BMW komt met omstreden microtransacties in auto’s

Door: Jeroen Kraak - 23 reacties
BMW microtransacties
(Afbeelding: Unsplash/Zan Ilic)

Als je wel eens gamet, herken je het wel: microtransacties. Deze worden door producenten gebruikt om extra geld te verdienen op games. Nu gaat BMW het ook doen in haar auto’s.

BMW heeft de details gepresenteerd van haar digitale systemen in nieuwe auto’s. De voornaamste nieuwigheid is dat je jouw wagen kunt openen met een digitale sleutel via Apple Car Key. Toch zijn er nog meer nieuwigheden. De meest bijzondere zijn microtransacties die in de toekomst via de app kunnen worden aanschaft.

Microtransacties in BMW’s

Microtransacties worden nu vooral in games en apps gebruikt. Door kleine aankopen in de game kun je bijvoorbeeld een bepaalde skin kopen of betere wapens hebben in een game. In een auto kun je natuurlijk niet zomaar de kleur veranderen. Tegenwoordig zit er wel heel veel software in auto’s wat ervoor zorgt dat de algehele rijervaring wordt verbeterd. Hiermee kun je ook functies aan- of uitzetten.

BMW is zeker niet de eerste die microtransacties. Eerder experimenteerde Tesla er al mee. Het bedrijf van topman Elon Musk past de transacties al toe in haar auto’s. De software in de wagen limiteert namelijk de accu in de auto’s. Eigenaren kunnen een bepaald bedrag betalen zodat de software het toelaat om de volledige capaciteit van de accu te kunnen benutten. Ook kun je ervoor kiezen om autopilot te gebruiken of niet.

De microtransacties bij BMW gaan echter veel verder. In het nieuwe Operating System 7 zijn er tal van updates beschikbaar. Zo kun je door middel van microtransacties betalen om bepaalde verbeteringen te krijgen. Je kunt kiezen om bijvoorbeeld om adaptive cruisecontrol of verwarmde stoelen te gebruiken.

Abonnementen

Hoe BMW het precies gaat toepassen is nog onbekend. Volgens Roadshow komt de automaker met abonnementen die je voor een bepaalde tijd kunt afsluiten. Wil je de functie niet meer, dan kan deze ook uitgeschakeld worden. Het lijkt dus een flinke nieuwe melkkoe voor BMW te worden.

Toch brengt het in eerste instantie meer kosten voor BMW. Nu moet het alle functies sowieso inbouwen ongeacht de eigenaar van de auto het wel of niet gebruikt. Desondanks kan de productie wel goedkoper worden omdat er nu geen verschillen meer tussen de auto’s zijn. Vooral in de tweedehandsmarkt kan het ideaal zijn voor BMW, aangezien de nieuwe eigenaren voor andere diensten kan kiezen dan de oorspronkelijke eigenaar. Dit geld gaat dan rechtstreeks naar de Duitse autobouwer.

Vermoedelijk zullen er nog veel automakers volgen. Zo zijn er ook al speculaties dat Ford het in 2021 in een aantal modellen wil gaan toepassen. Als het flink geld oplevert kan het ook de andere fabrikanten wakker schudden.

The Verge

Reacties

23 reacties
  • Profielfoto
    mtooster

    Sorry hoor, maar dat kun je moeilijk ‘micro’transacties noemen.

    Noem het gewoon een betaalde upgrade. Of moet je elke keer dat je de cruise-control inschakelt €0,25 aftikken?

  • Profielfoto
    Jannemanishere

    De nieuwe VW Golf 8 heeft dit al…

  • Profielfoto
    Olieboer

    prima als dit de lijst met upgrades vervangt. De verleiding is namelijk om alles aan te vinken. Nu kun je het aanschaffen, maar als je het niet gebruikt weer uitzetten. Stoelverwarming in de winter, airco in de zomer, cruise control voor de vakantie, multimedia voor de vakantie enzovoort

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Betalen voor het leven. Alles wat je tegenwoordig gebruikt mag je per maand aftikken. Superslim, want zelfs met een vijfde-hands BMW is de gebruiker nog financieel verbonden aan BMW.

