Universal Pictures sluit nieuwe deal: films 17 dagen na bioscooprelease op iTunes

Door: Mark Hofman - 3 reacties
iTunes logo
(Afbeelding: Apple / Bewerking: OMT)

Universal Pictures heeft een nieuwe deal gesloten met AMC Entertainment. De deal gaat over de zogeheten ‘theatrical window’ en zorgt ervoor dat films, zeventien dagen nadat ze in de bioscoop zijn verschenen, onder andere op iTunes te huren zijn.

De theatrical window is een term voor de periode waarin films vanuit de bioscoop naar digitale platformen gaan. Dankzij de nieuwe deal kort Universal Pictures die periode in.

Universal films na 17 dagen op iTunes

De oorspronkelijke theatrical window stond op 75 dagen. Dat houdt in dat films, pas twee maanden na de lancering, op digitale platformen te zien waren. Door de nieuwe deal van Universal is die periode ingekort naar 17 dagen. Nu zijn films dus in minder dan drie weken ook op digitale platformen te zien. Een opvallende deal gezien de strijd tussen AMC Entertainment en Universal Pictures.

Tot voor kort dreigde AMC Entertainment om films van de studio helemaal niet meer in de bioscoop te laten zien. Dat had alles te maken met het feit dat Universal Pictures de film Trolls World Tour direct online lanceerde. Vanwege het coronavirus was het niet mogelijk om de film in de bioscoop te vertonen, dus besloot Universal het heft in eigen hand te nemen. Dat werd dus niet in dank afgenomen, maar ook AMC ziet nu in dat het idee helemaal niet zo slecht was.

Door het coronavirus hebben fysieke bioscopen het zwaar. Producties van nieuwe films liggen stil en filmreleases worden uitgesteld. De films die überhaupt al kunnen verschijnen, trekken ook niet zo veel bezoekers dan normaal. Dat heeft uiteraard alles te maken met de anderhalve meter regel, waardoor de capaciteit van een bioscoopzaal drastisch naar beneden is geschroefd.

Voor de lange termijn

Een film op iTunes wordt, dankzij deze nieuwe regeling, wel een stuk duurder. Universal Pictures rekende voor Trolls World Tour bijvoorbeeld niet de gebruikelijke $5 in Amerika. Mensen die de film wilden bekijken moesten maar liefst $20 neerleggen. Een groot verschil, maar er zullen genoeg mensen zijn die dit verschil waard vinden.

De huidige deal is uiteraard het gevolg van het coronavirus, maar Universal Pictures kijkt naar de lange termijn. De kans dat de verhoudingen tussen studio’s en bioscopen gaan veranderen is groot. Zo liet de Universal al weten dat het blijft experimenteren met een soortgelijke strategie.

Reacties

3 reacties
  • Profielfoto
    Alexander Henket

    $20 voor een film? Dacht het niet. Misschien kun je dan beter eerst een huurperiode instellen in digitale platforms voor een prijs die zich verhoudt tot de bioscoop, voordat je hem in de verkoop doet.

  • Profielfoto
    makasa

    Als je bijvoorbeeld met 4 man naar de film kijkt is dan is het al leuker toch. En je kan hem nog vaker kijken. In de bioscoop betaal je ook tussen de 14 en 8 euro.

  • Profielfoto
    Sal

    Er zijn films die je echt in de bioscoop moet zien en films die je ook thuis kunt bekijken. Althans, zo ga ik ermee om. Dat betekent ook dat ik geen 20 euro ga neertellen voor en naar mijn smaak “mindere” film, hoe snel die ook beschikbaar is. Vraag is dan, als de prijs zo hoog blijft, ook na drie maanden, moet ik die films dan toch maar weer op een andere manier verwerven?  🤔