Rosetta2 verbazingwekkend snel

Door: Night - 8 reacties
A12Z Bionic ARM
Afbeelding: Apple Inc.

Tijdens de WWDC 2020 presenteerde Apple de weg die het bedrijf gaat inslaan voor hun processors. Apple Silicon maakt gebruik van Apple’s eigen ARM SoC’s. Doordat veel software nog alleen werkt op Intel processors, maakt Apple gebruik van een vertaal-laag – Rosetta2. Daarmee wordt als het ware een Intel omgeving geëmuleerd voor deze software. Naar nu blijkt is deze emulatie zeer effectief.

Softwareontwikkelaars kunnen via Apple de beschikking krijgen over een Mac mini met zo’n ARM processor, de A12Z Bionic. Deze A12Z Bionic verschilt niet veel van de A12X Bionic, zoals we al deze kennen uit de iPad Pro van twee jaar geleden. De SoC heeft echter de beschikking over een extra ingeschakelde GPU-kern, waardoor het totaal op acht kernen komt.

Zoals te verwachten houdt het doorlopen van Apple’s vertaallaag Rosetta2 in, dat er enig prestatieverlies zal optreden bij het uitvoeren van macOS 11. Dat is ook terug te zien in eerder gelekte benchmark resultaten:

Mac mini met A12Z Bionic - Geekbench resultaten
De Geekbench resultaten van een Mac mini met A12Z Bionic (klik/tap voor groter). Afbeelding: Geekbench

Rosetta2 zorgt voor razendsnelle vertaalslag

Ondanks het feit dat Rosetta klaarblijkelijk maar vier van de acht GPU kernen gebruikt, blijkt de A12Z Bionic GPU in een OpenCL-test nog steeds krachtig genoeg om een aantal native GPU’s te verslaan. Zelfs met de Rosetta2 vertaalslag komen de resultaten van de GPU in de A12Z uit, ergens in de buurt van bijvoorbeeld de Ryzen 5 4500U en de Core i7-1065G7 iGPU’s. Sterker nog: de A12Z Bionic heeft beiden overtroffen.

Tim Cook zei tijdens de WWDC 2020 presentatie al, dat Rosetta2 ‘razendsnel’ zou zijn. Toch zien we altijd liever cijfertjes, die dat bewijzen. En dat is nu het geval. Er zijn namelijk nu twee resultaten gedeeld door twitteraar _rogame.

In één test neemt de A12Z Bionic GPU het op tegen de Ryzen 5 4500U iGPU met in totaal zes cores die werken op 1500 MHz. De CPU werd getest in een 15-inch HP Envy x360 Convertible. De GPU in de WIndows machine moest het echter nipt afleggen tegen de GPU van de A12Z Bionic. Het uitvoeren van dezelfde test op de Microsoft Surface Book 3 met een Intel Core i7-1065G7 leverde dezelfde resultaten op. De A12Z Bionic won ook hier, hoewel slechts met een marginale voorsprong.

A12Z-Bionic-GPU-benchmarks
De A12Z prestaties t.o.v. een Ryzen 5 GPU (klik/tap voor groter). Afbeelding: _rogame

 

A12Z-Bionic-GPU-benchmarks-2
De A12Z prestaties t.o.v. een Core i7-1065G7 iGPU (klik/tap voor groter). _rogame

Houd in je achterhoofd dat dit niet de native versie van Geekbench 5’s OpenCL-test is. In plaats daarvan werd Rosetta2 gebruikt om de x86-versie van de benchmark app te emuleren. Eerder, toen de eerste snelheidstests uitkwamen, behaalde de A12Z Bionic in de Mac mini niet dezelfde resultaten als de 2020 iPad Pro omdat de test alleen de prestatiekernen gebruikte, die ook nog op een iets langzamere kloksnelheid liepen.

Twitteraar _rogame heeft niet bevestigd of hetzelfde prestatieverlies in deze tests ook werd gezien. Als dat zo is, dan is de GPU die de A12Z Bionic draait behoorlijk indrukwekkend. En wat het nog spannender maakt, is dat het beste nog moet komen. Volgens een eerder rapport zullen de eerste ARM-gebaseerde Mac een 12-core 5nm SoC hebben. Deze heeft de beschikking over acht prestatie-kernen (codenaam Firestorm) en vier energiezuinige kernen (codenaam Icestorm). Daardoor zouden we een enorme toename van GPU- en CPU-gebaseerde tests mogen verwachten, wanneer deze op een officiële ARM-gebaseerde Mac voor consumenten worden uitgevoerd. We zijn benieuwd…

➔ Weten wat er nog meer tijdens de WWDC 2020 werd besproken? Bekijk dan ons overzicht.

