Apple blijft App Store-abonnementen pushen, geeft ontwikkelaars codes

Door: Wesley Akkerman - 2 reacties
Apple Developer Program coronavirus App Store
(Afbeelding: EPA / Ritchie B. Tongo)

Apple herinnert ontwikkelaars eraan dat ze later dit jaar speciale codes voor App Store-abonnementen kunnen uitdelen. Aangezien steeds meer apps gebruikmaken van abonnementen, is dat een prima moment. Met die codes kunnen ontwikkelaars speciale aanbiedingen geven aan bestaande of potentiële klanten.

Apple omschrijft de speciale abonnementencodes voor de App Store als “unieke, alfanumerieke codes” die verschillende dingen gemakkelijker moeten maken. Ontwikkelaars kunnen zodoende nieuwe klanten werven, klanten behouden of klanten terugwinnen door speciale prijzen voor bestaande abonnementen aan te bieden. Met de codes kunnen de bijbehorende apps natuurlijk ook gepromoot worden. Dat kan online gebeuren, maar ook offline op speciale plekken. Denk dan bijvoorbeeld aan gamebeurzen voor videogames of techbeurzen voor apps die bij smarthomeproducten horen.

App Store iOS
Klik/tap voor groter. (Afbeelding: Apple / Montage: OMT)

Apple biedt ontwikkelaars meer opties aan

Het bedrijf uit Cupertino wil er tevens voor zorgen dat consumenten gemakkelijk gebruik kunnen maken van de extra opties die ontwikkelaars tot hun beschikking hebben. Wanneer je een aanbieding krijgt voor een abonnement op een app en je wil je abonneren, dan kun je bijvoorbeeld op een specifiek aangemaakte url klikken. De url werkt slechts één keer en brengt je direct naar de juiste pagina waar je je code kunt verzilveren.

Een nieuwe api (api’s zijn tools voor ontwikkelaars) in iOS 14 en iPadOS 14 stelt eigenaars van third-party apps in staat een code te sturen naar zowel nieuwe als bestaande klanten. Die api moet het proces voor en achter de schermen gemakkelijker maken.

Een code voor een abonnement kan verschillende dingen doen. Zo kun je bijvoorbeeld tijdelijk gratis gebruikmaken van een dienst. En anders kun je bijvoorbeeld korting krijgen voor een aantal maanden. Daarnaast kan een developer instellen dat iemand extra korting krijgt wanneer diegene besluit vooruit te betalen voor een paar maanden, zodat de deals altijd scherp zijn.

Dit is hoe Apple de functie zelf omschrijft.

Later this year, you’ll be able to acquire, retain, and win back subscribers with subscription offer codes: unique, alphanumeric codes that provide free or discounted prices for auto-renewable subscriptions. Provide your one-time use codes digitally or offline at physical events, alongside products, and more. Customers on iOS 14 and iPadOS 14 and later can redeem offer codes on the App Store, through a one-time code redemption URL, or within your app if you’ve implemented the presentCodeRedemptionSheet API.

Hier lees je veel meer over de aankomende mogelijkheden.

Apple

Reacties

2 reacties
  • Profielfoto
    Vilscon

    Op zich niks mis met abonnementen, zolang mijn maandelijkse betaling ook met grote regelmaat updates oplevert of ik gebruik maak van de middelen van de verkoper, zoals serverruimte of beschikbare data. Een abonnement voor een rekenmachine, die ik wel eens heb gezien, is onzinnig.

  • Profielfoto
    hansz

    Persoonlijk zou ik geen enkele app kunnen verzinnen die een maandelijks abonnement waard is, ik heb uitsluitend apps met eenmalige betaling. Het lijkt een soort van modeverschijnsel te zijn om iedereen zoveel als mogelijk is, ergens een maand abonnement voor in de maag te splitsen, zelfs voor je maandelijkse vitaminen.