Thomas Aalderink
Thomas Aalderink Nieuws 6 juli 2020

Adverteerders niet blij met nieuwe privacy maatregel in iOS 14

Een groep Europese adverteerders is niet blij met een nieuw privacymaatregel binnen iOS 14. Het nieuwe besturingssysteem voor de iPhone zou gebruikers te vaak lastig vallen met meldingen van apps die gegevens verzamelen. Adverteerders vrezen dat gebruikers hierdoor vaker tracking zullen uitschakelen.

Door middel van tracking kan het gedrag van een gebruiker gevolgd worden. Bijvoorbeeld wat ze doen in een app of browser. Deze data is zeer waardevol voor adverteerders. Zij gebruiken deze om nog doelgerichter advertenties te serveren. Zo krijg je bijvoorbeeld opeens allemaal banners van BMW op je scherm wanneer je vlak daarvoor naar een nieuwe auto aan het zoeken was.

Adverteerders ergeren zich aan tracking-waarschuwingen

Dit gebeurt aan de lopende band, maar gebruikers worden hier steeds bewuster van en willen hun privacy beschermen. Apple heeft privacy hoog in het vaandel staan. Daarom kiest het bedrijf ervoor om in iOS 14 strenge regels te hanteren. Hierin gaat Apple verder dan de huidige Europese privacy-richtlijnen en daar zijn adverteerders niet blij mee. Een groep van zestien marketingbedrijven, waarvan sommigen gesteund door Facebook en Google, doen volgens Reuters hun beklag.

De belangrijkste aanpassing waar de adverteerders over vallen, is dat er toestemming gevraagd moet worden voordat ze een gebruiker mogen tracken. Dit gebeurt door middel van een popup waarin de app vraagt om toestemming om je gedrag binnen apps en browser te volgen. Ontwikkelaars krijgen in deze popup wel de ruimte om uit te leggen waarom je dit als gebruiker zou moeten doen, maar het is hoe dan ook een extra drempel.

iOS 14 tracking melding
Klik/tap voor groter.

Adverteerders zijn niet blij met deze popup. Vooral omdat er weinig keuzemogelijkheden zijn. Het is alles of niets en gebruikers kunnen bijvoorbeeld niet aangeven dat bepaalde delen van hun gedrag wel gevolgd mogen worden. Adverteerders lopen hierdoor veel data en daardoor ook geld mis. De kans dat Apple dit gaat veranderen lijkt klein, maar het bedrijf komt adverteerders wel tegemoet.

Apple deelt anonieme data met adverteerders

Zo wordt er gewerkt aan een tool die toegang geeft tot anonieme en gecombineerde data. Voor het verzamelen van deze data is geen toestemming van de gebruiker nodig omdat deze anoniem is. Dus ook wanneer je tracking weigert, wordt er data verzameld. Met behulp van deze tool kunnen ontwikkelaars en adverteerders zo dus alsnog zien of campagnes succesvol zijn geweest.

Benieuwd wat er allemaal nog meer gaat veranderen in iOS 14? Klik dan hier.

Reageer op artikel:
Adverteerders niet blij met nieuwe privacy maatregel in iOS 14
Sluiten