Apple breidt zijn reparatieprogramma uit voor zelfstandige winkels

Door: Jeroen Kraak - 12 reacties
MacBook Air 2020 review - side
(Foto: OMT/Raymon Mens)

Apple heeft maandag haar programma voor de reparatie van Mac-computers verruimd. Nu kunnen ook zelfstandige reparateurs aan onderdelen komen.

Apple heeft vorige maand het reparatieprogramma al verruimd. Het gaf trainingen aan zelfstandige reparatiewinkels en zorgde er ook voor dat die zaken onderdelen konden bestellen. Dit gold toen alleen voor iPhones.

Nu kun je ook je iMac en Macbook laten repareren

Nu komen ook alle Mac-computers erbij. Vroeger moesten bezitters van een iMac of Macbook naar een Apple Store of een geautoriseerde reparateur om een reparatie te krijgen met de officiële onderdelen van Apple. Dat hoeft straks niet en dus kun je overal je computer laten repareren met originele onderdelen. Voor reparaties die binnen de garantie vallen moet je wel nog steeds naar de Apple Store of een geautoriseerde reparateur.

Het veranderde beleid van het bedrijf komt jaren naar een strijd met verschillende winkels. Zij waren boos omdat alleen grote zaken reparaties konden uitvoeren voor Apple. Het programma om er deel van uit te maken was volgens hen te duur om winstgevend te zijn, meldt Reuters.

Gratis trainingen door Apple en originele onderdelen

Met het nieuwe beleid van de fabrikant komt daar dus verandering in. Apple gaat gratis trainingen geven aan zelfstandige reparatiewinkels om reparaties buiten de garantietermijn te kunnen doen. Bovendien kunnen zij ook de originele onderdelen bestellen.

Na de Verenigde Staten heeft Apple dit beleid inmiddels verruimt naar Canada en Europa. Ook in Nederland is het nu dus mogelijk om ergens anders je Macbook of iMac te laten repareren. Dat is goed nieuws, want met meer keuze komt er ook meer concurrentie. Dat kan de prijs alleen maar ten goede komen.

Reacties

12 reacties
  • Profielfoto
    Henk Jan de Bruijn

    Dat is zeker goed nieuws! Hoe kan ik deze soort reparateurs vinden?

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Apples prijzen voor originele onderdelen zijn uiteraard dermate hoog, dat die zelfstandige winkels nog nauwelijks kunnen concurreren op dat gebied.

    Ze zijn niet helemaal simpel bij Apple. .;)

  • Profielfoto
    Henk Jan de Bruijn

    KarelWillem op 17 augustus 2020 16:43
    Apples prijzen voor originele onderdelen zijn uiteraard dermate hoog, dat die zelfstandige winkels nog nauwelijks kunnen concurreren op dat gebied.

    Ze zijn niet helemaal simpel bij Apple. .;)

    Dan kan men alsnog prima concurreren op service. Als een Apple device stuk is, dan moet het of per post of moet ik 2 uur in de auto ofzo. In beiden gevallen ben ik zo’n ding veel te lang kwijt.

  • Profielfoto
    mmww

    Wat kun je tegenwoordig nog repareren aan een nieuwe Mac? Moederbord of het scherm vervangen? ????

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Henk Jan de Bruijn op 17 augustus 2020 16:59

    KarelWillem op 17 augustus 2020 16:43
    Apples prijzen voor originele onderdelen zijn uiteraard dermate hoog…

    Dan kan men alsnog prima concurreren op service….

    Dat valt nog te bezien. Als Apple een onderdeel voor 10 euro laat maken, en aan de service-winkels voor 160 verkoopt, staan die alvast 150 euro op achterstand. En uiteraard gebeurt dat. .:)

  • Profielfoto
    Night

    Daar zou ik maar niet te snel over oordelen. Natuurlijk zal het voor servicewinkels iets duurder zijn, maar zodra bekend wordt dat Apple exorbitant hoge prijzen rekent (want facturen zijn te vergelijken), gaat het dak eraf en krijgt Apple alsnog een rechtszaak wegens oneerlijke concurrentie en machtsmisbruik aan zijn broek.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …zodra bekend wordt dat Apple exorbitant hoge prijzen rekent (want facturen zijn te vergelijken), gaat het dak eraf …

    Facturen zijn waar mee te vergelijken? Apple bepaalt de prijzen (ook nu zijn de originele onderdelen uiteraard peperduur; ga maar eens een moederbordje vervangen, of een beeldscherm, of een intern kabeltje bestellen).

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Kijk nog maar eens even rustig hoe dat reparatieprogramma van Apple werkt voor ‘zelfstandige winkels’.

    https://youtu.be/GPRjVvccQVM

  • Profielfoto
    doctor_apple

    Apple breidt zijn onafhankelijke reparatieprogramma uit naar Mac, nadat het Amerikaanse onderzoek van de Amerikaanse mededingingsauthoriteiten het reparatiebeleid van het bedrijf had onderzocht …

    Laten we tevens niet vergeten dat het reparatiebeleid van Apple wordt vaak aangemerkt als het meest agressieve binnen de branche doordat het gebruik maakt van speciale schroeven en onderdelen waar enkel gereedschap op past waar Apple’s eigen erkende reperatiewerkplaats toegang toe heeft.

    Verder zijn er de nodige kanttekeningen aan Apple’s “uitbreiding van het reperatieprogramma” (lees: historisch gezien terug naar een tijd dat Apple apparatuur door derden gerepareerd kon worden en nog echt duurzaam genoemd kon worden).

    Om aan het programma deel te nemen, stelt het contract dat onafhankelijke reparatiewerkplaatsen moeten instemmen met onaangekondigde audits en inspecties door Apple, die, althans gedeeltelijk, bedoeld zijn om het gebruik van ‘verboden’ reparatieonderdelen te zoeken en te identificeren. In geval van vaststelling kan Apple boetes opleggen.

