Corona-app vanaf september beschikbaar: zo werkt-ie en ziet hij eruit

Door: Thomas Aalderink - 31 reacties
Corona-app CoronaMelder
(Afbeelding: ANP / Jeroen Jumelet)

De aanloop was alles behalve vlekkeloos, maar vanaf 1 september gaat hij er (als alles goed verloopt) echt komen: de corona-app. De CoronaMelder gaat mensen waarschuwen wanneer ze te dicht bij een andere gebruiker zijn geweest die achteraf het coronavirus blijken te hebben. Hoe dat precies werkt leggen we je uit in dit artikel en we laten ook alvast zien hoe de app eruit ziet.

Het nieuws dat de zogenaamde CoronaMelder-app er gaat komen, werd vandaag door de overheid bekendgemaakt. Het ministerie van Volksgezondheid publiceerde een tijdlijn met daarin de stappen die genomen zijn en wat het verdere plan is. Het belangrijkste hieruit is dat de CoronaMelder-app vanaf 17 augustus in de appstores moet staan.

Zo werkt de CoronaMelder

Vanaf dat moment worden er praktijktesten gedaan in GGD-regio Twente en GGD-regio Rotterdam Rijnmond. Buiten deze gebieden kun je de volledig werkende app al wel binnenhalen, maar wordt deze nog niet ondersteund. Het voornemen is om per 1 september de CoronaMelder landelijk te introduceren. Of je hier mee aan de slag gaat is aan jezelf. Het ministerie benadrukt dat gebruik van de app vrijwillig is. Je mag dus niet ergens geweigerd worden als je de app niet hebt.

Corona-app CoronaMelder
De CoronaMelder-app op de iPhone. (Afbeelding: WANT / Raymon Mens)

Wat deze corona-app doet is bluetoothsignalen uitwisselen tussen smartphones waarop de CoronaMelder geïnstalleerd is. Op deze manier wordt op anonieme wijze gegeven verzameld waarmee een logboek wordt gemaakt. Hierin staan de smartphones die bij jou in de buurt zijn geweest. Een smartphone wordt pas in het logboek opgenomen wanneer je minimaal tien minuten in verbinding bent geweest.

Privacy en misbruik

Wanneer een gebruiker van de CoronaMelder besmet blijkt met het coronavirus, dan geeft hij/zij dit aan in de app. Vervolgens krijgt iedereen bij wie de smartphone van deze persoon in het logboek staat een melding dat ze in de buurt zijn geweest bij een mogelijke corona patiënt.

Corona-app CoronaMelder
De CoronaMelder-app op de iPhone. (Afbeelding: WANT / Raymon Mens)

Om misbruik te voorkomen kun je deze melding niet zelf versturen. Alleen samen met de GGD kun je een waarschuwing laten versturen naar de smartphones bij wie je in de buurt bent geweest. Om de privacy te waarborgen kunnen zowel de CoronaMelder-gebruikers zelf, als de mensen van de GGD niet zien wie er gewaarschuwd worden.

De corona-app nu al proberen

Om kosten te besparen heeft Nederland er voor gekozen om de ontwikkeling op een open platform te bouwen. Op deze manier kunnen niet alleen de overheid, maar ook externe expert bijdragen aan het project. Een ander voordeel voor ons is dat de corona-app hierdoor al op Github te vinden is. Met behulp van Xcode kun je de CoronMelder nu al op je iPhone zetten. De afbeeldingen die je in dit artikel ziet komen uit deze versie.

Reacties

31 reacties
  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    DOA

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ehm… was het niet de bedoeling dat als je positief getest werd je (op zijn minst) in zelf-quarantaine zou gaan?

    Hoe groot is dan de kans (/zou de kans moeten zijn) dat je een persoon treft die positief getest is? Vrijwel nul toch?

    Wat is dan het nut van deze app?

  • Profielfoto
    Night

    Het zou minstens zinvol geweest zijn als de burger verplicht zou zijn geweest om de app te installeren. Er zijn (volgens SBS6 een GGD-en) steeds meer mensen die tóch de straat op gaan, terwijl ze duidelijke Corona-ziekteverschijnselen hebben. Ook hebben steeds meer mensen lak aan het ‘anderhalve meter afstand houden’. Mij lijkt dat ‘dat type’ mensen ook lak heeft aan de Corona app. Wie heeft dan nog de illusie dat die app functioneel zal worden?

