Apple gaat met Europese adverteerders praten over zorgen rond iOS 14

Door: Mark Hofman - 10 reacties
Tim Cook Apple iPhone 11 16x9
(Afbeelding: AFP/Noah Berger)

Met de komst van iOS 14 op de agenda zijn er de laatste tijd veel zorgen uit de advertentie industrie. Dat heeft alles te maken met een nieuwe privacy-functionaliteit in het besturingssysteem van Apple. Zo deed Facebook eind vorige maand een oproep aan ontwikkelaars om rekening te houden met een omzetdaling van 50%.

Apple laat het er niet bij zitten en spreekt, volgens Digiday (via iMore), binnenkort met een aantal Europese adverteerders over de functionaliteit.

Apple praat met Europese adverteerders

Apple spreekt op 11 september met een coalitie van verschillende Europese advertentie bedrijven. Via een video conference bespreek het bedrijf uit Cupertino de vernieuwde privacy-functionaliteit van iOS 14 en de impact die het heeft voor de Europese bedrijven. De meeting komt tot stand nadat diezelfde coalitie in juli dit jaar een brief scheef aan Tim Cook. In de brief uitte de bedrijven hun zorgen over de nieuwe IDFA opt-in pop-up die van kracht is in iOS 14. Volgens de coalitie schendt Apple met de toevoeging de richtlijnen van de GDPR van de Europese Unie. De GDPR is een afkorting voor de General Data Protection Regulation dat in Nederland bekend staat als de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

De Europese coalitie bestaat uit de volgende bedrijven:

  • IAB Europe
  • News Media Europe
  • IAB Tech Lab
  • European Publishers’ Council
  • IAB France
Apple, Facebook, Amazon en Google Mark Zuckerberg, Sundar Pichai, Tim Cook en Jeff Bezos hoorzitting
Klik/tap voor groter. (Afbeelding: AFP)

Facebook waarschuwt

Eind vorige maand publiceerde Facebook een blogpost over de kwestie. Het bedrijf van Mark Zuckerberg waarschuwde ontwikkelaars voor de veranderingen in iOS 14. Apple zou met de nieuwe privacy-functionaliteit er voor zorgen dat de inkomsten van adverteerders aanzienlijk dalen. “Voor ontwikkelaars en uitgevers wordt de mogelijkheid om gerichte advertenties op iOS 14 te tonen beperkt”, zo was te lezen in het bericht.

Hoeveel impact het nieuwe beleid precies heeft is op dit moment nog niet bekend. Apple praat deze week met de Europese Adverteerders om dat te bespreken.

Reacties

10 reacties
  • Profielfoto
    Di May

    Aan alle adverteerders hier mijn belangrijkste advertentie :
    Ik hoef jullie reclame niet op mijn spullen. Punt.

    Ben blij dat Apple mij tegen jullie beschermt.

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Tja, hoewel ik het liefst geen reclame, nergens wil zien… lijkt dat een utopie. Hoewel, in Grenoble is zelfs reclame in de stad verboden: psychische vervuiling vind de stad.

    Ik ben geneigd te zeggen: een beetje reclame online is prima. Voor enkele zaken wil ik namelijk ook niet betalen. Maar die schreeuwerige meuk… En stop toch eens met het graaien naar data. Persoonlijke advertenties zijn nog steeds k^t! En als niet Facebook gebruiker wil ik helemaal niet dat er een profiel van mij is.

    Dus lang leven ad- en tracking-blockers.

  • Profielfoto
    Furbz

    Vind ik ook Renzo! Maar ik denk dat we ook wel verwend zijn geraakt met “gratis”. We betalen er stiekem toch voor.

    Ik hoop dat ze een modus kunnen vinden waarbij gebruiker en contentcreators beiden winnen.

  • Profielfoto
    VxP

    Beste uitvinding van de laatste tijd. Hulde aan 

  • Profielfoto
    Elduderino

    Hoe kan deze privacy feature nou de GDPR richtlijnen overtreden? IOS14 geeft gebruikers meer controle over de data, hoe wel of niet beschikbare data wordt gebruikt is aan de adverteerders, app developers en zij zijn dus verantwoordelijk voor het volgen van deze richtlijnen.

    Ik heb nog steeds het idee dat juist die bedrijven zich niet altijd aan de GDPR houden en er “speels” mee omgaan.

     

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Furbz op 8 september 2020 19:57
    Vind ik ook Renzo! Maar ik denk dat we ook wel verwend zijn geraakt met “gratis”. We betalen er stiekem toch voor.

    Ik hoop dat ze een modus kunnen vinden waarbij gebruiker en contentcreators beiden winnen.

    Uiteraard bestaat gratis niet. Maar wat er nu gebeurt is gewoon data “stelen”. Dat je ook geld kan verdienen zonder data te graaien, is dankzij (bijvoorbeeld) DuckDuckGo ondertussen ook wel duidelijk geworden.

  • Profielfoto
    Prometheus

    Een klein beetje reclame is idd niet zo erg, maar ik ben niet bereid mijn data af te staan om het te personaliseren. Laat reclame gewoon random zijn.

  • Profielfoto
    Prometheus

    Maar het liefste zie ik die ads helemaal verdwijnen! Begrijp me niet verkeerd…

  • Profielfoto
    Furbz

    MoNdO GeNeRaToR op 8 september 2020 22:37

    Furbz op 8 september 2020 19:57
    Vind ik ook Renzo! Maar ik denk dat we ook wel verwend zijn geraakt met “gratis”. We betalen er stiekem toch voor.

    Ik hoop dat ze een modus kunnen vinden waarbij gebruiker en contentcreators beiden winnen.

    Uiteraard bestaat gratis niet. Maar wat er nu gebeurt is gewoon data “stelen”. Dat je ook geld kan verdienen zonder data te graaien, is dankzij (bijvoorbeeld) DuckDuckGo ondertussen ook wel duidelijk geworden.

    Ben ik helemaal met je eens! Ook transparantie ontbreekt vind ik.

    daarom hoop ik op creatieve oplossingen waarbij alle partijen winnen. Overigens vind ik ook absoluut dat de avg/gdpr altijd leidend moet zijn voor bedrijven als het gaat om informatieverwerking.

  • Profielfoto
    Qenny

    “Gratis” ?

    Alles wat met de telefoon (lees iPhone) te maken heeft is verre van gratis, als je hem niet van je werkgever krijgt.

    Gegevens stelen, overladen met reclame en add’s kan niet hard genoeg bestreden worden.