    Als een onderneming het programma verlaat, behoudt Apple zich het recht voor om reparatiebedrijven tot vijf jaar na het verlaten van het programma te blijven inspecteren. Apple vereist ook dat reparatiewerkplaatsen in het programma informatie over hun klanten delen op verzoek van Apple, inclusief namen, telefoonnummers en thuisadressen.

    Vele ondernemingen hebben de overeenkomst gekregen pas na het tekenen van een geheimhoudingsverklaring met Apple.

    Het contract maakt duidelijk dat Apple niet wil dat onafhankelijke reparatiewerkplaatsen worden verward met Apple Authorized Service Providers, bedrijven die certificering van Apple hebben ontvangen en een beperkt aantal reparaties mogen uitvoeren met toegang tot Apple-onderdelen en diagnostische tools.

    Ondernemingen die de reperaties uitvoeren moeten “uitdrukkelijke schriftelijke erkenning” krijgen van klanten waaruit blijkt dat ze begrijpen dat ze geen reparatie ontvangen van een geautoriseerde serviceprovider. In het contract staat ook dat reparatiebedrijven schriftelijke toestemming van hun klanten nodig hebben, waarin wordt erkend dat Apple de reparatie niet garandeert.

    Bedrijven die aan het programma deelnemen, moeten ook wegblijven van zogenaamde ‘verboden producten’. Volgens het contract omvatten dit ‘namaakproducten of serviceonderdelen’ en ‘producten of serviceonderdelen die inbreuk maken op het intellectuele eigendom van Apple’.

    Volgens diverse juristen hanteert Apple een dubbelzinnige, subjectieve en potentieel zeer brede definitie van wat aangemerkt mag worden als “nagemaakt onderdeel” en is Apple’s definitie van intellectueel eigendom eveneens allesbehalve duidelijk.

    Overigens is er het nodige te doen omwille wat Apple aanmerkt als zijnde “verboden producten”, namelijk … Als de reperateur verneemt of vermoedt dat hij producten op voorraad heeft welke verboden zijn is deze volgens de overeenkomst verplicht Apple op de hoogte stellen, de verboden productvermeldingen verwijderen en het gebruik en de verkoop van de verboden producten stopzetten. Het probleem is dat hieronder ook perihperalia als hoesjes, screenprotectors en kabels onder kunnen vallen.

    Deelnemende reparatiewerkplaatsen moeten Apple toestaan ​​hun faciliteiten “op elk moment” te controleren, ook tijdens normale kantooruren. Volgens het contract mag Apple gedurende vijf jaar na de beëindiging van het contract audits blijven uitvoeren, waaronder mogelijk het ondervragen van (voormalige) werknemers van de reparatiewerkplaats.

    Als Apple vaststelt dat meer dan 2 procent van de transacties van een reparatiebedrijf betrekking heeft op ‘verboden producten’, kan het bedrijf, conform de overeenkomst, de reperatiewerkplaats dwingen om Apple $ 1.000 te betalen voor elke transactie die plaatsvond tijdens de auditperiode, naast het terugbetalen van Apple voor de kosten van het onderzoek.

    Apple is “berucht” omdat het zijn intellectuele eigendomsrechten zeer ruim interpreteert, denk daarbij aan de rechtzaak, waarbij Apple Samsung aanklaagde vanwege de afgeronde hoeken van verschillende telefoonmodellen.

    Als je deze overeenkomst als reperatieshop tekent, dan is het repareren van niet Apple-apparaten opeens een potentieel risico. Kwalijk is eveneens Apple’s handelswijze dat het ondernemingen onderwerpt aan een geheimhoudingsplicht. Van transparantie is geen sprake. Is ook niet zo gek daar het een wurgcontract betreft.

    Tot sluit ik me aan bij KarelWillem’s post met betrekking tot de video van Louis Rossmann. Om een voorbeeld te geven uit de video:

    Je mag als reperateur geen voorraad batterijen aanhouden, onderdelen moeten besteld worden op basis van serienummer/imei nummer en enkel voorzien van NAW klantgegevens. De wachttijd kan oplopen tot 2 weken …

    Sorry, maar ik vind Apple’s aanpak gewoon schandalig. Zelfs het reparatieprogramma is niets meer dan een Public Relations en Marketing stunt … Op geen enkele wijze is dit programma positief te noemen. Dit is een resultante van een juridische bokkensprong om de antitrustwetgeving enig wind uit de zeilen te nemen.

    Sorry, Apple is verworden tot alles hetgeen zich zelf in de jaren tachtig en negentig had afgezet … Een geldbeluste, monopolistische moloch met dictatoriale trekken, maar wel met een vriendelijk gezicht …

    … Vergezocht? Wel, heb je in de macOS beta eens op een nieuwslink geklikt? Ik kom namelijk opeens uit in een nieuwsapp …

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Dat is de lange versie wat de video boven jou in simpele taal verwoordt ja.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    In een paar woorden: Apple doet er ALLES aan om eenvoudige en betaalbare reparaties tegen te gaan. En dat wordt met elk nieuw uit te brengen device erger.

  • Profielfoto
    Dutch-American

    Apple probeert altijd roomser dand e paus te zijn. Toch is apple geen haar beter of anders dan google. Bij google weet je dat ze je volgen en je data gebruiken, maar google geeft dat oo ktoe. Bij apple heb ik hetn gevoeld at ze een achterbaksbedrijf zijn, die het een zegt, en vervolgens het tegenovergestelde doet.

    daarom heb ik meer vertrouwen in google dan dat pretencieuse en elitaire apple.