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Je moet zelf in de app aangeven of je positief bent getest. De categorie mensen die ziek en wel de straat op gaan, zullen niet de mensen zij die de app gaan gebruiken. En voor de mensen de netjes thuis blijven is de melding in de app zinloos.

    Kortom… het gaat nergens over, die app.

  • Profielfoto
    Night

    Precies. En hoeveel miljoen heeft die app gekost?

  • Profielfoto
    gipsman

    Zoals in China moet een app verplicht worden want de volksgezondheid overruled de privacy in deze situatie. Met 1 grote door een noodwet geregelde beperking: na corona moet de app onmiddellijk verdwijnen of on hold gezet worden, maw je mag de app dan deleten of uitschakelen. Wie geen smartphone heeft mag uiteraard niet verplicht worden om er een aan te schaffen, maar moet wel beschikbaar zijn voor contact tracing. Klinkt allemaal stalinistisch of 1984, maar ik ben bang dat het ooit zover kan komen.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ga het maar regelen. Ten eerste zullen de testresultaten dan van hogerhand vanzelf in de app moeten komen, want je gaat het nooit voor elkaar krijgen dat iedereen dat gaat melden.

    Ten tweede zal je never nooit niet kunnen zien of iemand bluetooth niet gewoon lekker uit zet. Enige optie daarvoor zou zijn dat bluetooth na een update gewoon nooit meer uit KAN.

    En hoe ga je iemand tracen die geen smartphone heeft??

    Anyway… privacy is echt niet het grote probleem hier. Daar hebben miljoenen Nederlanders nu ook al niet echt problemen mee. De uitvoerbaarheid van het geheel is wel een probleem.

  • Profielfoto
    Raddie

    Hee, dat is wel een beetje negatief allemaal. Het probleem met COVID-19 is dat je besmet kan zijn zonder ziekteverschijnselen te hebben. En in dat stadium kun je ook al anderen besmetten, kan wel 5 dagen duren. Als je dan uiteindelijk ziekteverschijnselen ontwikkelt, positief wordt getest en dat meldt in de app, dan worden de mensen met wie je in contact geweest bent de afgelopen week gewaarschuwd. Zij kunnen zich dan pro-actief laten testen of in quarantaine gaan. Dat kan toch weer bijdragen.

     

    Ik ben het er wel mee eens dat het nu wel erg vrijblijvend is, meer deelnemers betekent meer kans dat kleine brandhaardjes effectief in de kiem kunnen worden gesmoord. Ik ga meedoen in ieder geval.

  • Profielfoto
    csteelooper

    Wanneer gaan mensen nou eens dingen van een andere kant bekijken?Je kunt namelijk ook ‘seropositief’ zijn voor SARS-CoV2 (het coronavirus) zónder ÓÓIT symptomen te krijgen. Met andere woorden: dat je ziek wordt hoeft überhaupt niet. Sterker nog: de meeste mensen die virusdeeltjes SARS-CoV2 in hun bloed hebben, worden niet ziek. Dus wat er eindelijk eens moet gebeuren is dat er duidelijkheid komt wat betreft wíe wel en niet ziek wordt. Hoeveel virusdeeltjes zijn er nodig, is er één gen (of wellicht meerdere) van invloed op het ontstaan en het verloop van Covid-19 (de ziekte), enzovoort. Ik ben eerlijk gezegd best benieuwd in hoeverre de regels nog te handhaven zijn als dit soort factoren duidelijk wordt…

    Dat het coronavirus besmettelijk is, is duidelijk. En dat Covid-19 (zeker in de zwaardere vormen) geen kattenpis is, staat ook buiten kijf. Maar in de regelgeving is ook veel paniek te zien. Natuurlijk is dat logisch zolang de bovenstaande factoren niet onderzocht dan wel het resultaat van de onderzoeken niet bekend is.

    Sowieso zou het puik zijn als de media (in Nederland) eindelijk eens B) verschil zouden maken tussen het virus en de ziekte en B) ook zouden (kunnen) melden hoeveel mensen er hersteld zijn. Met name dat laatste gebeurt in veel andere landen wel.

  • Profielfoto
    Di May

    Is dit een Belgisch project ?
    Is dit een Nederlands project ?
    Is dit een Frans project ?
    is dit een Duits project ?
    Is dit een Zwitsers project ?
    Is dit een Italiaans project ?
    Is dit een … Spaans project ?