  • Profielfoto
    Bacillus

    Dan kan ik eindelijk pochen dat mijn auto alles heeft: adaptieve cruise Control, verstelbare stoelen, elektrische tandenborstel, stuur vibratie, automatisch aanslaan de claxon, route controle, rijstrook begeleiding, filedetectie een omleiding,

    Wat een hoop Heerlijks

  • Profielfoto
    mmww

    Dit gaat toch echt de verkeerde kant op! Straks mag je eerst een abonnement nemen om je auto te kunnen starten! Na het betalen van het aankoopbedrag!

  • Profielfoto
    Night

    Wie weet komt dat nog als de auto ook in de verhuur-sector wordt ingezet…

  • Profielfoto
    RW076

    Lol, als dit er in zit maar slechts nog geactiveerd moet worden (verwarmde stoelen) dan is het natuurlijk wachten op de eerste de beste nerd (goed bedoeld) die dit even voor je fixed.
    Ik ben helemaal voor kapitalisme, maar dit gaat uiteraard niet werken.
    De klant is niet gek.

  • Profielfoto
    Frans

    mmww op 3 juli 2020 17:24
    Dit gaat toch echt de verkeerde kant op! Straks mag je eerst een abonnement nemen om je auto te kunnen starten! Na het betalen van het aankoopbedrag!

    Nee hoor, straks koop je helemaal geen auto meer, je bestelt een ritje via een app, net zoiets als Uber, alleen heeft de auto geen chauffeur want hij is zelfrijdend. Lijkt me best tof dat je dan via de app bepaalde (luxe) features kunt bijbetalen (of niet).

  • Profielfoto
    okeribok

    Dikke nee voor BMW. Als je de hele auto pay per minute kan doen, voor een bedrag dat lijkt op lease, dan prima. Dit is een tussenstation en nogal stevige geldklopperij. Probeer je auto idd nog maar eens 2e hands te verkopen met dit soort truuks.

  • Profielfoto
    reneo

    Dit is stapje dichter bij een heel nieuw model, dat hard nodig is als auto’s volledig autonoom kunnen rijden. Dan zijn auto’s niet meer je bezit. Je hebt een abo op een auto. Moet ook wel, want als een auto zelf rijdt, wie is er dan aansprakelijk? Niet de bestuurder, maar de fabrikant. Ik zie het wel zitten!

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Frans op 3 juli 2020 20:07

    mmww op 3 juli 2020 17:24
    …Straks mag je eerst een abonnement nemen om je auto te kunnen starten! …

    Nee hoor, straks koop je helemaal geen auto meer, je bestelt een ritje via een app…

    Het laatste wat mensen zullen opgeven is het ‘bezit’ van een auto. Zitten in een stoel waar voor jou al drieduizend mensen hebben gezeten is iets wat je alleen doet als je op vakantie bent in de US of A, omdat het niet anders kan. Of bij een onvermijdelijk taxi-ritje, of in het openbaar vervoer.

  • Profielfoto
    jan jansen

    Volvo heeft dat ook. Maar dan zeg je gewoon bij aankoop dat je daar niets van moet weten. En dat ze je daar niet lastig mee moeten vallen. Niets aan de hand alles werkt zonder dat er rekeningen komen en zo niet dan mogen ze de auto houden. Werkt prima geen dealer wil een klant verliezen door die onzin.

  • Profielfoto
    Maarten

    Opzich snap ik het wel vanuit BMW. Het enige verschil dat zij tussen de auto’s hebben is hooguit de bekleding en de kleur voor de rest kunnen ze alle auto’s het zelfde maken. Dat scheelt heel veel geld. Het enige wat dit wel met zich mee kan brengen is dat de basis prijs iets om hoog word gebracht.

