Apple’s Phil Schiller legt deel werkzaamheden neer

Door: Raymon Mens - 2 reacties
Phil Schiller iPhone 11 Pro 16x9
(Afbeelding: Apple)

Phil Schiller doet een stapje terug. De man die bij Apple tot vandaag ver­ant­woordelijk was voor alle marketing wereldwijd (en de App Store) maakt plaats voor Greg Joswiak. Joswiak, voorheen hoofd productmarketing, zal de positie van Schiller als algemeen marketingman van Apple overnemen.

Schiller, wiens carrière bij de computerfabrikant begon in 1987, stopt niet helemaal. Hij blijft verantwoordelijk voor de App Store en is ook nog steeds Events Manager. De virtuele WWDC 2020 die dit jaar een groot succes was, werd onder andere door hem geleid.

Nieuwe eretitel voor Phil Schiller

Phil Schiller wordt ook Apple Fellow. Dit is een eretitel die maar zeer weinig mensen hebben. Bill Atkinson, Alan Kay, Guy Kawasaki en Steve Wozniak behoren tot de gelukkigen, maar Jony Ive vreemd genoeg niet. De Apple Fellow-titel beloont individuen die binnen Apple een buitengewone bijdrage hebben geleverd op technisch of managementgebied.

“Phil heeft ervoor gezorgd dat Apple het bedrijf is geworden dat het nu is”, zegt Tim Cook in de verklaring. “Zijn bijdrage is enorm geweest”, vervolgt de CEO. En het klopt. Dat Apple deze moloch is geworden is grotendeels aan Phil Schiller te danken. Hij is immers in voor- en tegenspoed bij Apple gebleven. De 60-jarige Schiller kan het nu een beetje rustiger aan gaan doen, maar pensioen zit er nog niet in. Er lopen immers een boel antitrustonderzoeken naar de App Store en dat is nog steeds een van de verantwoordelijkheden van Schiller.

De marketing­man ontpopte zich de afgelopen jaren ook als goede presentator. Hij heeft menig nieuw Apple-product tijdens keynotes onthuld. De afgelopen jaren deed hij echter al een stap terug. Apple begon toen veel meer mensen op het podium te zetten om in de keynotes te presenteren.

Enkele van de presentaties van Phil Schiller zijn inmiddels legendarisch. Denk aan “Can’t innovate anymore? My ass!” tijdens de onthulling van de Mac Pro in 2013 en het benoemen van “Courage” bij het verwijderen van de kop­tele­foon­aan­sluiting van de iPhone 7. Het is altijd bijzonder geweest dat een marketing-persoon zo goed over technologie kon praten.

Greg Joswiak nu in de marketing-lead

Greg Joswiak, de voormalig vice-president verantwoordelijk voor product­marketing, neemt de functie van Schiller over. Hij is zeer bekend met het reilen en zeilen binnen Apple, aangezien hij al twintig jaar voor het bedrijf werkt. Eerder was hij verantwoordelijk voor de marketing van de iPod en iPhone. Joswiak is overigens niet zo’n uitgesproken persoonlijkheid als Schiller. Hij valt net als Tim Cook in de categorie ‘bescheiden grijze muis’.

Greg Joswiak in 2019
Klik/tap voor groter. (Afbeelding: Apple)

Reacties

2 reacties
  • Profielfoto
    maconly

    Nog meer philips figuren

  • Profielfoto
    Chytin

    Phil was al minder zichtbaar tijdens conferences. Ik denk dat Tim hem gewoon al langer wilde vervangen. Hij deed nog wel de iPhone presentaties, omdat hij ook echt wist waar ie over sprak. Tim weet totaal niet wat een CPU of GPU is. De geforceerde semi-pensioen van Phil vind ik echt jammer. Zijn humor, kennis en gepeperde uitspraken (courage, can’t innovate….) gaan erg gemist worden. We krijgen nu een hele stoet aan mensen zonder enige charisma te zien bij de conferences. Ik ben 100% voor diversiteit maar hoe Apple het nu brengt is het te opzichtig. Ze zetten diversiteit in de etalage. Kijk ons toch divers zijn, met mensen naar voren te brengen met een handicap, verschillende kleuren, rassen, geslacht en sexuele voorkeur. Allemaal braaf vanaf de autocue voor aan het lezen.  Tim slaat daarin door. Ik heb graag gewoon een charismatische goede presentator/presentator die weten waar ze over praten zoals mannen als Phil Schiller, Craig Federerighi of een vrouw als Bozoma Saint John (werkt nu bij Netflix) en niet al die mensen die bij de laatste (online) WWDC te zien waren. Hun namen zijn niet blijven hangen.