    Of is dit, echt waar, toch een Europees project ?

  • Profielfoto
    donut

    Als het een Europees product is, is het zinvol dit ook Europees in te voeren;

    Toeristen doen nu niet mee. Neem een plek als Schiphol.

  • Profielfoto
    Kevin

    Ik zit echt met stijgende verbazing de reacties te lezen hier. Een oproep tot het verplicht stellen van deze tracing app? Vraag anders meteen of iedereen een enkelband om kan krijgen.

    Wat zijn mensen volslagen achterlijk. Laten zich bang maken door een virus dat nog geen 2% van de bevolking doodt, en waarvan notabene een groot deel toch al stervende is of achterliggende ziektes heeft

    Waarschijnlijk is tot op zekere hoogte de kans dat je struikelt en sterft groter dan dat je corona oploopt en eraan bezwijkt. Maar wat laten mensen zich bang maken en zich als trouwe slaafjes vertellen wat goed en fout is.

    Als jij dat voor jezelf wil, zoek het dan lekker uit, maar bepaal voor de rest niet wat die wel en niet moeten doen. Ik kies er niet voor om te leven in angst, mijn handen continu te desinfecteren, winkelwagentje te poetsen en een mondkapje te dragen, dat mijn immuumsysteem verzwakt en mij vatbaarder maakt voor ziekten. Ik leid mijn leven zoals ik dat zelf wil. Daarin maak ik mijn eigen afwegingen. Mocht ik verschijnselen hebben blijf ik thuis, zo niet ga ik gewoon de buitenlucht in en doe ik mijn ding. Als jij in angst wil leven doe je zelf die enkelband maar om pf ga je zelf thuis zitten. En dan wel tv uit! Laat niet aan het toeval over dat je straks nog een epileptische aanval krijgt ook. Laat geen enkel risico in je leven toe!

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Als je dit gaat verplichten dan gaat mijn smartphone op zwart. Uit principe.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Kevin op 16 juli 2020 23:53
    … Laten zich bang maken door een virus dat nog geen 2% van de bevolking doodt…

    340.000 body bags op een stapeltje is anders toch best veel (in perspectief; normaal sterven er zo’n 150.000 mensen per jaar in Nederland).

  • Profielfoto
    iMac Lover

    Ik heb iOS 14 Public Beta 2 geïnstalleerd op mijn 6S

    De app werkt niet in deze Beta versie van IOS

    laten we hopen, dat Apple snel met een update komt

  • Profielfoto
    Betatester

    @Kevin, het gaat niet om jou als individu maar het gaat om groep‘s immuniteit. Het individu is in dit geval dus niet belangrijk maar het gaat om de groep. Dat jij misschien er niet zo ziek van kan worden is fijn voor jou maar andere kunnen wel heel erg ziek er van worden. En wat denk je van de kosten die Nederland maakt aan zoveel mensen opnemen op de intensive care, dat kost ook best veel geld. Ook wil ik opmerken dat niet iedereen die aan COVID-19 dood gaat een zwakke gezondheid heeft. Lees maar het verhaal over een arts in het Sint Antonius ziekenhuis in Nieuwegein. Hij had geen slechte afweer, maar toch is hij er aan dood gegaan. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/op-de-dag-dat-het-rivm-nul-doden-meldde-stierf-verpleegkundige-boy-ettema-aan-corona~bf67bcd7/

  • Profielfoto
    PowerMac

    gipsman op 16 juli 2020 17:48
    Zoals in China moet een app verplicht worden want de volksgezondheid overruled de privacy in deze situatie. Met 1 grote door een noodwet geregelde beperking: na corona moet de app onmiddellijk verdwijnen of on hold gezet worden, maw je mag de app dan deleten of uitschakelen. Wie geen smartphone heeft mag uiteraard niet verplicht worden om er een aan te schaffen, maar moet wel beschikbaar zijn voor contact tracing. Klinkt allemaal stalinistisch of 1984, maar ik ben bang dat het ooit zover kan komen.

    Wellicht is het handig om zaken enkel te stellen als je iets weet, ipv iets voor zoete koek aan te nemen.

