Apple Watch SE Review: verreweg de allerbeste deal

Apple Mark Hofman 6 okt 2020
Leestijd: 6 minuten

Tijdens het Time Flies evenement van Apple zagen maar liefst twee verschillende Apple Watch modellen het daglicht. Naast de Series 6 zagen we voor het eerst ook een goedkoper model verschijnen: de Apple Watch SE. Met een vanaf €299 lijkt het een ontzettend goede deal te zijn, maar is dat in de praktijk ook zo?

In de review vertel ik je exact wat deze nieuwe Apple Watch SE te bieden heeft, wat zijn positie is in de line-up en wat het grote verschil is met de Series 6.

Apple Watch SE: de iPad Air van de smartwatches

De Apple Watch SE is praktisch gezien de iPad Air van de smartwatches. Dit model zit namelijk tussen het goedkoopste model (Series 3) en het duurste model (Series 6) in. Krachtiger dan de één, maar minder geavanceerd dan de ander. Voor de mensen die een Series 5 in handen hebben een stap achteruit, voor de bezitter van een Series 4 of lager een stap vooruit.

De Apple Watch SE is wat dat betreft voornamelijk gericht op een bepaalde doelgroep. Dan hebben we het voornamelijk over mensen die een Series 4 of lager hebben en zitten te twijfelen over een overstap. Daarnaast hebben we de groep mensen met een Series 5 die, om wat voor een reden dan ook, misschien de overstap willen maken. Voor die laatste groep is dit een stap achteruit en daarom valt die groep af. Maar voor die eerste groep is dit wel degelijk een interessant apparaat.

Wie voor de meest uitgebreide variant wil gaan, die moet voor de Series 6 kiezen. De mensen die genoegen nemen met wat de Apple Watch SE te bieden hebben, kunnen zomaar een bedrag van bijna €130 besparen. En ik zal je precies vertellen waarom dat de moeite waard is.

Apple Watch Series 6 Review
De twee nieuwe modellen (Afbeelding: Mark Hofman/OMT)

Apple Watch SE: deze dingen loop je mis

De Apple Watch SE is een uitstekende keuze voor mensen die wat minder geld willen betalen voor een nieuwe smartwatch, maar daarmee loop je wel wat nieuwe functionaliteiten mis. Functionaliteiten die wel in de nieuwe Series 6 zitten. Ik zet ze voor je op een rij.

Always-on Display

Met de Series 5 introduceerde Apple het Always-on Display. Een uitstekende toevoeging waardoor jij ten alle tijden de tijd van je Apple Watch af kan lezen. Waar de Series 6 ook gebruik maakt van deze functionaliteit ontbreekt hij bij de Apple Watch SE. Hierdoor gaat het scherm na een aantal seconde uit en moet je deze aantikken, of je arm draaien, om de tijd te kunnen zien. Dat is jarenlang zo geweest bij de smartwatches van Apple, dus wat dat betreft is het ontbreken van de functionaliteit geen ramp. Maar om heel eerlijk te zijn is het wel een gemis te noemen.

ECG en zuurstofgehalte in het bloed

Het is met de Apple Watch SE mogelijk om je hartslag te meten, maar je kan geen gebruik maken van de ECG functie die met de Series 5 geïntroduceerd werd. Apple heeft daarbij voor gekozen om de infraroodsensoren die het zuurstofgehalte in je bloed meten ook achterwegen te laten. Dat zijn twee functionaliteiten die voor een hele specifieke doelgroep interessant zijn. Wat dat betreft is het een uitstekende keuze om geld te besparen door deze functionaliteit weg te laten. De consument die dit soort functionaliteiten vaak wil gebruiken moet voor de Series 6 kiezen. Voor de consument die geen interesse heeft is het geen gemis.

Apple Watch Series 6
Infraroodsensoren (Afbeelding: Apple)

S6 en U1 chip

De nieuwe S6 chip in de Series 6 zorgt ervoor dat de smartwatch een stuk sneller is dan zijn voorgangers. Iets dat je vooral merkt wanneer je applicaties laadt. De Apple Watch SE beschikt niet over deze processor en is daarmee dus ook langzamer. Iets dat de consument niet gaat merken op het moment dat er nog geen ervaring is geweest met de Series 6. De Apple Watch SE is, met de S5 chip uit de Series 5, gewoon snel genoeg voor het dagelijks gebruik.

