Project xCloud voor Xbox One-streaming lijkt Apple-gebruikers over te slaan

Door: Jelle van Es - 2 reacties
(Afbeelding: Microsoft)

Microsoft liet vorig jaar weten te werken aan Project xCloud. Het is een project die er voor moet zorgen dat je Xbox One-games vanuit de Cloud kunt streamen naar je smartphone. En als je enkel gebruik maakt van een Apple-product, dan lijk je achter het net te vissen.

Eerder deze week werd bekend dat de service op 15 september uit de beta-fase gaat en beschikbaar wordt voor Android-smartphones en tablets. Daar werd al meer op getest. Er was echter ook een zeer beperkte test voor iPhones, maar verder dan dat lijkt het niet te komen.

Geen Xbox One-games streamen op je Apple-apparaat

Sinds gisteren is Microsoft gestopt met de test van Project xCloud op Apple-apparaten. Die werd al zeer beperkt getest. En waar het duidelijk is dat de Android-gebruikers vanaf 15 september als onderdeel van de Xbox Game Pass Ultimate games kunnen streamen naar hun apparaat, lijkt het doek te vallen voor Apple-gebruikers. Microsoft laat tegenover The Verge weten dat een grote uitrol van het project niet werkt omdat het ingaat tegen de App Store policies.

Speel Xbox One games op je smartphone (Afbeelding: Microsoft)

Daarmee is het zeker niet de eerste streaming dienst die niet op Apple-apparaten verschijnt. Google Stadia is een ander voorbeeld van een streaming dienst die niet te vinden is op je iPhone en iPad. Het enige wat je momenteel op dit gebied kunt doen is gebruik maken van Remote Play om je PS4-games te streamen of Steam Link om je pc-games er naar te streamen. Het probleem zit hem waarschijnlijk in het feit dat Apple wilt dat er mogelijkheden zijn om via de App Store abonnementen af te sluiten, terwijl een derde partij waarschijnlijk geen zin heeft om dertig procent van hun inkomsten er voor af te staan. De andere twee streaming-opties die wel beschikbaar zijn, zijn gratis en daardoor gaat het niet in tegen de Apple Store policies. Zodoende lijkt de kans dat je Xbox One-games kunt streamen op je iPhone erg klein.

Google Play Store dus wel

Wanneer je de mogelijkheid krijgt om je Xbox One-games op je Android-apparaat te streamen via de app op de Google Play Store, dan zijn daar ook geen in-app purchases beschikbaar. Maar Apple wil daar waarschijnlijk niet aan en wil dat je voornamelijk games via de Apple Arcade gaat beleven.

Reacties

2 reacties
  • Profielfoto
    doctor_apple

    Ik vraag me oprecht af of Apple zich op termijn niet heel hard in de vingers aan het snijden is. De wereld gaat steeds meer richting online, microservices, nieuwe software architecturen, dienstencultuur en natuurlijk hoort daar een zekere vergoeding tegenover te staan. Maar ik heb eens goed gekeken naar wat mij bekend is op het gebied van infrastructuur, personeelkosten, licentiekosten, beheerkosten en vele andere zaken en ik kom met geen mogelijkheid uit op Apple’s vergoeding en licentiebeleid anders dan dat het een hebberigheid is ten top.

    Een “Dolf de Geldwolf” houding van Apple die ze mogelijk duur komt te staan. Niet alleen op het gebied van mededingingsautoriteiten, maar meer nog met betrekking tot bereidwilligheid van derden om Apple gebruikers te voorzien van toepassingen.

    Er was een heel andere tijd waar (tech) reuzen ook dachten dat men niet om heen zou kunnen. Dat hun oplossing blijvend was. De geschiedenis heeft ons keer op keer geleerd dat niets blijvend van aard is. Dus ook niet het succes van Apple.

    Wat als je straks op iOS alleen halfbakken oplossingen krijgt van de Tech reuzen. Apple heeft zelf in het verhoor aangegeven verre van de grootste leverancier van mobiele telefoons te zijn. Volume verkoopt. Wat als … Netflix na een terugval zich herpakt, Microsoft met Xbox Streaming een kaskraker blijkt te hebben en Spotify blijft groeien en er nog wat concurrenten komen die allemaal, stuk voor stuk, op iOS of een beduidend minder aanbod zullen hebben of zelfs helemaal links laten liggen.

    iOS heeft wereldwijd slechts 25% van de markt in handen. Vanaf Android 9 heeft Android echt een inhaalslag gemaakt, zien de apparaten er steeds beter uit, kunnen steeds meer en gelet op het feit dat meer en meer ‘cloud based’ werkt of zelfs op basis van een lokale browser gegoten in een ‘executable’ (Electron bijvoorbeeld), dan vraag ik me oprecht af of Apple met een dergelijke houding ten aanzien van het Store beleid nu slim bezig is.

    Tijd zal het leren.

  • Profielfoto
    polansky

    Ik denk eerder dat MS de pis erin heeft dat de kans groot is dat Apple met een eigen entertainment / game console gaat komen die volledig cloudbased zal zijn.

    Metal en Swift zijn niet voor niets gemaakt.
    Nieuwe Apple silicon is snel genoeg en als nu inderdaad blijkt dat Apple ook nog eens een eigen GPU aan het ontwikkelen is dan kun je ervan op aan dat Apple een vinger in de pap wil krijgen op dit gebied.