Adverteerders niet blij met nieuwe privacy maatregel in iOS 14

Door: Thomas Aalderink - 15 reacties
iOS 14 privacy tracking adverteerders
(Afbeelding: Apple / Bewerking: OMT)

Een groep Europese adverteerders is niet blij met een nieuw privacymaatregel binnen iOS 14. Het nieuwe besturingssysteem voor de iPhone zou gebruikers te vaak lastig vallen met meldingen van apps die gegevens verzamelen. Adverteerders vrezen dat gebruikers hierdoor vaker tracking zullen uitschakelen.

Door middel van tracking kan het gedrag van een gebruiker gevolgd worden. Bijvoorbeeld wat ze doen in een app of browser. Deze data is zeer waardevol voor adverteerders. Zij gebruiken deze om nog doelgerichter advertenties te serveren. Zo krijg je bijvoorbeeld opeens allemaal banners van BMW op je scherm wanneer je vlak daarvoor naar een nieuwe auto aan het zoeken was.

Adverteerders ergeren zich aan tracking-waarschuwingen

Dit gebeurt aan de lopende band, maar gebruikers worden hier steeds bewuster van en willen hun privacy beschermen. Apple heeft privacy hoog in het vaandel staan. Daarom kiest het bedrijf ervoor om in iOS 14 strenge regels te hanteren. Hierin gaat Apple verder dan de huidige Europese privacy-richtlijnen en daar zijn adverteerders niet blij mee. Een groep van zestien marketingbedrijven, waarvan sommigen gesteund door Facebook en Google, doen volgens Reuters hun beklag.

De belangrijkste aanpassing waar de adverteerders over vallen, is dat er toestemming gevraagd moet worden voordat ze een gebruiker mogen tracken. Dit gebeurt door middel van een popup waarin de app vraagt om toestemming om je gedrag binnen apps en browser te volgen. Ontwikkelaars krijgen in deze popup wel de ruimte om uit te leggen waarom je dit als gebruiker zou moeten doen, maar het is hoe dan ook een extra drempel.

iOS 14 tracking melding
Klik/tap voor groter. (Afbeelding: MacRumors)

Adverteerders zijn niet blij met deze popup. Vooral omdat er weinig keuzemogelijkheden zijn. Het is alles of niets en gebruikers kunnen bijvoorbeeld niet aangeven dat bepaalde delen van hun gedrag wel gevolgd mogen worden. Adverteerders lopen hierdoor veel data en daardoor ook geld mis. De kans dat Apple dit gaat veranderen lijkt klein, maar het bedrijf komt adverteerders wel tegemoet.

Apple deelt anonieme data met adverteerders

Zo wordt er gewerkt aan een tool die toegang geeft tot anonieme en gecombineerde data. Voor het verzamelen van deze data is geen toestemming van de gebruiker nodig omdat deze anoniem is. Dus ook wanneer je tracking weigert, wordt er data verzameld. Met behulp van deze tool kunnen ontwikkelaars en adverteerders zo dus alsnog zien of campagnes succesvol zijn geweest.

Benieuwd wat er allemaal nog meer gaat veranderen in iOS 14? Klik dan hier.

Reuters

Reacties

15 reacties
  • Profielfoto
    polansky

    Haha, jammer dan!

  • Profielfoto
    Ivo-tje

    Het probleem is niet al die meldingen, maar al die adverteerders die alles maar willen weten. 😉

    Steek hand in eigen boezem en geef gewoon toe dat je al jaren data graait waar je niet bij hoort te kunnen.

  • Profielfoto
    Wyodor

    Zo krijg je bijvoorbeeld opeens allemaal banners van BMW op je scherm wanneer je vlak daarvoor naar een nieuwe auto aan het zoeken was.

    Ik kreeg ooit op een Japanse website een advertentie te zien voor dakkapellen.

    En op een nieuwssite in een ver buitenland een advertentie voor een Private Lease Mini van een dealer uit Roosendaal.

    Je vraagt je af of die adverteerders eigenlijk wel weten waar ze adverteren.

    Er was vroeger het gezegde : “50% van het advertentiebudget is wegggegooid geld. Maar niemand weet welke 50%.”

     

  • Profielfoto
    JJmac

    Is er ooit wat gekocht door een getoonde advertentie, dit is bijna te verwaarlozen.

