Internetbank Bunq maakt alle gebruikers onvrijwillig betaalde klant

Door: Raymon Mens - 18 reacties
bunq logo 2020 16x9
(Afbeelding: Bunq)

Had je ooit een (gratis) rekening bij internetbank Bunq, gebruik je die niet meer en heb je ‘m nooit opgezegd omdat het toch een gratis account was? Dan loont het om in te loggen op je account, want sinds kort zijn alle gratis accounts omgezet naar een betaald abonnement.

Bunq bood in zijn beginjaren allerlei abonnementen aan. Soms waren de kosten maar 1 euro per maand. Er was ook een gratis rekening waarbij een pinbetaling 4 cent kostte. In de loop der jaren verdwenen steeds meer functies uit deze pakketten. Nu zijn ze allemaal omgezet naar een premium-pakket van € 7,99 per maand. Zelfs als ze inactief waren.

Iedereen Bunq Premium, zonder opt-in

De bank zegt alle klanten in april geïnformeerd te hebben. Rekeninghouders met een oud abonnement kregen drie maanden gratis premium, en moeten vanaf nu betalen. Heb je die e-mail om de een of andere reden gemist en niet aangegeven te willen stoppen? Dan betaal je vanaf nu € 7,99 per maand aan Bunq. Als er geen saldo meer op je rekening stond, sta je nu in de min.

Mag dat zomaar? Bunq heeft in overeenstemming met zijn eigen algemene voorwaarden gehandeld. Het is echter wel zuur dat ook inactieve accounts zijn meegenomen en er geen opt-in is gehanteerd. Op Twitter zijn een aantal mensen negatief verrast dat ze ineens in de min staan omdat ze abonnementsgeld betalen. Vandaag werden e-mails over een negatief saldo verstuurd en dat bracht de bal aan het rollen.

bunq 001
Klik/tap voor groter. (Afbeelding: @jeroen, bewerking: OMT)

Grote app-update valt niet in de smaak

Bunq wist zich de afgelopen jaren snel te positioneren als bank voor mensen die van gemak, gestroomlijnde functionaliteit en no-nonsense houden. De app was geliefd en onder gebruikers was een ontspannen discussie in de fora van het bedrijf. Dat is met de komst van Bunq v3 echter compleet omgeslagen. De bank heeft naar mening van veel gebruikers veel te veel ingezet op branding. Nuttige bankieren-functies zijn volgens kritische gebruikers naar de achtergrond verdwenen.

Zo heeft een Instagram-achtige feed met foto’s van Bunq een prominente plek in de app gekregen en zijn diverse trophies altijd in beeld. Bijvoorbeeld een teller met hoeveel tijd gebruikers bespaard hebben door Bunq te gebruiken en een counter met hoeveel ‘bomen een gebruiker heeft geplant’. Bij het duurdere abonnement van Bunq (SuperGreen van € 16,99 per maand) plant de bank namelijk een boom bij iedere 100 euro die een gebruiker uitgeeft. Heb je geen SuperGreen, maar gewoon Premium? Dan blijft de teller eeuwig op 0 staan. Veel klanten ervaren dit als “green shaming” en ageren tegen de switch van no-nonsense bankieren naar prominente marketing.

De storm van kritiek werd door oprichter Ali Niknam weggewoven als protest van een kleine vocale minderheid. Hij zegt dat een kleine groep gebruikers zich teveel focust op een zeer kleine set functies rondom het beheren van geld. Hij wil echter ook aandacht besteden aan mensen die zich bekommeren om het wel en wee van het klimaat.

bunq v3
Klik/tap voor groter. (Afbeelding: Bunq)

Bijstorten geblazen

Een geniale move die een klein groepje nerds boos maakt, maar een zeer lucratieve groene lifestyle-business uit de grond stampt? Het lijkt er als we naar de onlangs verschenen jaarcijfers van Bunq kijken niet op. De onderneming draaide in 2018 € 11,1 miljoen verlies en in 2019 liep dat op naar € 13,9 miljoen. Het is dus niet alleen voor gebruikers die verrast werden door een onverwacht premium-abonnement bijstorten geblazen, ook Bunq-oprichter Ali Niknam moet flink in de buidel tasten om zijn bank in de lucht te houden. Daar heeft hij overigens wel de buffers voor. Niknam is ook oprichter van TransIP, een bekende webhost die voor hem de nodige winst genereert.