    Ik ben sinds 1 maart weer in China, en na verplicht 14 dagen in mijn eigen appartement in quarantaine te zijn geweest, met stikker-tape op deur, en boodschappen gebracht door community bewaker, was ik vrij. Ik ben nooit getest op covid-19, en moest enkel even langs op politiebureau om een formulier te halen dat ik niet ziek was, iets dat je daarna nog een paar dagen op zak moest hebben als je de winkels in wilden. Daar vroegen ze om dat formulier, dat ik maar als wallpaper op de iPhone had, en als ze iets groens zagen, kon je door. Wel werd de temperatuur gemeten en moest je een mondkapje op.

    Het is niet zo dat je in China verplicht was of bent, om een app te installeren. Het kan, maar hoeft niet. Ik heb dat dan ook niet.

    Ik denk niet dat het zinvol is om zo’n app te installeren, simpelweg omdat dat enkel werkt als iedereen dat doet, en het dan inderdaad ook trouw gebruikt, zoals velen voor mij hierboven reeds zeiden. Met name de asymtomatische mensen die dus niet weten of ze ziek zijn of niet, maakt het moeilijk. Daarnaast alle idioten die denken dat het allemaal wel meevalt, of die er genoeg van hebben en doodleuk gaan feesten of lekker dicht op mekaar zitten, of mensen die zeggen dat het allemaal flauwekul is “want ik ken helemaal niemand die covid-19 heeft, dus (???) het is politiek gelul”, etc maken het vrijwel onmogelijk om deze ziekte in te dammen, app of geen app.

    Het wachten is op een goed werkend vaccin.

    Tot die tijd gezond boeren verstand en hopen dat je het niet oploopt.

     

     

  • Profielfoto
    Di May

    @ Kevin :

    Ik weet niet hoe oud je bent.
    Een ding weet ik zeker : je geest is nog jong.
    Maar dat is eufemistisch uitgedrukt.

  • Profielfoto
    gipsman

    @Kevin 2% van 7,7 miljard is niet niks. Ik mag hopen dat jij nooit “al stervende” bent.

  • Profielfoto
    zepkleiker

    Je kunt de app niet proberen als je de code simpelweg uit Github haalt. Je moet namelijk een provisioning profile hebben waarin de entitlement staat dat je die API mag gebruiken, en dat kan alleen door Apple gedaan worden. Heb je die entitlement niet, dan kun je de app ook niet builden.

  • Profielfoto
    zepkleiker

    @KarelWillem Als je al als ziek geregistreerd staat wekt je app überhaupt niet meer, om te voorkomen dat mensen voor de lol hun device rond laten gaan (al dan niet door iemand anders) om mensen een melding te laten krijgen dat ze risico hebben gelopen. Bovendien ga je dan in quarantaine dus zou je sowieso geen contacten meer hebben met anderen.

    De app is bedoeld om contacten op te sporen met iemand die buiten was maar nog niet symptomatisch was, of wel symptomatisch maar in de veronderstelling dat het een verkoudheid of hooikoorts was ofzo.

    Kritiek op de app is zeker welkom, maar wees dan eerst op de hoogte van hoe de app werkt.

  • Profielfoto
    zepkleiker

    @KarelWillem Testresultaten komen niet vanzelf in de app. Als je positief getest bent kun je na autorisatie van de GGD je zogenaamde daily tracing keys uploaden. Dat is bewust geen verplichting, en gebeurt dus ook niet vanzelf. Maar het heeft weinig zin om de app te installeren als je daar niet toe bereid bent.

    Bluetooth kun je gewoon uitzetten als je de app hebt. Dan is de app ook niet actief en wordt er niks getracked en ben je dus (tijdelijk) hetzelfde als iemand zonder smartphone.

    Je moet ook niet denken dat de app het hele contactonderzoek van de GGD vervangt. Het moet het ondersteunen en waar mogelijk gemakkelijker maken. En bij een relatief lage adoptie gebeurt dat nog steeds.

  • Profielfoto
    maconly

    Night op 16 juli 2020 17:29
    Het zou minstens zinvol geweest zijn als de burger verplicht zou zijn geweest om de app te installeren. Er zijn (volgens SBS6 een GGD-en) steeds meer mensen die tóch de straat op gaan, terwijl ze duidelijke Corona-ziekteverschijnselen hebben. Ook hebben steeds meer mensen lak aan het ‘anderhalve meter afstand houden’. Mij lijkt dat ‘dat type’ mensen ook lak heeft aan de Corona app. Wie heeft dan nog de illusie dat die app functioneel zal worden?

    Verplicht ?