  • Profielfoto
    Willem

    Er was laatst een onderzoek gedaan tussen gericht en niet-gericht adverteren. Blijkt er amper een verschil te zijn: een heel hoop moeite, data vergaring, profilering en privacy schending en vervolgens alsnog advertenties waar men nog amper op klikt. Juist omdat het debiel is allemaal reclames van auto’s te tonen in de maanden nadat iemand een auto gekocht heeft. Waardeloos dus.

  • Profielfoto
    Di May

    Goed zo van Apple.

    ‘Privacy’ is een van hun meest
    waardevolle producten aan het worden …

  • Profielfoto
    csteelooper

    Wanneer worden advertenties nou eens eindelijk gewoon in de ban gedaan? Oké, deze vraag is min of meer retorisch, maar toch… Iedereen weet nu ongeveer wel dat advertenties hun langste tijd gehad hebben, of niet? Ik draai al jaren adblockers op ongeveer alle apparaten omdat de advertenties gewoonweg te schreeuwerig/irritant zijn. Maar helaas neemt het aantal nog alleen maar toe in plaats van af… Ik vraag me af in hoeverre die advertenties nog wat opleveren. Bij YouTube weet ik dat alleen al het volledig afspelen van een advertentie geld op kan leveren voor de maker van de video, dus sommige kanalen heb ik ge-whitelist in mijn adblocker, maar voor andere sites/apps is het een no-go zolang het niet is afgelopen met dat geknipper en geflits. Ik krijg er letterlijk bijna een aanval van als ik ernaar kijk, dus het is ook nog eens niet gezond…

  • Profielfoto
    Betatester

    Als Facebook het een slecht idee vindt, is het warscheinlijk een geweldig idee…

  • Profielfoto
    Ivo-tje

    csteelooper op 6 juli 2020 21:43
    Wanneer worden advertenties nou eens eindelijk gewoon in de ban gedaan?

    Met advertenties is niet veel mis, maar de manier waarop adverteerders proberen ze gericht te maken en je gedrag volgen, dat is wat de meeste mensen beu zijn. Dat een computer leverancier op een site als deze adverteert is gericht genoeg. En dat je soms een advertentie ziet en denkt ‘Wat moet ik er mee!’ is prima. Maar dat je iets opzoekt en nog dagen lang gestalkt wordt door advertenties voor datgene, dat is iets waar niemand op zit te wachten.

  • Profielfoto
    Pietje13

    JJmac op 6 juli 2020 19:29
    Is er ooit wat gekocht door een getoonde advertentie, dit is bijna te verwaarlozen.

    Het vervelende is juist dat dat er niet toe doet. Er zijn bedrijven, die hebben een marketingbudget en dat marketingbudget gaat op. Dus BMW heeft x miljoen budget, BMW huurt bedrijf Y in en zegt: ik heb x miljoen budget, maak maar een mooi plan. Bedrijf Y verzint campagnes op internet, radio, TV en magazines.

  • Profielfoto
    Pjotr

    Weg met tracking van mijn surfgedrag. Onverteerbaar dat het zowiezo mogelijk is. Fijn dat Apple er wat aan doet de keus weer bij de gebruiker neer te leggen.

  • Profielfoto
    Rolf

    kan niet snel genoeg komen dat iOS14

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Prima actie Apple. Meer daarvan. Op naar zero advertising.

  • Profielfoto
    Jurriaan

    Zero advertising, waar denk je dat deze site van betaald wordt? Liefdadigheid?

  • Profielfoto
    Kevin

    csteelooper op 6 juli 2020 21:43
    Wanneer worden advertenties nou eens eindelijk gewoon in de ban gedaan? Oké, deze vraag is min of meer retorisch, maar toch… Iedereen weet nu ongeveer wel dat advertenties hun langste tijd gehad hebben, of niet? Ik draai al jaren adblockers op ongeveer alle apparaten omdat de advertenties gewoonweg te schreeuwerig/irritant zijn. Maar helaas neemt het aantal nog alleen maar toe in plaats van af… Ik vraag me af in hoeverre die advertenties nog wat opleveren. Bij YouTube weet ik dat alleen al het volledig afspelen van een advertentie geld op kan leveren voor de maker van de video, dus sommige kanalen heb ik ge-whitelist in mijn adblocker, maar voor andere sites/apps is het een no-go zolang het niet is afgelopen met dat geknipper en geflits. Ik krijg er letterlijk bijna een aanval van als ik ernaar kijk, dus het is ook nog eens niet gezond…

    Mee eens. Ik wacht nog op het moment dat ik een adblocker op mijn tv voor die irritante schreeuwerige reclameblokken.