Het ontbreken van de U1 Ultra-Wide Band chip is op dit moment nog helemaal geen probleem. Deze chip zorgt ervoor dat de Series 6 future-proof is. Hierdoor is het gebruik van slimme functionaliteiten als CarKey, waarmee jij onder andere je auto ontgrendeld en vergrendeld, niet mogelijk.

Kleurenopties

Wie verliefd geworden is op de nieuwe kleurenopties voor de Series 6, die komt wel thuis van een koude kermis. De Apple Watch SE is niet in Product(RED) of in het blauw te verkrijgen. Je zult het moeten doen met een spacegrijze, goudkleurig of zilverkleurige kast. Daar is uitstekend mee te leven, zeker gezien het prijsverschil tussen de Series 6 en de SE. Al zullen er zeker mensen zijn die hun smartwatch graag hadden voorzien van een ander kleurtje.

Gelukkig valt er wat dat betreft genoeg te tweaken met de bandjes die beschikbaar zijn voor de SE.

Apple Watch SE: deze dingen heb je wel

De Apple Watch SE is dus niet voorzien van een aantal nieuwe functionaliteiten. Dat is zeker jammer, maar er valt nog genoeg te doen met deze smartwatch. Zoals gezegd zit de Apple Watch SE precies tussen de Series 3 en de Series 6 in, en dat is te merken ook! Deze dingen heb je wel:

Groot beeldscherm

Ten opzichte van de Series 3 beschikt de nieuwe Apple Watch SE over een groter beeldscherm. De smartwatch van Apple is, net als de Series 6, verkrijgbaar in 40mm en 44mm. In dat laatste geval ben je voorzien van een 1.78-inch Retina LTPO OLED scherm, waar je in het eerste geval voorzien bent van een 1.57-inch display. Dat is een merkbaar verschil met het 1.5-inch scherm (38mm) en het 1.65-inch (42mm) scherm van de Series 3.

Functionaliteiten voor je gezondheid

Naast het meten van het zuurstofgehalte in je bloed en de ECG, biedt de Apple Watch SE wel een groot aanbod aan functionaliteiten voor je gezondheid. Denk aan de reguliere hartslagmeter, de mogelijkheid om het aantal decibel in je omgeving te meten en de activiteitsringen. De Apple Watch SE houdt dus het aantal stappen dat je zet op een dag in de gaten, let op je ademhaling en zorgt dat jij je sta-doelen haalt.

Wat dat betreft is het slechts een klein deel dat je mist met deze Apple Watch SE en dat deel heeft het grootste deel van de consumenten niet nodig. Bij het dagelijkse gebruik heb ik me voornamelijk kunnen richten op de doelen die ik normaal gesproken ook wil halen. Geen verschil tussen de Series 6 en de SE op dat gebied.

Apple Watch Series 6 Review
Naast de Series 5 en SE (Afbeelding: Mark Hofman / OMT)

watchOS 7 en applicaties

Naast het gemis van een aantal functionaliteiten draait de Apple Watch SE wel gewoon op de meest recente software. Dat houdt in dat de smartwatch van Apple alle nieuwe functionaliteiten ondersteunt die watchOS 7 met zich meebrengt. Denk hierbij aan de alle nieuwe wijzerplaten en functionaliteiten als de slaapmeter.

Meer weten over wat watchOS 7 je allemaal te bieden heeft? Lees dan zeker even dit artikel!

Apple Watch SE: beste deal voor de meeste mensen

De Apple Watch SE is, net als zijn geavanceerdere broer, niet persé heel vernieuwend te noemen. Dat is helemaal niet zo erg, want de smartwatch van Apple is wel heel toegankelijk geworden. Met een vanaf prijs van €299 haal je een uitstekende Apple Watch in huis. Mensen die al tijden twijfelen over de aanschaf van de smartwatch, kunnen wat mij betreft de knoop nu doorhakken. Wie opzoek is naar een van de beste smartwatches van de markt met een lading aan goede functionaliteiten, een uitstekend beeldscherm en een goede batterij, die zit helemaal goed met de Apple Watch SE.

Is deze smartwatch te karig voor je qua functionaliteiten, dan is het echt goed om serieus naar de Apple Watch Series 6 te kijken.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