Apple onthult hyper ambitieuze groene plannen voor de toekomst

Door: Thomas Aalderink - 6 reacties
Apple klimaatneutraal toekomst groen
(Afbeelding: Apple)

Apple is een innovatief bedrijf dat op alle fronten voorop wil lopen. Niet alleen als het gaat om producten, maar ook om de natuur. Volgens Apple moeten we echt zuiniger zijn met de planeet. Daarom wil het bedrijf dat de supply chain en alle producten vanaf 2030 volledig klimaatneutraal zijn. Hoe ze dat gaan doen onthulde Apple deze week.

Het doel om binnen tien jaar 100% klimaatneutraal te zijn is behoorlijk ambitieus. De meeste bedrijven die hun ecologische voetafdruk drastisch willen verkleinen gaan ook voor volledig klimaatneutraal, maar denken dit doel pas in 2050 te gaan halen. Apple vindt dit te lang duren en wil in 2030 al helemaal om zijn. Sommige afdelingen van het bedrijf zijn al volledig klimaatneutraal.

Apple gaat voor volledig klimaatneutraal

Toch ligt de grootste uitdaging bij de supply chain en de producten. Het produceren en transporteren van smartphones, tablets en meer kost enorm veel energie. Om dit volledig klimaatneutraal te kunnen doen, is een enorme uitdaging. Toch loopt Apple niet weg voor hun verantwoordelijkheid en onthullen ze nu hun Climate Roadmap.

Apple klimaatneutraal toekomst groen
Alle data centers van Apple draaien al sinds 2014 op hernieuwbare energie.
(Afbeelding: Apple)

Apple wil door middel van innovatie hun ecologische voetafdruk verkleinen. Hierbij ligt de focus vooral op recycling. Zo heeft het bedrijf een nieuwe robot genaamd Dave. Deze is nog beter in staat is om de Taptic Engine van de iPhone uit elkaar te halen zodat belangrijke materialen opnieuw gebruikt kunnen worden. Dankzij dit soort ontwikkelingen heeft Apple, in de afgelopen 11 jaar, de hoeveelheid energie die nodig is om producten te maken met 73% weten terug te brengen.

Efficiënt en duurzaam

Daarnaast wil Apple nog efficiënter omgaan met energie. Dit geldt voor zowel de bedrijfspanden, als voor de gehele supply chain. Apple heeft hiervoor het Apple’s Supplier Energy Efficiency Program opgezet. Daarnaast is er een partnerschap aangegaan met het US-China Green Fund. Zij gaan 100 miljoen dollar investeren in energiebesparende projecten voor leveranciers van Apple.

En alle de energie die gebruikt wordt, moet duurzaam zijn. Dit is grotendeels al het geval, maar er gaan nieuwe projecten gestart worden om nog meer schone energie te genereren. Op dit moment komt 80% van de duurzame energie die Apple gebruikt uit projecten die ze zelf gestart zijn. Dit gaat alleen nog maar meer worden. Zo gaat Apple één van de grootste zonneparken opzetten in Scandinavië.

Apple klimaatneutraal toekomst groen
Apple investeert in verschillende projecten. (Afbeelding: Apple)

Daarnaast zijn er ook interessante ontwikkelingen in het productieproces. Zo steunt Apple twee van hun leveranciers die werken aan een klimaatneutrale manier om aluminium om te smelten. Dit loopt zeer voorspoedig. Zo kondigde Apple deze week aan dat het eerste ‘low carbon aluminum’ gebruikt gaat worden in de productie van de 16-inch MacBook Pro.

Wat consumenten gaan werken

Naast het verlagen van de uitstoot van CO2, investeert Apple ook in het schoonmaken van onze lucht. Zo kondigt het bedrijf aan dat ze een fonds hebben opgezet. Het geld dat hierin zit wordt gebruikt om te investeren in het herstellen en beschermen van bossen en ecosystemen. Deze spelen een belangrijke rol in het schoonhouden van onze lucht.

Dit zijn allemaal maatregelen waar je als consument waarschijnlijk weinig van gaat merken. Toch is er een kans dat Apple in de toekomst ook dingen gaat veranderen die wel voor ons voelbaar zijn. Zo worden de geruchten steeds sterker dat Apple gaat stoppen met het meeleveren van een oplader. Meer daarover lees je hier.

