Ziggo Go-app met live TV en meer beschikbaar voor Apple TV

Door: Raymon Mens - 27 reacties
Ziggo Go Apple TV 16x9
(Screenshot: OMT/Raymon Mens)

Zet die decoder maar op straat, want de Ziggo Go-app voor Apple TV is eindelijk beschikbaar. De Nederlandse kabelprovider was al sinds 2018 aan het testen met een beperkt aantal klanten, maar nu is de app voor iedereen beschikbaar. Ziggo Go werkt op de Apple TV HD (2015) en Apple TV 4K (2017).

Ziggo streamt live tv en replay-programma’s in 720p met 50fps op Apple’s settopbox. Films en series die onderdeel zijn van een Movies & Series bundel kijk je in maximaal 1080p en 50fps. Er is vooralsnog geen ondersteuning voor 5.1-geluid of 4K-video.

Ziggo Go voor Apple TV downloaden

De zoekfunctie van de App Store laat de app momenteel nog niet altijd zien. Je kunt de app echter wel zelf downloaden via de directe link. Open deze op een iOS-apparaat dat hetzelfde Apple ID gebruikt als je Apple TV en download de app. De app zal vervolgens op Apple’s settopbox verschijnen.

Wie de iPhone- of iPad-app van Ziggo al eens heeft gebruikt, zal meteen vertrouwd zijn met de interface van Ziggo Go voor Apple TV. De interface lijkt op die van de tabletversie, al zijn er wel speciale elementen voor de Apple TV toegevoegd. Een van die elementen is integratie met de ‘Top Shelf’ van tvOS. De app toont daar welke programma’s momenteel het meest worden bekeken.

Ziggo Go Apple TV 003
Klik/tap voor groter. (Screenshot: OMT/Raymon Mens)

Alleen voor gebruik op vaste aansluiting

De app is alleen te gebruiken met een vaste internetaansluiting van Ziggo. Je kunt de tvOS-app niet buitenshuis gebruiken en ook niet in andere EU-landen. Volgens de provider is dit een rechtenkwestie en is een settopbox meer een decoder dan een mobiel apparaat. De iOS-versie van de app laat zich nog steeds gewoon buitenshuis gebruiken.

Naast je vaste tv-aansluiting kan je op maximaal drie apparaten Ziggo GO tegelijk kijken. Daaronder valt dus ook Ziggo GO voor Apple TV.

Ziggo Go Apple TV 004
Het startscherm van de app – Klik/tap voor groter. (Screenshot: OMT/Raymon Mens)

Officieel nog in bèta

Hoewel de app nu beschikbaar is in de App Store, zegt de provider dat deze officieel nog in bètafase is. Er is de afgelopen tijd uitvoerig getest, maar Ziggo garandeert nog geen perfecte werking. Dat hebben wij al gemerkt. Zo is het momenteel nog niet mogelijk om het geluid van Ziggo Go op de Apple TV via AirPlay naar een speaker te routen.

De provider zegt ook dat de app stembediening ondersteunt, maar via Siri lukte het ons nog niet om een zender of film te starten. Het label bèta is dus meer dan terecht. Of de resolutie in de toekomst omhoog gaat naar 1080p kon Ziggo niet zeggen, ook over de bitrate van de streams worden geen uitspraken gedaan.

Ziggo Go Apple TV 002
TV-gids met overzicht – Klik/tap voor groter. (Screenshot: OMT/Raymon Mens)

Reacties

27 reacties
  • Profielfoto
    iCorsa

    Eindelijk!! Als ik op een app zat te wachten, is deze het wel. Weg met die COAX kabel.

