Apple stelt aangekondigde privacy-functie in iOS 14 uit

Door: Night - 6 reacties
iOS 14 logo
(Afbeelding: Apple)

We zullen nog even moeten wachten op de aangekondigde anti-trackingfunctie in iOS 14, iPadOS 14 en tvOS 14. Apple stelt de integratie ervan in iOS 14 uit tot begin 2021 om ontwikkelaars de tijd te geven de nodige wijzigingen aan te brengen.

Apple zal iOS 14 uitbrengen zonder een nieuwe anti-trackingfunctie. Deze privacyfunctie maakt het voor app-makers moeilijker om mensen online te volgen met digitale advertenties. De functionaliteit is een goede, zo niet noodzakelijke toevoeging, maar zal alleen optimaal werken als deze wordt gebruikt door slimme, goed geïnformeerde gebruikers.

Tijdens de WWDC 2020 werd nog aangekondigd dat de anti-tracking functie onderdeel zou zijn van iOS, iPadOS 14 en tvOS 14. De beslissing van Apple zal een direct effect hebben op de langverwachte release van iOS 14, aangezien alom werd besproken dat iOS 14 tracking automatisch zou blokkeren. De release van de nieuwe iOS 14-privacyfunctie is echter uitgesteld tot begin 2021, kondigde Apple aan.

Hoe werkt de anti-tracking functie?

Elke iPhone, waar ook ter wereld, krijgt een unieke code. De anti-tracking functie verplicht de app-makers om gebruikers om toestemming te vragen om je te volgen, gegevens te verzamelen en te delen. Op basis van die code kunnen deze gegevens dan weer worden gebruikt om jouw online gedrag te analyseren. Want wanneer je optie krijgt om al dan niet te worden ‘gecontroleerd’, zal de laatste optie waarschijnlijk de voorkeur hebben.

Voor app-makers had het overigens niet op een slechter moment kunnen komen. Zij worstelen en vechten op dit moment voor hun voortbestaan door de door het coronavirus veroorzaakte recessie. Zonder de mogelijkheid om gebruikers te kunnen volgen, zullen de mogelijkheden voor het verzamelen en delen van gegevens worden beperkt. Logischerwijs zal dit ernstige gevolgen hebben voor de inkomsten die de makers van veel gratis apps ontvangen uit samengestelde, gerichte advertentiecampagnes.

Als de gebruiker van een iPhone of een ander Apple device er zelf achter komen hoe ze hun privacyinstellingen kunnen wijzigen (wat wederom geen goed nieuws is voor de ontwikkelaars van die gratis apps), krijgt die gebruiker automatisch een trackingcode.

Google en Facebook

Samen met Google beheert Facebook het grootste digitale advertentienetwerk. Al eerder waarschuwde Facebook hoe de nieuwe privacy-functie in iOS 14 van invloed zou zijn op de mogelijkheid voor zijn zakenpartners, om inkomsten te genereren uit advertenties.

Apple houdt echter vast aan zijn voortdurende inzet om de privacy van klanten te beschermen. Het bedrijf noemt dit “een fundamenteel mensenrecht”, en benadrukte dat er slechts sprake is van uitstel is van de nieuwe anti-trackingtool. Het is absoluut geen teken dat Apple afstand neemt van de belofte naar hun gebruikers inzake privacy.

Tracking heb je zelf in de hand

Toch is er ook kritiek op Apple. De iOS 14 anti-tracking functie vraagt gebruikers om zelf het heft in handen te nemen. Als een gebruiker niet begrijpt waarmee ingestemd wordt (of niet) wanneer een gratis app wordt gedownload, kan dit nadelig zijn voor de online privacy van die gebruiker. Hij of zij kan dan worden gevolgd, zelfs als men niet van plan was om dit toe te staan.

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    HHi Mac

    @OMT heeft natuurlijk lak aan dat fundamentele recht vanwege haar eigen cookie-wall beleid

  • Profielfoto
    Furbz

    @ hierboven: In plaats van klagen zou je ook een alternatief voor OMT kunnen opteren. Wat moeten ze doen om inkomsten te hebben en het toch gratis aan te bieden aan jou en mij?

  • Profielfoto
    Prometheus

    Ik vindt dat hele tracking verhaal maar onzin. Ze kunnen toch ook gewoon betaald worden voor het feit dat ze random reclame laten zien op hun sites of in apps? Waarom moeten mensen gevolgd worden als ze dat niet willen. En waarom gebeurd dat dan stiekem toch?! Van mij mogen ze die hele tracking en cookie wereld overhoop gooien zodat mensen niet meer traceerbaar zijn! Ik heb geen medelijden met bedrijven zoals FB en Google en vele anderen die hieraan meewerken.

  • Profielfoto
    csteelooper

    Furbz op 5 september 2020 12:21
    @ hierboven: In plaats van klagen zou je ook een alternatief voor OMT kunnen opteren. Wat moeten ze doen om inkomsten te hebben en het toch gratis aan te bieden aan jou en mij?

    Sorry hoor, maar A) @HHi Mac klaagt volgens mij niet over het feit dát er advertenties getoond worden, maar over hoe de Cookie Wall werkt, en B) hij/zij heeft wel degelijk een punt door te stellen dat dit niet in lijn is met de geldende wet- en regelgeving.
    OMT (MediaHuis Nederland BV) voldoet, net als helaas vele andere uitgevers (ik kijk naar jou, Sanomedia/TMG), niet aan de GDPR (AVG) door bezoekers niet de keuze te bieden welke Cookies ze wel of niet bieden (of beter nog: óf ze Cookies willen), maar gewoon een volledige blokkade met forced general consent te implementeren (“Door gebruik te maken van (…)”). Zo’n toestemming in bulk mág volgens de regelgeving niet meer. Maar helaas schort het (nog?) aan handhaving hieromtrent. Mij boeit het überhaupt geen ruk welke ads ik te zien krijg, als ik maar, zoals het hoort, kan aangeven of ik wel of niet voor “personalisatie” gevolgd wil worden (lees: of dergelijke cookies door een partij mogen worden geplaatst of niet).

    Helaas scoren (Nederlandse) (media-)bedrijven érg slecht op dit punt. Het valt mij zelfs op dat Amerikaanse sites, die óók aan de GDPR moeten voldoen om hier überhaupt legaal te kunnen opereren) het béter doen dan veel Nederlandse, maar ook andere Europese bedrijven…

    Nu ook nog maar even on-topic: ik hoop dat van uitstel geen afstel komt, al was het maar omdat ik alleen al benieuwd ben welke apps hier nou goed of slecht op scoren. Helaas is dat met apps lang niet zo makkelijk na te gaan als met websites, aangezien zelfs vaak de gebruiksvoorwaarden of andere documentatie niet (precies) vermeldt wélke cookies er nu geplaatst worden (ja, ook apps plaatsen (tracking) cookies). Laat staan dat ze daar gesplitste toestemming voor vragen (dus toestemming per doeleinde). Wel goed dat Apple developers extra tijd geeft om een en ander goed te implementeren.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Beetje jammer. Als van uitstel maar geen afstel komt.

  • Profielfoto
    Gfive

    @Furbz, bv met skimlinks. Veel vriendelijker en een hogere omzet. (er zijn vele soorten)