Apple

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    KarelWillem

    Dat is zo’n prachtige moderne term; ‘klimaatneutraal’.

    Een bedrijf dat iets produceert (of dat nu hardware, software of administratieve taken zijn) kan en zal – direct of indirect – NOOIT klimaatneutraal zijn.

    Je zal dat pas zijn als je de bedrijfsactiviteiten stopt, en je bedrijfspanden terug geeft aan de natuur.

    Wat niet wegneemt dat elke activiteit op dit gebied aangemoedigd moet worden. En dat Apple goed bezig is op dat gebied.

  • Profielfoto
    Di May

    ‘Klimaatneutraal’ kan volgens mij wel.

    Men moet alleen nog veel meer inzicht
    hebben in de werking van klimaat en natuur.

    Om op zodanige wijze voordeel uit die werking
    te halen. Zonder dat het klimaat in het bijzonder, of
    ‘de natuur’ in het algemeen daar onder lijdt.

    Feit is dat men daar niet toe komt
    met een kortzichtige aanpak.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Zolang wij elke twee jaar een nieuwe iPhone of iPad kopen, kabels verslijten alsof het elastiekjes zijn, en in huis tegelijkertijd een iMac, iPad, iPhone, Apple TV, Airport en Apple HomePod hebben draaien zal het bedrijf nooit klimaatneutraal kunnen worden.

    Zij zijn immers verantwoordelijk voor die miljoenen apparaten die de wereld ingeslingerd worden. Dan kan je heel stoer een apparaat ontwikkelen dat een taptic engine kan recyclen, maar aan de andere kant verdwijnt de elektronica met absurd grote hoeveelheden op de ‘electronic waste’ stapel. En dan kan je je megakantoor voor honderd procent op zonne-energie laten draaien, en Megawatts terugleveren aan de maatschappij. Dat compenseert nooit de verspilling aan de kant van de consument, of aan andere takken van de productie en vervoer (die rommel komt niet met de fiets-koerier uit China bijvoorbeeld).

    Nogmaals; Apple is een van de bedrijven die zich sterk maakt voor zo min mogelijk vervuiling en verspilling, maar maak het verhaal niet mooier dan het is (/kan zijn)

  • Profielfoto
    sedikit

    Eerst zien dan geloven. Met het huidige tempo van de klimaatverandering is dit per definitie te laat. Waarom pas in 2030? Zo’n toer is het toch niet , met zoveel geld, om een eerder streefjaar te pakken?

    Er zou eens grondig uitgezocht moeten worden wat de begrippen “duurzaam”, “klimaatneutraal” e.d. precies betekenen, en daarna eens al die bedrijven die dat claimen, onderzoeken in hoeverre ze die claim waarmaken. Er zullen geheid veel door de mand vallen. Er is veel (modieuze ) PR-onzin op dat gebied. En ik ben bang dat Apple hierop geen uitzondering is.

    Een hele tijd geleden hoorde ik op BNR Nieuwsradio de CEO (daar begint de poeha al, het is gewoon directeur) van Campina in een lang interview steeds maar in iedere context, om de haverklap he woord “duurzaam” gebruiken. Het werd de interviewer iets te gortig: Wat is er nou duurzaam an een koe, de melk en de verwerking daarvan?”

    De CEO ( ja, net een mens) hakkelde en stotterde dat het een lust was. Maar geen antwoord.

    Zoekresultaten
    Webresultaat met sitelinks

    BNR Nieuwsradio

    Zoekresultaten
    Webresultaat met sitelinks

    BNR Nieuwsradio

    de CEO (= gewoon directeur)

  • Profielfoto
    sedikit

    Even een aanvulling (ik kan het niet in mijn reactie corrigeren):

    Deze tekst vergeten:

    Zoekresultaten
    Webresultaat met sitelinks

    BNR Nieuwsradio

    Zoekresultaten
    Webresultaat met sitelinks

    BNR Nieuwsradio

    de CEO (= gewoon directeur)

  • Profielfoto
    icegodd

    Apple is pro BLM (slavernij is nog steeds realiteit in china)
    Apple is pro recycling (“right to repair” Apple say NO).
    Apple is pro LGBT/mensrecht(iedereen is gelijk) muv china en rusland.