Hoe het Amerikaanse MLB-seizoen dankzij iPads toch van start kon gaan

Door: Wesley Akkerman - 0 reacties
MLB
(Afbeelding: EPA/CJ GUNTHER)

Apple, Sony en Google hebben allemaal een rol gespeeld in het kunnen laten doorgaan van het huidige MLB-seizoen, dat de 23ste van start ging. De twee openingswedstrijden gingen helemaal anders dan normaal, aangezien de stadions leeg waren. En dat is waar de iPad van Apple onder meer bij kon helpen.

Ondanks het feit dat het stadion leeg is (door covid-19), is er toch geschreeuw vanuit de tribune te horen. Sony neemt dit onderdeel voor zijn rekening. Het Japanse bedrijf zorgt voor kunstmatige geluiden vanuit een niet-bestaand publiek, met als doel het normale wedstrijdgevoel te emuleren. Sony is verantwoordelijk voor de meest recente MLB-videogames en heeft daardoor een bibliotheek van 75 publieksgeluiden die nu gebruikt worden.

Dit is niet het enige dat Sony doet voor MLB. Stadions zijn uitgerust met twaalf 4K-camera’s, voorzien van Sony’s Hawk-Eye-volgsysteem. Daardoor kunnen spelers beter gevolgd worden door kijkers. Ook krijgt iedereen gewoon een veel beter overzicht van wat er op het veld gebeurt.

MLB werkt samen met techgiganten

Daarnaast stelt Apple enkele iPads ter beschikking. Geluidstechnici kunnen zodoende tijdens een MLB-wedstrijd de samples van Sony inzetten voor een prettige ambiance. Fans kunnen ook vanuit huis via de bijbehorende app klappen, boe roepen en juichen. Die samples komen ook ten gehore tijdens de wedstrijd.

Verder krijgen teams toegang tot vijftien iPads die Apple levert, zodat ze hun prestaties kunnen bekijken en strategieën kunnen bepalen. De iPads worden ook gebruikt voor het bekijken van replays, om te bepalen of de scheidsrechter het wel bij het juiste eind had. Daarvoor hebben de stadions ook extra 4K-camera’s. Die camera’s worden tevens ingezet voor allerlei zaken tussen en langs de lijnen die niet uitgezonden worden.

Google speelt ook een rol. De zoekmachinegigant levert clouddiensten en machine learning, voor het bijhouden en analyseren van statistieken. Dankzij al deze toevoegingen aan de sport, zorgen de techbedrijven ervoor dat MLB dit seizoen ‘gewoon’ door kan gaan.

Reacties

0 reacties