Apple aangeklaagd in Brazilië om productnaam: iPhone daar verleden tijd?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.onemorething.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2FiOS-14-picture-in-picture-iPhone-16x9-1.jpg)
Het hooggerechtshof in Brazilië heeft besloten dat het Braziliaanse bedrijf IGB Eletrônica in beroep mag gaan over het iPhone-handelsmerk in dat land. Het lijkt er dus op dat Apple wederom een rechtszaak aan zijn broek heeft hangen. Of er een kans van slagen is, is natuurlijk een tweede.
IGB Eletrônica, een bedrijf dat beter bekend is onder de naam Gradiente, is een Braziliaans elektronicabedrijf dat vroeger extreem populair was. Nu is er echter sprake van een gerechtelijke reorganisatie. In het jaar 2000 heeft het bedrijf een handelsmerk aangevraagd voor ‘G Gradiente iphone’, met het idee een nieuwe telefoon te lanceren. De registratie was pas goedgekeurd in 2008, op het moment dat Apple al de iPhone uitgebracht had. Dat weerhield het bedrijf er niet van alsnog in 2012 de Gradiente iphone met Android aan boord uit te brengen, maar Apple moest daar niets van weten.
iPhone-handelsmerk staat ter discussie in rechtszaak
Apple heeft kort na lancering het National Institute of Industrial Property in Brazilië gevraagd om het handelsmerk ongeldig te verklaren, aangezien IGB Eletrônica voorheen de naam niet gebruikte en dat pas deed “toen de iPhone populair werd”.
Dat resulteerde in de situatie dat het Braziliaanse bedrijf nog wel in staat is het handelsmerk Gradiente iphone te gebruiken, maar dat de exclusieve rechten voor dat gebruik verloren gegaan zijn. Daardoor kan elk ander bedrijf, waaronder Apple, de naam gebruiken in dat land. Echter, het hooggerechtshof in Brazilië heeft nu besloten dat IGB Eletrônica in beroep mag gaan tegen dat besluit, nadat het bedrijf er om vroeg.
IBG draagt als argument aan dat het besluit destijds een overtreding is op het gebied van onder meer handelsmerkbescherming en concurrentie. Apple zet daar tegenover dat andere bedrijven werken met de kleine letter i sinds de introductie van de iMac in 1998, en zodoende de strategie van de iPhone-maker kopiëren.
Het is vooralsnog spannend wat de uiteindelijke beslissing wordt. Het kan echter nog jaren duren voordat hier een besluit over genomen is, dus voorlopig moeten bedrijven omgaan met de huidige status quo.