Huub Everstijn
Huub Everstijn Nieuws 5 september 2020
Leestijd: 2 minuten

Apple stelt aangekondigde privacy-functie in iOS 14 uit

We zullen nog even moeten wachten op de aangekondigde anti-trackingfunctie in iOS 14, iPadOS 14 en tvOS 14. Apple stelt de integratie ervan in iOS 14 uit tot begin 2021 om ontwikkelaars de tijd te geven de nodige wijzigingen aan te brengen.

Apple zal iOS 14 uitbrengen zonder een nieuwe anti-trackingfunctie. Deze privacyfunctie maakt het voor app-makers moeilijker om mensen online te volgen met digitale advertenties. De functionaliteit is een goede, zo niet noodzakelijke toevoeging, maar zal alleen optimaal werken als deze wordt gebruikt door slimme, goed geïnformeerde gebruikers.

Tijdens de WWDC 2020 werd nog aangekondigd dat de anti-tracking functie onderdeel zou zijn van iOS, iPadOS 14 en tvOS 14. De beslissing van Apple zal een direct effect hebben op de langverwachte release van iOS 14, aangezien alom werd besproken dat iOS 14 tracking automatisch zou blokkeren. De release van de nieuwe iOS 14-privacyfunctie is echter uitgesteld tot begin 2021, kondigde Apple aan.

Hoe werkt de anti-tracking functie?

Elke iPhone, waar ook ter wereld, krijgt een unieke code. De anti-tracking functie verplicht de app-makers om gebruikers om toestemming te vragen om je te volgen, gegevens te verzamelen en te delen. Op basis van die code kunnen deze gegevens dan weer worden gebruikt om jouw online gedrag te analyseren. Want wanneer je optie krijgt om al dan niet te worden ‘gecontroleerd’, zal de laatste optie waarschijnlijk de voorkeur hebben.

Voor app-makers had het overigens niet op een slechter moment kunnen komen. Zij worstelen en vechten op dit moment voor hun voortbestaan door de door het coronavirus veroorzaakte recessie. Zonder de mogelijkheid om gebruikers te kunnen volgen, zullen de mogelijkheden voor het verzamelen en delen van gegevens worden beperkt. Logischerwijs zal dit ernstige gevolgen hebben voor de inkomsten die de makers van veel gratis apps ontvangen uit samengestelde, gerichte advertentiecampagnes.

Als de gebruiker van een iPhone of een ander Apple device er zelf achter komen hoe ze hun privacyinstellingen kunnen wijzigen (wat wederom geen goed nieuws is voor de ontwikkelaars van die gratis apps), krijgt die gebruiker automatisch een trackingcode.

Google en Facebook

Samen met Google beheert Facebook het grootste digitale advertentienetwerk. Al eerder waarschuwde Facebook hoe de nieuwe privacy-functie in iOS 14 van invloed zou zijn op de mogelijkheid voor zijn zakenpartners, om inkomsten te genereren uit advertenties.

Apple houdt echter vast aan zijn voortdurende inzet om de privacy van klanten te beschermen. Het bedrijf noemt dit “een fundamenteel mensenrecht”, en benadrukte dat er slechts sprake is van uitstel is van de nieuwe anti-trackingtool. Het is absoluut geen teken dat Apple afstand neemt van de belofte naar hun gebruikers inzake privacy.

Tracking heb je zelf in de hand

Toch is er ook kritiek op Apple. De iOS 14 anti-tracking functie vraagt gebruikers om zelf het heft in handen te nemen. Als een gebruiker niet begrijpt waarmee ingestemd wordt (of niet) wanneer een gratis app wordt gedownload, kan dit nadelig zijn voor de online privacy van die gebruiker. Hij of zij kan dan worden gevolgd, zelfs als men niet van plan was om dit toe te staan.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Begin je weekend met de beste artikelen van OMT

Een goed weekend begint met de nieuwsbrief van One More Thing

Reageer op artikel:
Apple stelt aangekondigde privacy-functie in iOS 14 uit
Sluiten