Mark Hofman
Mark Hofman Nieuws 8 september 2020
Leestijd: 2 minuten

Apple gaat met Europese adverteerders praten over zorgen rond iOS 14

Met de komst van iOS 14 op de agenda zijn er de laatste tijd veel zorgen uit de advertentie industrie. Dat heeft alles te maken met een nieuwe privacy-functionaliteit in het besturingssysteem van Apple. Zo deed Facebook eind vorige maand een oproep aan ontwikkelaars om rekening te houden met een omzetdaling van 50%.

Apple laat het er niet bij zitten en spreekt, volgens Digiday (via iMore), binnenkort met een aantal Europese adverteerders over de functionaliteit.

Apple praat met Europese adverteerders

Apple spreekt op 11 september met een coalitie van verschillende Europese advertentie bedrijven. Via een video conference bespreek het bedrijf uit Cupertino de vernieuwde privacy-functionaliteit van iOS 14 en de impact die het heeft voor de Europese bedrijven. De meeting komt tot stand nadat diezelfde coalitie in juli dit jaar een brief scheef aan Tim Cook. In de brief uitte de bedrijven hun zorgen over de nieuwe IDFA opt-in pop-up die van kracht is in iOS 14. Volgens de coalitie schendt Apple met de toevoeging de richtlijnen van de GDPR van de Europese Unie. De GDPR is een afkorting voor de General Data Protection Regulation dat in Nederland bekend staat als de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

De Europese coalitie bestaat uit de volgende bedrijven:

  • IAB Europe
  • News Media Europe
  • IAB Tech Lab
  • European Publishers’ Council
  • IAB France
Tim Cook Apple, Facebook, Amazon en Google Mark Zuckerberg, Sundar Pichai, Tim Cook en Jeff Bezos hoorzitting
Klik/tap voor groter.

Facebook waarschuwt

Eind vorige maand publiceerde Facebook een blogpost over de kwestie. Het bedrijf van Mark Zuckerberg waarschuwde ontwikkelaars voor de veranderingen in iOS 14. Apple zou met de nieuwe privacy-functionaliteit er voor zorgen dat de inkomsten van adverteerders aanzienlijk dalen. “Voor ontwikkelaars en uitgevers wordt de mogelijkheid om gerichte advertenties op iOS 14 te tonen beperkt”, zo was te lezen in het bericht.

Hoeveel impact het nieuwe beleid precies heeft is op dit moment nog niet bekend. Apple praat deze week met de Europese Adverteerders om dat te bespreken.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Apple gaat met Europese adverteerders praten over zorgen rond iOS 14
Sluiten