Weekend poll: wat moet er anders in de App Store?

Door: Raymon Mens - 17 reacties
Apps App Store Algemeen
(Afbeelding: Apple)

Er is steeds meer verzet tegen het feit dat de App Store de enige manier is om software op een iPhone of iPad te installeren. Vooral dat daarbij Apple’s betaalmethode gebruikt moet worden en het bedrijf uit Cupertino daar 30% commissie op iedere aankoop rekent.

De meest recente controverse is een grote. Fortnite is uit de App Store gehaald nadat Epic Games zijn eigen betaalsysteem lanceerde. Is het nu echt tijd voor veranderingen door te voeren, of mag Apple gewoon de regels blijven bepalen? Stem in onze weekend poll!

(Zie je geen poll? Dan staat er waarschijnlijk een iets te enthousiaste adblocker aan. Geeft niets, maar zet ‘m even uit om te stemmen!)

Reacties

17 reacties
  • Profielfoto
    PVDK

    Ik heb gekozen om de commissie te verlagen maar ik kies ook ”Apple hoeft niets te doen: het is zijn platform, zijn regels”. Ik zou namelijk zeggen, verlaag de 30% naar 20% of 25% maar voor de rest is het hun platform. Zij steken er geld in wat betreft servers en mankracht om de apps te controleren of erop te reageren.

    Kortom: de kritiek die gegeven wordt door microsoft, fortnite etc vind ik niet helemaal terecht.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Vergeet niet dat je feitelijk al jaarlijks een bedrag betaald om je app in die store te hebben. Het is niet gratis uiteraard.

    Als app store hoeft er niets te veranderen wat mij betreft. Dat is prima voor elkaar zo, en daar wordt terecht weinig over geklaagd.

    Voor wat betreft in-app aankopen – en dan vooral abonnementen – mag er echter wel wat veranderen. Daar is die store ook niet voor opgezet in eerste instantie, maar wordt nu vooral ingezet als makkelijke melkkoe voor Apple.

    Je kunt dan als tegenargument geven dat er dan wel heel veel gratis apps in de app store staan, waar Apple niets aan verdient (Spotify, Netflix, Prime, etc.). Dus apps die vanuit hun app abonnementen laten afsluiten zouden een apart tarief kunnen krijgen van Apple; voor elke keer dat de app wordt gedownload betaald de aanbieder gewoon een eenmalige fee.

  • Profielfoto
    Ruurd

    KarelWillem op 15 augustus 2020 10:32
    Vergeet niet dat je feitelijk al jaarlijks een bedrag betaald om je app in die store te hebben. Het is niet gratis uiteraard.

    Ja. Je betaald als privé-persoon  99 euro per jaar. Daar houden ze een goed lopende infrastructuur dat certificaten voor je maakt en beheert en de apps die jij tekent mee checkt. Ik zou voordat je dit aanhaalt even naar de kosten gaan kijken die Microsoft aan je in rekening brengt op het moment dat je hun ontwikkelomgeving commercieel gaat gebruiken. Bij Apple kost dat niets.

  • Profielfoto
    yellow

    Wanneer is iets wel een faire prijs? Wie gaat dat bepalen (in dit geval bepaalt Fortnite hoe Apple moet gaan werken. Je zou naar een winkel moeten gaan en tegen de verkoper moeten zeggen: “Ik vind jouw vraagprijs te hoog. Ik betaal 50% minder)? Je kan bij elke handel gaan afvragen of de prijs niet te hoog is. Laten we niet beginnen over de medicijnenmarkt.

    Een skin 1x ontwerpen en daarna miljoenen incasseren? “Je hoeft geen reet te doen, net als een in-app betalingssysteem”. Is dat wel zo fair? Daar moet ook worden opgetreden, nietwaar Fortnite?

  • Profielfoto
    Tee Loo

    Sideloading krijg je bad-user-experience van. Iets wat Apple wil voorkomen. Mensen kopen Apple producten omdat het ‘gewoon werkt’. De potentiële ellende door sideloaden, jailbreaken etc is meestal de reden dat mensen kiezen voor Apple as-is.

    Wat wel een probleem is: Apple gebruikers kunnen alleen bij Albert-Heijn winkelen.

    Maar hoe gaat Apple een Jumbo, Plus, Coop betrekken bij hun hoge standaard voor de eindgebruiker?

    Lastig.

     

     

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Sideloading is weer wat anders dan toestaan dat abonnementen op een andere manier afgesloten kunnen worden. Dat laatste kan prima buiten de Store om. Maar dan loopt Apple sloten geld mis.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ruurd op 15 augustus 2020 11:51

    KarelWillem op 15 augustus 2020 10:32
    Vergeet niet dat je feitelijk al jaarlijks een bedrag betaald om je app in die store te hebben…

    …Ik zou voordat je dit aanhaalt even naar de kosten gaan kijken die Microsoft aan je in rekening brengt op het moment dat je hun ontwikkelomgeving commercieel gaat gebruiken. Bij Apple kost dat niets.