Reacties

18 reacties
  • Profielfoto
    Vroegah

    Dit was in het nieuws op 17 juni en wordt sindsdien alsmaar over geklaagd. Meneer Ali Niknam zet die groep klagers weg als een kleine vocale minderheid die liever een klassieke bankapp willen…. Maarja, het was gratis he en nog groen ook;-)

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Bunq. Niets bank of the free. Ze zijn nog erger dan de gevestigde banken.

    Ik moest een rekening voor een zakelijke vve rekening. Ik moet dus nu 9,99 + 7,99 betalen? Ik heb overigens GEEN mails gehad hierover. Ik zag het toevallig!

    Ik kom m’n account niet meer in en zit in een bevestig je e-mail loop. Waar zijn ze mee bezig?!

  • Profielfoto
    DaveFlash

    iAmRenzo op 1 juli 2020 20:03
    Bunq. Niets bank of the free. Ze zijn nog erger dan de gevestigde banken.

    Ik moest een rekening voor een zakelijke vve rekening. Ik moet dus nu 9,99 + 7,99 betalen? Ik heb overigens GEEN mails gehad hierover. Ik zag het toevallig!

    Ik kom m’n account niet meer in en zit in een bevestig je e-mail loop. Waar zijn ze mee bezig?!

    tja idd je wordt nu gedwongen een prive account er naast aan te houden bij bunq. gekke move.

     

  • Profielfoto
    Lifelogger

    Blij met dit bericht. Had nog een ongebruikte rekening bij ze en geen bericht gekregen dat ik zou moeten betalen. Gelukkig op tijd m’n rekening kunnen opheffen.

  • Profielfoto
    PMvM15

    Milieu activisten zijn het geworden! Was altijd erg blij met Bunq. Moet me ernstig zorgen maken als ik dit zo lees. Hier is je geld niet veilig meer. Zonde Bunq! Soms ook even luisteren naar je klanten.

  • Profielfoto
    wouter57

    Je mag niet rassisties zijn maar jullie worden nu toch maar weer genaaid door een mohamedje.

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    wouter57 op 1 juli 2020 23:44
    Je mag niet rassisties zijn maar jullie worden nu toch maar weer genaaid door een mohamedje.

    Klopt, je hebt helemaal gelijk. Dit soort opmerkingen mag niet. Een van de redenen daarvoor is dat het nergens op slaat en dat daar de discussie niet over gaat.

  • Profielfoto
    IPhoton

    Mocht je willen overstappen, let op, de overstapservice hapert ook bij bunq. Automatische incasso’s worden niet doorgezet naar de opgegeven tegenrekening.

  • Profielfoto
    Peter1980

    Bunq heeft wel degelijk mails verstuurd hierover. Ik heb niet de gehele historie hier beschikbaar maar 2 april is er nog het volgende gemeld:

    “knip … Je hebt automatisch een upgrade naar bunq Premium gekregen en kan eerste 3 maanden gratis bunq Premium gebruiken. Zo kan je zonder gedoe de volledige bunq ervaring krijgen!”

    Communicatie is wat mij betreft prima geweest en ik heb daarom ook mijn account tijdig opgezegd.

  • Profielfoto
    csteelooper

    Ik weet niet hoor, maar hoe is een gratis service überhaupt rendabel? Gratis bestaat niet. Ooit van gehoord? De communicatie is kennelijk allesbehalve prijzenswaardig, maar dat is in mijn optiek helaas (bijna) altijd zo. Maar goed, eigenlijk mag ik hier niet eens reageren, want ik heb geen rekening bij Bunq.

    wouter57 op 1 juli 2020 23:44
    Je mag niet rassisties zijn maar jullie worden nu toch maar weer genaaid door een mohamedje.

    Deze opmerking slaat nergens op en hoort hier niet! Je mag blij zijn dat je er niet uitgeschopt wordt hier… Ik wist wel wat ik zou doen als ik hier een moderator zou zijn.

  • Profielfoto
    SteveSnobs

    Eerst mensen strikken met gratis accounts en daarna je woord niet nakomen. Ik heb ruim twee maanden geleden mijn geld daar weggehaald.