    Tesla rijders zijn over het algemeen erg te spreken over de methode. Het kopen van een optie pas als je het wilt of denkt nodig te hebben

  • Profielfoto
    Frans

    KarelWillem op 4 juli 2020 08:07

    Frans op 3 juli 2020 20:07

    mmww op 3 juli 2020 17:24
    …Straks mag je eerst een abonnement nemen om je auto te kunnen starten! …

    Nee hoor, straks koop je helemaal geen auto meer, je bestelt een ritje via een app…

    Het laatste wat mensen zullen opgeven is het ‘bezit’ van een auto.

    Dat zal mogelijk zo zijn voor veel mensen die nu een auto bezitten (gewoontes veranderen is moeilijk), maar voor jongere generaties, die nu nog geen auto hebben, wordt het bezit van een auto steeds minder belangrijk. Zij zullen andere prioriteiten gaan stellen dan de huidige generaties, ik denk bijvoorbeeld aan duurzaamheid, klimaat en milieu. Auto delen wordt nu al gewoner onder jongeren, de stap naar een ritje bestellen via een app is dan snel gemaakt als het aanbod er is.

    Mijn ‘straks’ zal mogelijk nog een generatie of twee, drie duren, maar dan zal het heel gewoon worden geen auto te bezitten. Er zullen dan vast hobbyisten zijn die nog auto’s bezitten, maar dat zijn dan young- en oldtimers, niet bedoeld voor dagelijks gebruik. Uiteindelijk zullen ook die uitsterven en zie je (oudere) auto’s alleen nog in musea.

     

  • Profielfoto
    klonic

    Mensen kiezen ook voor private lease. Die leasebedrijven die kopen een auto, en vragen de klant om een iets hogere vergoeding zodat ook zij wat overhouden. Als klant kan je dat ook gewoon zelf doen en dan ben je natuurlijk goedkoper uit.

    Als mensen microtransacties interessant vinden, waarom niet? Ik heb er geen zin in, want aan die financiele dienstverlening moet iemand (ten koste van mij) verdienen.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Frans op 4 juli 2020 10:19

    KarelWillem op 4 juli 2020 08:07

    Het laatste wat mensen zullen opgeven is het ‘bezit’ van een auto.

    Dat zal mogelijk zo zijn voor veel mensen die nu een auto bezitten (gewoontes veranderen is moeilijk), maar voor jongere generaties, die nu nog geen auto hebben, wordt het bezit van een auto steeds minder belangrijk. …

    Vooralsnog ken ik niemand in mijn kennissenkring die een rijbewijs heeft gehaald, die géén auto heeft gekocht. Maar wellicht maakt de ‘sociale klasse’ waarin het zich afspeelt ook een verschil.

  • Profielfoto
    hagar2008

    Niet om te zeuren, maar wat een schrijffouten in dit artikel. Ik ben gestopt met tellen aan negen.

  • Profielfoto
    HRH

    Microtransacties, software as a service. Een abonnement op je eigen auto! Dat zijn voor mij redenen om het product niet te willen gebruiken. Dan maar niet ‘mee in de vaart der volkeren’. Of wachten totdat iemand mijn BMW kan jailbreaken:-D

    Off-topic: hebben jullie ook een eindredacteur die de taalfouten uit je stukjes kan halen? Wat een ellende zeg.

  • Profielfoto
    mr.ray

    Dat noemen we “opties” bij een wagen

  • Profielfoto
    Ivo-tje

    Wat Tesla al een mooie tijd doet, gaat BMW nu ook doen dus.

    Wat is het nieuws?

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Nee.

    Volgens Roadshow komt de automaker met abonnementen die je voor een bepaalde tijd kunt afsluiten.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Bij Tesla koop je de functies. Wie de auto dan weer van jou koopt, krijgt het hele pakket erbij.

    Bij BMW betaal je (waarschijnlijk) voor een abonnement. De koper na jou koopt dan feitelijk weer een kale auto.

    Net zoiets als je huis verkopen, waar – als jij het huis verlaat – geen telefoon, internet, TV of energie-contracten aan verbonden zijn. Die mag de nieuwe koper zelf weer afsluiten (of niet natuurlijk).