     

    jij kan zo bij de overheid aan de slag medewerker 1984

  • Profielfoto
    maconly

    Met corona krijgen we u allen eronder.

  • Profielfoto
    Frans

    Night op 16 juli 2020 17:29
    Het zou minstens zinvol geweest zijn als de burger verplicht zou zijn geweest om de app te installeren. Er zijn (volgens SBS6 een GGD-en) steeds meer mensen die tóch de straat op gaan, terwijl ze duidelijke Corona-ziekteverschijnselen hebben. Ook hebben steeds meer mensen lak aan het ‘anderhalve meter afstand houden’. Mij lijkt dat ‘dat type’ mensen ook lak heeft aan de Corona app. Wie heeft dan nog de illusie dat die app functioneel zal worden?

    Zou de overheid de burger dan ook mogen verplichten een compatibele smartphone aan te schaffen? Het wordt hier dan wel een enge Orwelliaanse samenleving. 🤔

    Die egocentrische asocialen die lak hebben aan alles en iedereen in onze samenleving zouden aangepakt moeten worden. Helaas zie je dat meer in NL, in plaats van de kleine groep die zich misdraagt aanpakken wordt er wwer een nieuwe regel opgesteld waar de veel grotere groep onschuldigen last van heeft, terwijl die kleine groep misdragers ook die regel aan zijn laars lapt, waar dan ook niet adequaat tegen opgetreden wordt. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden zeggen ze. Het meurt al een hele tijd hier in NL. 😢

  • Profielfoto
    mr.ray

    als er ook maar 1 iemand die app installeert, positief test én correct meldt, kan dat vele anderen helpen. Ook al heeft die maar 1 iemand gecontacteerd, kan zijn dat die ene er 5 heeft gecontacteerd waarvan er 2 die app hebben en die 2 misschien 3 anderen en ga zo maar verder. Zo kom je énorm snel aan veel mogelijke waarschuwingen. Better safe than sorry. Baat het niet, dan schaadt het niet. Alle beetjes helpen gewoon.

  • Profielfoto
    Kevin

    KarelWillem op 17 juli 2020
     
    340.000 body bags op een stapeltje is anders toch best veel (in perspectief; normaal sterven er zo’n 150.000 mensen per jaar in Nederland).

    Er zijn nu 6.600 vastgestelde doden in Nederland door corona (die 340k halen we op deze voet niet). Dat zijn er veel. Maar staat in schril contract met de 45.000 doden die jaarlijks vallen door kanker. Of de half miljoen doden die mede dankzij “onze” oorlog in Syrië zijn gevallen. Daarbij is de vraag hoeveel mensen in voorbije maanden vroegtijdig zijn gestorven aan eenzaamheid door deze totale gekte. Mensen moeten leren relativeren en zich niet helemaal gek laten maken.

    Dit virus stop je niet. Vroeg of laat krijgen we het allemaal. Ik begrijp dat we ervoor moeten waken dat IC’s volstromen (dat is het enige waar alle maatregelen op gericht zijn, want bijna iedereen gaat het krijgen de komende jaren), maar daar is op dit moment geen sprake van. Wie vreest voor zijn gezondheid stelt zichzelf maar een lockdown op. Dat klinkt hard, dat is het ook, maar virussen zijn nu eenmaal onderdeel van de natuur en dat treft voornamelijk de zwakkeren. Je kan dit hele social distancing niet jarenlang rekken om die zwakkeren te beschermen. Dat is tegennatuurlijk in velen opzichten, en egoïstisch. Als iemand met een auto-immuumziekte behoor ikzelf ook tot een risicogroep. Daar ben ik me van bewust, maar als mijn tijd gekomen is, heb ik in ieder geval wel geleefd. Ik vertik het om tot die tijd in angst te leven en mijn immuunsysteem te verzwakken met desinfectiemiddelen en mondkapjes. Ik neem weldegelijk maatregelen om de kans te verkleinen dat ik het oploop, maar dat moet niet ten koste gaan van mijn geestelijk welzijn. Het gaat om een gezonde balans en die is bij veel mensen flink zoek door overdreven angst..

    ”Death smiles at us all, all you can do is smile back” – Marcus Aurelius

  • Profielfoto
    Didier

    Kevin op 18 juli 2020 02:31

    KarelWillem op 17 juli 2020

    340.000 body bags op een stapeltje is anders toch best veel (in perspectief; normaal sterven er zo’n 150.000 mensen per jaar in Nederland).

