Advertentievrij op Twitter: nieuw platform met abonnementen op komst?

Door: Wesley Akkerman - 2 reacties
Twitter logo
(Afbeelding: Twitter)

Twitter heeft een vacature geplaatst waarin het bedrijf op zoek is naar iemand die kan meehelpen met het opbouwen van een nieuw platform voor abonnementen. De persoon die aangenomen wordt, wordt onderdeel van een nieuw team genaamd Gryphon. Wat betekent dit allemaal?

Het nieuws hierover verscheen eerst op The Verge, maar de vacature staat gewoon nog online. In de vacature staat beschreven dat het Gryphon-team nauw samenwerkt met het Payments-team en het team achter Twitter.com. Het bedrijf is op zoek naar een full-stack engineer die verantwoordelijk wordt voor de Payment- en Subscription-client. Ook werd er aanvankelijk gesproken over het ontwikkelen van een abonnementsdienst voor het platform. Echter, meer nieuwsmedia begonnen erover te schrijven, waardoor het bedrijf die vermelding stilletjes weggehaald heeft.

Twitter
Tim Cook op Twitter (Afbeelding: STRINGER / AFP)

Abonnement voor Twitter

Waar kan dit toch allemaal voor bedoeld zijn? Dat is nu onzeker. Mogelijk heeft het iets te maken met een vragenlijst die Twitter in 2017 uitstuurde naar gebruikers. Het bedrijf stelde destijds vragen over de interesse in een abonnement voor power users, met diepere analytics, exclusief nieuws, een advertentievrije ervaring en nog veel meer. Er werd toen ook meteen een prijskaartje aan gehangen, namelijk 20 dollar per maand.

The Verge denkt ondertussen dat Twitter ook aan iets heel anders kan werken. Denk dan bijvoorbeeld aan een concurrent voor streamingdienst Twitch. Platformen waarbij mensen live hun gameplay streamen zijn gigantisch populair. En aangezien Facebook zoiets als Facebook Gaming heeft (met Mixer geïntegreerd), zou het niet gek zijn dat de blauwe vogel een stuk van de taart wil. Het abonnement waar dan op gedoeld wordt, is mogelijk een abonnement dat een kijker dan kan nemen op een streamer.

Het is dus nog even afwachten wat Twitter precies in de planning heeft staan. Het kan namelijk van alles zijn. Of er dus daadwerkelijk een advertentievrije versie van het sociale netwerk aankomt, is nog maar de vraag. En of mensen daar ├ęcht op zitten te wachten, is een tweede.

Reacties

2 reacties
  • Profielfoto
    Gfive

    Ik gebruik twitter nu een aantal jaren zakelijk, conclusie, twitter totaal niet relevant bij website interactie (koop of reactie) kortom, waarom zou ik dan overgaan op abonnement?

  • Profielfoto
    RW076

    Waarom delen ze het niet nog verder op? Niet alleen betaald en onbetaald, maar ook voor linkse mensen en rechtse mensen?