Facebook bang dat het advertentie-inkomsten gaat missen door iOS 14

Door: Jeroen Kraak - 14 reacties
Facebook
Logo © Facebook

Facebook verdient een hoop geld met advertenties. Wellicht gaat Apple daar een stokje voor steken met iOS 14, het nieuwe besturingssysteem voor de iPhone.

Er wordt steeds meer bekend over iOS 14. Een aantal beta-versies zijn al te downloaden. De complete versie laat nog wel even op zich wachten. Deze komt waarschijnlijk ergens in oktober als de iPhone 12 wordt gepresenteerd door Apple. Facebook kijkt daar met spanning naar, aangezien het bang is om advertentie-inkomsten te gaan verliezen.

iOS 14 is slecht nieuws voor Facebook

iOS 14 laat gebruikers meer controleren met wie ze hun data willen delen. Zo is het mogelijk om tracking tussen verschillende apps uit te schakelen. Facebook is bang dat het hierdoor advertentie-inkomsten gaat mislopen omdat het hierdoor minder weet van de gebruikers aan wie het advertenties toont. “We proberen erachter te komen wat deze veranderingen voor ons gaan betekenen en het advertentielandschap in het algemeen. Het wordt hierdoor lastiger voor app-makers en anderen om te groeien met advertenties op Facebook en elders” laat CFO David Wehner van Facebook weten aan CNBC.

Tot nu toe kunnen adverteerders gebruikmaken van het ID-nummer van een toestel om gericht te adverteren op basis van de interesses van een gebruiker. In iOS 14 moet een app die hiervan gebruik wil maken eerst toestemming vragen aan de gebruiker. Vermoedelijk gaan veel gebruikers dit weigeren, waardoor er random advertenties zullen staan in plaats van op basis voor interesses. Daardoor wordt er ook minder op advertenties gedrukt, waardoor partijen als Facebook veel minder zullen verdienen.

‘Vooral kleine bedrijven de dupe’

Wehner zegt het vooral erg te vinden voor kleine bedrijven. “Onze mening is dat Facebook en gerichte reclame levensaders zijn voor kleine bedrijven. Vooral tijdens Covid zijn we bang dat agressieve regelgeving deze levensaders gaat doorsnijden. Dat in een tijd waarin het essentieel is voor kleine bedrijven om te herstellen en te groeien.”

Overigens lijken we niet heel veel medelijden met Facebook zelf te hoeven hebben. Voor het derde kwart van dit jaar verwacht het een omzetstijging van tien procent. Dit is meer dan analisten voorspellen. Zij gaan uit voor een groei van 7,9 procent. Met de nieuwe opties in iOS 14 kan het echter een stuk lager gaan uitvallen.

Reacties

14 reacties
  • Profielfoto
    Fixdeman

    Ik kijk liever naar advertenties gebaseerd op mijn interesses dan naar random advertenties waar ik 0 interesse in heb. Prove me wrong.

  • Profielfoto
    Furbz

    Ik kijk liever naar random advertenties, omdat persoonlijke advertenties worden geshowd op basis van mijn surfgedrag.

  • Profielfoto
    ProBookMac

    Mooi zelfs als je advertenties rapporteert wordt je doodgespamd met nog meer onzin. Opzouten met die reclametroep. Vroeger door de brievenbus wekelijks, zijn hele bossen voor gerooid.

  • Profielfoto
    RW076

    Het zou gewoon beter zijn voor alles en iedereen als feestboek helemaal niet (meer) bestond.

  • Profielfoto
    JJmac

    Is er werkelijk ooit wel eens iets gekocht door een gerichte advertentie.

  • Profielfoto
    csteelooper

    Fixdeman op 31 juli 2020 19:47
    Ik kijk liever naar advertenties gebaseerd op mijn interesses dan naar random advertenties waar ik 0 interesse in heb. Prove me wrong.

    Boeit me geen ruk als het om advertenties gaat. Die interesseren me sowieso niet. Liefst zou ik er géén zien. Maar ja, dan is de dienst natuurlijk niet meer “gratis” hè…

  • Profielfoto
    polansky

    Het gevolg van ‘gratis’ is dat je volledig wordt doorgelicht.

    Overigens interesseert het mij niks dat FB advertentie-inkomsten misloopt.

  • Profielfoto
    TheDoctor40

    Dit kun je toch al op system level uitzetten op iOS 13? Ik neem aan dat dit het meer bekend maakt bij mensen die dit nog niet weten?

  • Profielfoto
    Patrik

    Dit is echt goed nieuws. Heb ik medelijden met FB?? Uuuhhh NEE!! Weg met die advertenties en al die cookie spam meldingen.

  • Profielfoto
    ArMac

    @JJmac: ik verkoop maandelijks voor duizenden euro’s voor mijn klanten via Facebook. Geniaal advertentieplatform en meest effectief van allemaal.

  • Profielfoto
    klonic

    Fixdeman op 31 juli 2020 19:47
    Ik kijk liever naar advertenties gebaseerd op mijn interesses dan naar random advertenties waar ik 0 interesse in heb. Prove me wrong.

    Ik krijg liever random advertenties. De kans dat ik daar dan iets mee doe is nihil. Daardoor is de kans dat ik een impulsaankoop doe dus ook nihil. Gerichte advertenties zijn bedoeld om jou gedrag te beïnvloeden. Als dat ongericht is, is dat veel moeilijker.

    Ik zou die functie (dat mijn device ID gebruikt wordt) dus zeker uit zetten

  • Profielfoto
    klonic

    FB en andere websites hebben natuurlijk wel allemaal het recht daar een eerlijke boterham mee te verdienen. Maar juist dat is het probleem, FB verdient belachelijk veel en draagt tegelijk maatschappelijk heel weinig bij.

  • Profielfoto
    Odyssey

    Fixdeman op 31 juli 2020 19:47
    Ik kijk liever naar advertenties gebaseerd op mijn interesses dan naar random advertenties waar ik 0 interesse in heb. Prove me wrong.

    Ik kijk het liefst naar geen advertenties.  Zelf als het over een topic gaat dat mij boeit, dan zijn de meeste facebook en instagram ads nog steeds ‘dubieus’.  Ik kijk er niet naar en ik klik er niet op.  En vind het al helemaal niet oke dat facebook mijn surf en gedrag in kaart brengt.  Ik gebruik dan ook bewust ghostery plugin om alle tracking (90% van de websites is immes niet on orde rond de cookie consent) hardhandig uit te zetten.

     

  • Profielfoto
    Odyssey

    en misschien nog even aan toevoegen dat de cookie policy op onemorething.nl niet in orde is.  Een cookie wall is verboden en ik moet kunnen niet functionele cookies uitschakelen.  Deze mogen niet worden op voorhand aangevinkt en ik moet de website kunnen bezoeken zonder cookies te moeten accepteren.