iPhone blijft als enige overeind terwijl de smartphonemarkt in elkaar zakt

Door: Thomas Aalderink - 2 reacties
Apple iPhone 11 en iPhone 11 Pro camerasysteem frankrijk
(Afbeelding: One More Thing)

Veel bedrijven worden hard geraakt door het coronavirus. De vraag naar producten blijft uit en rode cijfers zijn het gevolg. Dit geldt ook voor de smartphonemarkt. Het onderzoeks- en adviesbureau Gartner heeft Q2 2020 onder de loep genomen en alleen Apple houdt zich staande terwijl de concurrentie snel wegzakt.

In het rapport van Gartner komt naar voren dat de vraag naar smartphones in het tweede kwartaal van 2020 met 20,4% is gedaald. Het gerenommeerde onderzoeks- en adviesbureau wijst het coronavirus aan als belangrijkste reden van de flinke daling: “Reisbeperkingen, winkelsluitingen en minder bestedingen aan niet-essentiële producten gedurende de pandemie zorgt dit jaar voor het tweede kwartaal op rij van daling in de smartphoneverkopen.”

Alle grote smartphone merken zien verkopen dalen

Naast het totaalplaatje heeft Gartner ook naar de vijf grootste smartphone merken gekeken. De gehele top vijf zag de vraag naar hun producten dalen, maar sommigen fabrikanten werden aanzienlijk harder geraakt dan andere. Samsung werd het hardste geraakt en zag de verkoopcijfers met 27,1% dalen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. van ruim 75 miljoen naar nog geen 55 miljoen toestellen

Ook Xiaomi en OPPO leden flinke verliezen. Deze fabrikanten uit China verkochten respectievelijk 21,5% en 15,9% minder dan in Q2 2019. Nummer twee Huawei wist de schade enigszins beperkt te houden. Zij zagen de vraag naar hun smartphones met slechts 6,8% dalen. Hierdoor gaan ze bijna Samsung voorbij. Het Chinese bedrijf verkocht ongeveer 600.000 toestellen minder dan de huidige nummer. In dezelfde periode vorig jaar was dat gat nog ongeveer 17 miljoen toestellen.

Smartphone Verkoopcijfers Q2 2020 Apple iPhone
De verkoopcijfers van Q2 2020. (Afbeelding: Gartner)

iPhone blijft dankzij China en de SE stabiel

Niet alleen Huawei komt dichterbij Samsung, ook Apple weet de aansluiting te vinden. De iPhone-maker ging namelijk van 10,4% marktaandeel in Q2 2019 naar 13% marktaandeel in Q2 2020. Dat komt vooral omdat Apple als enige smartphonefabrikant in de top 5vijfeen grote daling wist te voorkomen. Van de iPhone werden er in Q2 2020 namelijk slechts 0,4% minder verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Volgens Gartner heeft Apple de schade beperkt kunnen houden door de verbeterde zakelijke markt in China en de introductie van de iPhone SE. Dit toestel wist namelijk precies te doen waar Apple zo vurig op hoopte.

Reacties

2 reacties
  • Profielfoto
    NASI-GORENG

    diepe zakken?

  • Profielfoto
    computer space

    Grappig dit nieuws. Dit was van vóór de aanvaring met Epic. Op naar de cijfers van Q4….