over praat.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    recoiller op 12 oktober 2020 08:22
    @KarelWillem:
    Dus je klaagt over het monopolie van Apple binnen hun eigen platform terwijl er buiten Apple voldoende alternatief is. Sta je er ook zo in dat AH het monopolie heeft op Euroshopper producten?…

    Er is GEEN alternatief in de mobiele app store (waar het hier over gaat). Derhalve gaat het vergelijk met AH’s huismerk ook niet op. Want als ik die niet wil komen stap ik aan de overkant bij Lidl binnen, of fiets ik naar Hoogvliet.

    Wil ik een app op mijn iPad dan is er maar één keus, en dat is Apples App Store. Dat kan ik of jij geen probleem vinden, want een app is een app, waar die ook vandaan komt. Maar voor degene die de app – en alles wat daarbij hoort – wil verkopen kan dat wel een probleem zijn. Als ik koffie verkoop kan ik zelf bepalen in welke winkels ik dat wil aanbieden, en kan ik dus zelf bepalen welke voorwaarden voor mij het beste zijn. Zoveel mogelijk onder de aandacht brengen (lees bij de AH verkopen) en minder verdienen per verpakking, of wat minder zichtbaar (lees bij de Spar verkopen) en een betere inkoop/verkoop verhouding krijgen.

    Bij Apple is er geen keus, zijn er meer plichten dan rechten en derhalve bezit Apple dus een dwingend monopolie. Ja maar, dan kan je er toch voor kiezen om je app niet bij Apple aan te bieden? En dat alleen voor Android te doen. Ja, dat kan. Maar je hebt ook nog te maken met een klantenkring die verwacht dat je dat voor beide platforms doet (denk aan mediadiensten, banken, grote winkelketens, etc.). Dus die keus kan je helaas niet altijd maken.

  • Profielfoto
    Pjotr

    De redenatie:

    de store is van Apple, dus ze kunnen doen wat ze willen” klopt niet en is vergelijkbaar met: Dit land is van Louis XVI dus hij kan er mee doen wat hij wil”.

    We weten allemaal wat er met Louis is gebeurd. Eigendomsrechten zijn door een wet gebonden. Er zitten grenzen aan.

  • Profielfoto
    Pjotr

    KarelWillem op 9 oktober 2020 14:54
    In 1-2-3:

    Ja maar, het is HUN winkel, dus ze mogen zelf de regels bepalen.

    Totdat wij wetgeving van toepassing achten die dat anders bepaalt.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Gebruik mijn openingspost niet als mijn mening. Ik gaf hier alleen aan dat de navolgende reacties voor een groot deel daarop neer zouden komen. Vandaar het “In 1-2-3:”. .;)