Reacties

8 reacties
  • Profielfoto
    Furbz

    Ik hoop zo dat de ARM een perfecte combi wordt van power, maar lekker lang accu! In de air op 13” zou geweldig zijn!

  • Profielfoto
    Frans

    Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar de vooruitzichten zijn veelbelovend.:-)

    In de eerste plaats kunnen we verwachte dat Apple Rosetta 2 nog verder kan optimaliseren. We mogen ook verwachten dat Apple specifieke ARM-chips zal ontwikkelen voor hun laptops en desktops die beter presteren dan de A12Z. Voor laptops zal energiezuinigheid belangrijker zijn, voor desktops prestaties. Apple kan de mix van energiezuinige- en prestatie kernen precies gaan afstemmen voor ieder type Mac. Mogelijk maken ze wel vier varianten? Wie weer kunnen we dan kiezen tussen een MacBook Air die 24 uur op één lading kan draaien maar minder presteert, een Mac Pro die razendsnel is maar veel energie verbruikt, met een MacBook Pro en Mac mini er tussenin?:-)

  • Profielfoto
    GAM

    De GPU heeft toch een eigen instructieset. Dus zal Rosetta2 helemaal niet gebruikt worden in dit soort testen!

  • Profielfoto
    doctor_apple

    Hartstikke knap natuurlijk, maar …

    Ik vraag me even iets af: je hebt de processor instructieset, woordlengte, registers en vele andere zaken. Maar je hebt ook technologiën die rondom de processor zitten. Zoals systeembus, grafische processor(s), audio verwerkingseenheid en nog vele andere zaken.

    OpenCL is naar mijn weten een raamwerk waar (ondermeer) de samenwerking tussen CPU en GPU beter wordt geregeld.

    In hoeverre is hier sprake van emulatie en niet van virtualisatie of gewoon rechtstreeks het raamwerk (native speed) gebruiken?

    Er zijn namelijk hybride oplossingen mogelijk waarbij een deel in emulatie moet draaien en een ander deel native op de processor draait.

    Metal is volgens mij niet een Intel technologie, evanals Open CL. Dus volgens mij draaide nog de Tomb Raider demo nog de Geekbench GRAFISCHE TEST in emulatie modus. wat is er volgens mij aan de hand?

    De CISC Intel x64 (x86 64 bits) instructies kun je niet zondermeer 1 op 1 vertalen naar ARM. (ARM) RISC heeft een kleinere instructieset (“woordenschat”) dan de CISC processor en zal dus de ontbrekende woorden moeten “samenstellen”.

    Overigens is er een grappig weetje dat we dit in “de menselijke wereld” ook kennen. Namelijk het fenomeen: synthetische talen (waarbij ‘de woorden worden vervoegd’) en analytische talen kennen geen of weinig verbuigingen en vervoegingen, maar waar de woordvolgerde en hulpwerkwoorden de betenis vormen.

    Dat is ongeveer de analogie met processors:

    CISC (Intel) = veel woorden (dik woordenboek) waar soms hele complexe betekenis achter zit

    RISC (ARM / Power) = weinig woorden (dun woordenboek) waar woordvolgorde bepalend is samen met hulpwerkwoorden.

    Denk maar aan het Engels en Nederlands:

    “Jan is ziek” of “is Jan ziek?” (woordvolgorde bepaald betekenis)

    of “wij gaan naar NOORWEGEN”, “NOORWEGEN vinden wij leuk” gaat in verschillende systeemtalen niet op, daar zou NOORWEGEN worden vervoegd.

    Wat heeft dit met processors te maken? Wel, Intel kent vele instructiesets en uitbreidingen, voor versleuteling, multimedia bijvoorbeeld, ook grafische instructies, maar laatstgenoemde wordt in de optimale gevallen afgehandeld door een apparte kern of zelfs een gehele processor (GPU).

    Dit gezegd hebbende, ik ben er niet van overtuigd dat de Geekbench score nu opeens 200 of 500% hoger zal uitvallen in “native mode”. Wel geloof ik dat de vertaling van de “basistaal” dan wegvalt en de scores mogelijk 50% tot max. 100% hoger uitvallen voor de kerntaken.

    Ik weet dat voor zware cloudtoepassingen en specialistische werkstation setups emulatie veelal wordt beperkt tot processor en waar mogelijk de GPU in een soort van “pass-through” modus werkt.

    Ik sta open voor een tegengeluid, mogelijk zie ik iets over het hoofd of zit ik er 100% naast. Gewoon even een gedachte op deze zondagmorgen.

  • Profielfoto
    tomc

    Wat je zelf doet, doe je beter.

  • Profielfoto
    Furbz

    @tomc moet je mij eens zien stukadoren dan 😜

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Het lijkt mij toch wel een heel goed bericht. En bovendien: Firestorm en Icestorm, dat klinkt al ZO goed, kan niet missen….