  • Profielfoto
    Nosferatu

    DeBunq

  • Profielfoto
    DGE1965

    De oudste naar Bunq v3.0 is waanzin. Geplande betalingen kwijt en een wirwar aan onzinnigheden. Drie maand gratis en nu betalen! Gedwongen en dwang is verboden.

  • Profielfoto
    Odie

    Bunq blies ooit hoog van de toren met kreten als ‘bank of the free’ en schermde met het feit dat ze geen naaistreken zoals de incumbents zouden uithalen. Ondertussen heeft bunq al diverse keren haar beloftes gebroken. Ik maakte gebruik van bunq vanaf het moment dat je slechts 10 cent per pin transactie moest betalen. Dat was niet rendabel en dus moest je 1 euro per rekening of er kaart gaan betalen (ik weet het effe niet meer). Ook dat bleek niet rendabel en dus moest je bunq premium nemen: alles zou all-inclusive worden. Fine, ook dat vond ik nog te rechtvaardigen. Nu hebben ze bunq SuperGreen Premium en zitten er functies in (behalve die malle nep-metal card en het hele bomen geneuzel) die je NIET bij Premium krijgt. De belofte dat Premium dus (analoog met het Netflix model, waar Ali zo graag mee schermde) ‘all inclusive” was is dus ook een leugen gebleken.

    Ze hebben mensen met een joint account ook al te grazen genomen, nu worden mensen met een gratis account te grazen genomen en ongevraagd naar een peperduur premium abonnement geduwd en ik voorspel je: binnen 1 tot 2 jaar is Premium aan de beurt. Iedereen moet naar Supergreen Premium, of je wil of niet.

    Van bank of the *kuch* free naar BANK OF THE TREE.

    Ali; je hebt me zwaar en zwaar teleurgesteld en je gedraagt je nu gewoon als elke andere bank. Je boek (well, door iemand anders geschreven) heette “Breken met banken” maar het zou beter “We breken onze belofte, net als alle andere banken” kunnen heten.

    Ik heb je vaak verdedigd maar genoeg is genoeg. Als ik genaaid wordt dan ga ik wel gewoon terug naar een incumbent. Daar wordt ik misschien net zo hard genaaid maar daar betaal ik dan wel een stuk minder, daar werkt m’n Mastercard WEL overal zonder dat ik steeds excuses over online/offline penterminals krijg, daar krijg ik niet een candybar clipperkast app door m’n strot geduwd en daar krijg ik geen instagram feed met zelfheiling door m’n strot geduwd.

    Wat een blamage en wat een diepe diepe teleurstelling. Ik ben foetsie en ik wens bunq wijsheid en sterkte toe: ze zullen het nodig hebben. Want die vocale minderheid blijkt niet zo’n minderheid te zijn.

  • Profielfoto
    icegodd

    Bunq v1.0 (2012) Bank of FREE, Beter dan ING/RABO

    Bunq v3.0(2020): duurste bank in NL. Erger dan ING (kritiek uiten op twitter = ban/opheffing).

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Heb even een betaalde rekening gehad. Wat een puinhoop die app. Slecht overzicht over je financien. Vond het erg tegenvallen.

  • Profielfoto
    DGE1965

    BUNQ opgezegd, weg ermee! Als iedereen dat nu doet met mensen dwangmatig naar duurdere accounts te pushen komt het vast goed.

  • Profielfoto
    Frans

    Het is dus niet alleen voor gebruikers die verrast werden door een onverwacht premium-abonnement bijstorten geblazen, ook Bunq-oprichter Ali Niknam moet flink in de buidel tasten om zijn bank in de lucht te houden.

    Ik denk dat Ali N. ook juridisch gezien een probleem heeft als klanten inderdaad verrast zijn. Als bank heb je een bijzondere zorgplicht tegenover je klanten, ze verassen duidt op niet goed/tijdig/voldoende informeren en dan heb je niet aan die zorgplicht voldaan.

    Ik heb, gelukkig, geen rekening bij bunq, maar als ik op zo’n manier verrast zou zijn zou ik, naast onterecht betaalde kosten terugeisen, een klacht indienen bij de AFM.