Facebook verwacht gigantische omzetdaling door nieuwe functie in iOS 14

Door: Wesley Akkerman - 7 reacties
Facebook iPhone camera 16x9
(Screenshot: OMT/Raymon Mens)

Facebook waarschuwt adverteerders wederom over de privacy- en trackingveranderingen die Apple doorvoert met de release van iOS 14. In een nieuwe blog heeft het socialmediabedrijf laten weten op welke manieren adverteerders getroffen worden wanneer de nieuwste versie van dat besturingssysteem beschikbaar is.

In de post legt Facebook uit dat het bedrijf, samen met veel advertentiepartners, gebruikmaken van de Identifier for Advertisers (IDFA)-feature. Dit stelt adverteerders in staat gebruikers te volgen, ongeacht de app die ze gebruiken of sites die ze bezoeken. Wanneer iOS 14 straks voor iedereen beschikbaar is, krijgen gebruikers te maken met een nieuwe privacyfunctie. Ontwikkelaars moeten dan in het vervolg aan de gebruiker vragen of ze toestemming geven voor het tracken. De socialmediagigant laat nu weten geen gebruik te gaan maken van IDFA wanneer iOS 14 daadwerkelijk gelanceerd is.

Facebook waarschuwt adverteerders

Facebook laat weten het bedrijf deze verandering liever niet wil doorvoeren, maar dat het geforceerd wordt door het nieuwe beleid Apple. Het bedrijf verwacht namelijk dat dit een gigantisch effect gaat hebben op zijn advertentienetwerk Audience Network.

For developers and publishers using Audience Network, our ability to deliver targeted ads on iOS 14 will be limited. As a result, some iOS 14 users may not see any ads from Audience Network, while others may still see ads from us, but they’ll be less relevant. Because of advertisers’ reduced ability to accurately target and measure their campaigns, app developers and publishers should expect lower CPMs on Audience Network and likely other ad networks on iOS.

Facebook concentreert zich voorlopig niet op het effect dat het platform zelf ondervindt, maar kiest ervoor zich nu met andere bedrijven bezig te houden. Uit eigen onderzoek blijkt namelijk dat er een daling is van vijftig procent aangaande omzet van uitgevers die werken met Audience Network, wanneer de personalisatie voor advertenties uitgeschakeld wordt.

We expect these changes will disproportionately affect Audience Network given its heavy dependence on app advertising. Like all ad networks on iOS 14, advertiser ability to accurately target and measure their campaigns on Audience Network will be impacted, and as a result publishers should expect their ability to effectively monetize on Audience Network to decrease. Ultimately, despite our best efforts, Apple’s updates may render Audience Network so ineffective on iOS 14 that it may not make sense to offer it on iOS 14.

Facebook laat verder weten dat de verandering een minder grote impact gaan hebben op zijn eigen business, omdat het bedrijf natuurlijk heel veel persoonlijke informatie verzameld heeft de afgelopen jaren.

Facebook

Reacties

7 reacties
  • Profielfoto
    Melle

    Er beweegt veel tegenwoordig in de tech wereld. En dat werd tijd ook.

    Geen idee als de ontwikkelingen in de goede richting gaan, maar Apple als hoogdravende privacy predikanten, zorgen wel voor een juiste richting

  • Profielfoto
    Di May

    FAANG …

    Een foute perceptie.

    Omdat Apple er niet echt in
    thuishoort qua business model.

    Vind het altijd raar dat Apple
    over dezelfde kam geschoren wordt.

    Zal stilaan blijken dat dat onterecht is.

  • Profielfoto
    hansz

    Facebook die opkomt voor andere bedrijven terwijl het er gewoon om gaat dat ze minder inkomsten van die bedrijven zullen krijgen. Natuurlijk is het de schuld van Apple als er bedrijven failliet gaan want per slot is Facebook de enige mogelijkheid waar je gericht kunt adverteren? Ik ken niemand die het leuk vind om via internet of Facebook (stiekem) achtervolgd te worden en daarna te worden bestookt met advertenties waarvan je in veel gevallen het aangeboden product al hebt aangeschaft. Het zou bij de wet verboden moeten worden en prima dat Apple er al een voorschot op neemt door jezelf die keuze te kunnen laten maken.

     

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Goed zo minder Facebook is prima ontwikkeling.

  • Profielfoto
    Dapaool

    Hopelijk gaat de accu dan wat langer mee. Al die bewegende reclames tussendoor lijken mij niet bevordelijk voor de accu duur.

  • Profielfoto
    Di May

    Er bestaan natuurlijk handige tools
    om al die publiciteit op je device een
    halt toe te roepen.

    Maar ik ga daar hier geen
    publiciteit voor voeren.

    Zou een paradox zijn.

  • Profielfoto
    Patrik

    Minder macht van FB is goed nieuws, en nog meer privacy via Apple is een goede ontwikkeling. ?