    Er zijn nu 6.600 vastgestelde doden in Nederland door corona (die 340k halen we op deze voet niet). Dat zijn er veel. Maar staat in schril contract met de 45.000 doden die jaarlijks vallen door kanker. Of de half miljoen doden die mede dankzij “onze” oorlog in Syrië zijn gevallen. Daarbij is de vraag hoeveel mensen in voorbije maanden vroegtijdig zijn gestorven aan eenzaamheid door deze totale gekte. Mensen moeten leren relativeren en zich niet helemaal gek laten maken.

    Dit virus stop je niet. Vroeg of laat krijgen we het allemaal. Ik begrijp dat we ervoor moeten waken dat IC’s volstromen (dat is het enige waar alle maatregelen op gericht zijn, want bijna iedereen gaat het krijgen de komende jaren), maar daar is op dit moment geen sprake van. Wie vreest voor zijn gezondheid stelt zichzelf maar een lockdown op. Dat klinkt hard, dat is het ook, maar virussen zijn nu eenmaal onderdeel van de natuur en dat treft voornamelijk de zwakkeren. Je kan dit hele social distancing niet jarenlang rekken om die zwakkeren te beschermen. Dat is tegennatuurlijk in velen opzichten, en egoïstisch. Als iemand met een auto-immuumziekte behoor ikzelf ook tot een risicogroep. Daar ben ik me van bewust, maar als mijn tijd gekomen is, heb ik in ieder geval wel geleefd. Ik vertik het om tot die tijd in angst te leven en mijn immuunsysteem te verzwakken met desinfectiemiddelen en mondkapjes. Ik neem weldegelijk maatregelen om de kans te verkleinen dat ik het oploop, maar dat moet niet ten koste gaan van mijn geestelijk welzijn. Het gaat om een gezonde balans en die is bij veel mensen flink zoek door overdreven angst..

    ”Death smiles at us all, all you can do is smile back” – Marcus Aurelius

    Helemaal mee eens Kevin. De angst regeert al enkele maanden bij de mensen. Natuurlijk, covid 19 is er en er overlijden mensen aan. Maar het gros is al op leeftijd en stond bij wijze van spreken al met 1 been in het graf. Ik doe dan ook niet mee aan deze onzin. Ben zelf ook een risicogeval, heb een aangeboren hartafwijking. Als het mijn tijd is, is dat zo. Maar voor deze hysterie gaan we toch niet de hele economie om zeep helpen en onze mooi samenleving met alles wat we tot voor kort deden volledig op slot gooien. Het begint hier in Nederland steeds meer op een dictatuur te lijken. Nu de Corona app, gelukkig nog niet verplicht. Maar straks na de zomer zul je zien dat de mondkapjes hier ook verplicht worden. Daarna weer een lockdown. Als het vaccin er überhaupt zal komen zal dit ook verplicht worden op de duur En ja hoor, we gaan weer allemaal in het gareel. Wat zijn we toch een makke schaapjes!! Behhh. Ik zal mij waar het kan blijven verzetten. Het is spijtig dat het gros het niet ziet en zich graag wil laten controleren en wil laten opsluiten. Wees je er van bewust: 100% veiligheid betekent 0% vrijheid.

  • Profielfoto
    Didier

    KarelWillem op 17 juli 2020 08:41

    Kevin op 16 juli 2020 23:53
    … Laten zich bang maken door een virus dat nog geen 2% van de bevolking doodt…

    340.000 body bags op een stapeltje is anders toch best veel (in perspectief; normaal sterven er zo’n 150.000 mensen per jaar in Nederland).

    340.000 body bags, waar haal jij die onzin vandaan?

  • Profielfoto
    mmols4088

    Je hangt je zelf op als die app gebruikt , en mede het is angst en twijfel zaaien onder de Nederlandse bevolking , en de overheid geloven dat hij privacy veilig , wat een stelletje ezels zijn het nog steeds in Den Haag Ze leren het daarzo ..

  • Profielfoto
    AppleBoy

    Bangmakerij heel die app. Want was is in aanraking? Een paar meter afstand. En zelfs dan is de kans nihil dat je het over krijgt. Nu gaan mensen zich allemaal druk maken als ze een melding krijgen. En dan? Besluiten om lekker binnen te gaan zitten en je op te sluiten? Slaat nergens op zo’n app. Controle middel van de overheid.