    Appels en peren. Apple verkoopt tientallen miljoenen iDevices door de inspanningen van developers. En vraagt hen vervolgens nog eens dik geld bij elke extra aankoop vanuit hun apps.

     

  • Profielfoto
    RW076

    Niets veranderen, is prima zo. Je hoeft er niet in. n je hoeft er niets uit te halen. Ik bepaal toch ook niet hoe andere winkels werken?

  • Profielfoto
    pruus

    Op de iOS store word ik gek van de aanbevelingen van spellen/games. Ik had daar niets mee, heb er niets mee. Zou prettig zijn als wij voorkeur categorieën kunnen opgeven. Ben je van een hoop ‘rommel’ af. Tevens vind ik dat d

  • Profielfoto
    pruus

    dat de in-app aankoop eerder de bedragen toont. Soms erg wisselend; per maand of eenmalig. Kan in mijn ogen duidelijker. Ik wil wel betalen, maar in vond het soms onduidelijk: super extreme wat zegt het allemaal?

  • Profielfoto
    SuperAn

    Eigenlijk zou het mogelijk moeten zijn om een ander os te installeren, bv mn iPad 4 is hardware matig nog goed genoeg, maar kan door de verouderde software sommige webpagina’s en apps niet meer openen

  • Profielfoto
    Bas

    Heeft iemand wel eens een huis laten bouwen? 10% commissie van de aannemer op het loodgieterswerk doet al pijn, maar daar doen ze dan wel de coördinatie voor zeggen ze dan. Anyway, je bent daar vrij om het niet te doen en later zelf te doen. Het iOS ecosysteem biedt dat niet en met de 30% commissie is het daarmee een ongezonde monopoly.

  • Profielfoto
    GuZ

    Ben het met Bas eens!

    Voor de de grap:

    En 30% is wel veel imho.. net als 21% voor de overheid daar nog eens overheen aan BTW en dan de hele boel nog eens x2 vanwege inkomstenbelasting/loonheffingen voordat de consument überhaupt wat kan besteden.. iedereen mag en moet wat verdienen, maar de verhoudingen zijn volkomen scheef imho

    Ff rekenen: als je 1.000 euro omzet hebt in de app store als ontwikkelaar, gaat er 21% btw af = 826,- daarvan pakt Apple 30% = 578,- over; stel dat je geen enkele kosten maakt heb je misschien iets van 300,- te besteden nadat je IB hebt betaald of aan netto salaris
    – om bijvoorbeeld apps te kopen in de app store en weer 21% btw te betalen..
    Lekker dan.. ?

  • Profielfoto
    macpeto76

    Apple zou de ontwikkelaars moeten laten betalen om in de app store te mogen worden opgenomen. De ontwikkelaars hebben er groot belang bij om beschikbaar te zijn op ios. Maar van iedere in app aankoop 30% opeisen vind ik monopolistisch gedrag. Dat lijkt heel erg onder dwang geld afstaan… Maar veel zal er niet veranderen. Apple heeft haar aandeelhouders heilig verklaard dus er zal zoveel mogelijk geld moeten worden binnen gegraaid. Als Apple besluit de 30% eis te laten vallen zal dat verlies van inkomsten op een andere manier terug worden verdiend dmv andere prijsverhogingen. Apple is een ordinaire geldmachine geworden. Helaas….

  • Profielfoto
    AT024

    Lekker leesbaar poll uitslag

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Elke fysieke winkel vraagt commissie voor de producten die hij uit naam van iemand anders verkoopt. Tenslotte kost het ruimte, transportkosten, administratiekosten, behoord het goed gepresenteerd te worden, betaald de winkelier huur en energie en heeft deze misschien schoonmakers of een beveiliger in dienst.

    Bij de App Store van Apple echter komen de meeste bovengenoemde zaken te vervallen want ook zonder de App store betaalt Apple al huur etc. en had al bepaalde mensen in dienst en zouden dus niet van invloed mogen zijn op het bepalen van de hoogte van een commissie. (En natuurlijk neemt deze vorm van software geen fysieke ruimte in.)

    Het enige wat extra kosten geeft zijn de ‘dedicated’ servers voor de App Store. Die moeten natuurlijk onderhouden worden maar staan niet in vergelijking met een fysieke winkel waar elk software doosje ruimte in beslag neemt (nam).

    De verschillen tussen een fysieke winkel en een online store zijn dusdanig dat je vraagtekens kunt zetten bij die 30%.

    Ook heeft Apple een monopolie positie (niet alleen bij iOS en de iPad maar ook de Mac omdat je ook dan het in de Mac App Store aangeboden programma vrijwel nooit ergens anders kunt downloaden).

  • Profielfoto
    newtastyland

    hendrik ijzerbroot op 16 augustus 2020 22:58
     

    Ook heeft Apple een monopolie positie (niet alleen bij iOS en de iPad maar ook de Mac omdat je ook dan het in de Mac App Store aangeboden programma vrijwel nooit ergens anders kunt downloaden).

    Apple kan er toch niets aan doen dat een ontwikkelaar een app niet buiten de Mac App Store aanbiedt? Dat is dus geen monopolie!