WhatsApp maakt contact klantenservice makkelijker dankzij toevoeging

Door: Wesley Akkerman - 4 reacties
Whatsapp
(Afbeelding: Ritcie B. Tongo / ANP)

WhatsApp moet het straks een stuk gemakkelijker maken voor wanneer je contact op wil nemen met de klantenservice van een bedrijf. Het bedrijf wil namelijk ook QR-codes gaan gebruiken voor bedrijven en ondernemingen, zodat klanten veilig en snel een QR-code scannen en meteen iemand aan de lijn krijgen.

De populaire berichtendienst is onlangs begonnen met het uitrollen van QR-codes voor normale gebruikers. Zo kun je heel gemakkelijk en snel in feite contactgegevens uitwisselen, zonder moeilijk te hoeven doen met nummers. Wanneer iemand je zijn of haar QR-code laat zien (in het echt of digitaal) en jij die code scant met je eigen smartphone, dan wordt dat contact automatisch toegevoegd aan WhatsApp. De functie werd enkele maanden getest voordat die officieel uitgerold werd. En nu wil het bedrijf dus een stapje verdergaan door zakelijke gebruikers dezelfde functie aan te bieden.

WhatsApp Business QR
WhatsApp biedt QR-codes aan voor bedrijven. (Afbeelding: WhatsApp)

WhatsApp en QR-codes

De functie moet op een soortgelijke manier werken. Wanneer je als klant in contact wil komen met een bedrijf, dan scan je een QR-code. Die code kan op het bonnetje, maar ook op een website, op de deur van een winkel of kaartje staan. Je hoeft zodoende geen nummer in te vullen. Zakelijke gebruikers die hier gebruik van willen maken kunnen een standaardbericht instellen om iemand te verwelkomen. Hiervoor moeten ze wel gebruikmaken van de WhatsApp Business-app, natuurlijk, aangezien dergelijke functionaliteit niet in de consumentenversie zit.

Sommige eigenaars van kleine ondernemingen bieden al een soortgelijke service aan door van de huidige QR-codes gebruik te maken. Echter, die functie is oorspronkelijk bedoeld voor consumenten (oftewel: je moet de zakelijke app gebruiken, want anders verdient Facebook niets). De nieuwe QR-codefunctie voor WhatsApp Business is straks beschikbaar voor iedereen die gebruikmaakt van de dienst. Als klant hoef je de zakelijke versie van de chatapp natuurlijk niet te gebruiken: je gebruikt gewoon de versie die nu al op je smartphone staat.

Reacties

4 reacties
  • Profielfoto
    Frans

    Ik vind het uitermate jammer dat WhatsApp door FaceBook is overgenomen en het verdienmodel onze data is geworden. Alleen omdat WhatsApp gebruikers er niet voor wilde (willen?) betalen?

    Stel dat de huidige 2 miljard WhatsApp gebruikers ieder € 1 per jaar zouden betalen, dan heb je volgens mij als bedrijf een levensvatbare omzet en zou je de gegevens en privacy van je gebruikers veilig kunnen stellen. Persoonlijk zou ik best € 1 per maand willen betalen voor een WhatsApp die mijn gegevens beveiligt en privé houdt.

  • Profielfoto
    Ome Kor

    In het begin moest je voor WA betalen. Helaas zijn de oprichters voor het grote geld van facebook bezweken.

  • Profielfoto
    ¿`„

    Frans op 10 juli 2020 17:14
    Ik vind het uitermate jammer dat WhatsApp door FaceBook is overgenomen en het verdienmodel onze data is geworden. Alleen omdat WhatsApp gebruikers er niet voor wilde (willen?) betalen?

    Stel dat de huidige 2 miljard WhatsApp gebruikers ieder € 1 per jaar zouden betalen, dan heb je volgens mij als bedrijf een levensvatbare omzet en zou je de gegevens en privacy van je gebruikers veilig kunnen stellen. Persoonlijk zou ik best € 1 per maand willen betalen voor een WhatsApp die mijn gegevens beveiligt en privé houdt.

    Ja daar zou je heel goed gelijk kunnen hebben als iedereen een euro per jaar zou betalen.

    je vergeet één ding. Het zou dan een bedrijf opleveren waar mensen werken net normaal salaris. De CEO zou geen miljoenen, laat staan miljarden, inkomen vergaren. En dat is nu eenmaal het doel van dit soort types achter dit soort bedrijven. Zo zwartgallig is het bij toko’s als Facebook.

    Maar dit is ook een gedachte: stil, ga ik absoluut niet doen, ik maak een Facebook pagina van mezelf aan. Ik lever Facebook alles wat ze van mij willen. Want daar kunnen zij zo goed geld aan verdienen. Maar stel nu eens dat ik de eigenaar blijf van mijn eigen data?  Dan vraag ik hen een bedrag om daar gebruik van te maken. Mijn politieke opvattingen voor 500 pm, eet gewoonten € 100 pj, Gegevens over mijn sportprestaties € 50 pm, mijn locatie gegevens vanaf 75 pm. even los van de bedragen en hoe realistisch… Het lijkt mij in ieder geval veel eerlijker dat ik betaald wordt voor het afdragen van informatie aan hen.

    Dat mensen daar zo al mas in tuinen… Snappen doe ik het maar er begrip voor hebben? Nee absoluut niet  !

    Facebook, een kwaadaardig emporIum met de vriendelijke snuit van  Zuckerberg als keizer.

     

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Ik zat laatst met zo’n QR code op mijn iPhone scherm me af te vragen hoe ik nu naar de betreffende link kon komen. Moet ik dan echt diezelfde site op mijn MBP openen om die dan met iPhone te ‘fotograferen’? Of had de sitebouwer die QR code gewoon klikbaar moeten maken?