  • Profielfoto
    Frank

    Zo na ruim 2 jaar wachten, en dan streamen met 720p🥳🥳🥳

  • Profielfoto
    Bas

    Jammer dat het alleen werkt op Ziggo netwerken, al Jaren een Ziggo Go abonnement op iPhone, maar op de appleTV geeft hij aan dat de contentaanbieder niet heeft toegestaan om vanaf “dit ip adres” te kijken. 😓

  • Profielfoto
    Henk_R

    Ook jammer dat men niet direct de ziggo sport totaal app beschikbaar hebben gemaakt. Moeten we nog AirPlay gebruiken voor de Formule1

  • Profielfoto
    brouw139

    Leuk, ja! Jammer dat het allen maar gekoppeld aan een ziggo lijn werkt terwijl de ios app wel op andere netwerken werkt. Waarom.. is toch juist heel sjiek. Neem je je eppeau tv mee op vakantie zet je lekker ‘je hollandse’ tv aan. Thuis kijk je toch niet, op dat moment…

  • Profielfoto
    brouw139

    En dat je niet buiten nl mag kijken vanwege rechten vind ik raar.. mag met ios wel! Masr ja.. gewoon nog een paar jaar wachten en dan komt dat ook wel goed

  • Profielfoto
    iCorsa

    Henk_R, ik kan gewoon het hele Ziggo Sport pakket kijken via de app op Apple TV.

  • Profielfoto
    Frans

    Waardeloos.

    Ik heb TV van Ziggo (onlangs ruim 6% duurder geworden), maar geen internet van Ziggo. Met de Ziggo Go app op de iPad kan ik gewoon kijken naar alle kanalen in mijn pakket, alleen, ik mag ze niet streamen naar mijn Apple TV.

    Met deze app op de Apple TV moet ik eerst inloggen. Ik zie alle kanalen in mijn pakket, maar wanneer ik een programma wil bekijken, nota bene NPO 1, een publieke zender die ze verplicht moeten doorgeven, mag dat niet omdat ik niet op het Ziggo Home netwerk zit.

    Lekker klantvriendelijk Ziggo! 😠

  • Profielfoto
    ¿`„

    Te laat!!

    Ik ben al bij zijn vertrokken. En betaal nu bij T-Mobile bijna € 30 minder.

    maar waarschijnlijk was ik desondanks toch wel bij Ziggo weggegaan. Snert bedrijf.

  • Profielfoto
    Kevin

    ¿`„ op 29 juni 2020 22:52
    Te laat!!

    Ik ben al bij zijn vertrokken. En betaal nu bij T-Mobile bijna € 30 minder.

    maar waarschijnlijk was ik desondanks toch wel bij Ziggo weggegaan. Snert bedrijf.

    Nu vind ik T-Mobile allesbehalve beter. Als het werkt, werkt het. Maar die hebben een klantenservice van likmevestje als het niet werkt. En ik dacht dat Ziggo beroerd was…Het is dat het €30 goedkoper is.

  • Profielfoto
    csteelooper

    Frans op 29 juni 2020 22:42
    Waardeloos.

    Ik heb TV van Ziggo (onlangs ruim 6% duurder geworden), maar geen internet van Ziggo. Met de Ziggo Go app op de iPad kan ik gewoon kijken naar alle kanalen in mijn pakket, alleen, ik mag ze niet streamen naar mijn Apple TV.

    Met deze app op de Apple TV moet ik eerst inloggen. Ik zie alle kanalen in mijn pakket, maar wanneer ik een programma wil bekijken, nota bene NPO 1, een publieke zender die ze verplicht moeten doorgeven, mag dat niet omdat ik niet op het Ziggo Home netwerk zit.

    Lekker klantvriendelijk Ziggo! 😠

    Sorry hoor, maar dit is gewoon in lijn met de voorwaarden van Ziggo. Overigens mag je Live TV wel via AirPlay bekijken (dat is mij altijd gelukt, zelfs als ik niet thuis was). Alleen Replay en On Demand niet. Nog steeds knap irritant; schijnt iets met rechten te zijn en daarvan snap ik sowieso niet waarom het allemaal zo moeilijk moet zijn).
    Maar dat je via Ziggo TV Live (de Apple TV App) alleen kunt kijken via het Ziggo netwerk is logisch. Ten eerste staat het sowieso al in de voorwaarden voor de dienst (al zijn die lastig te vinden), ten tweede wil Ziggo deze optie op den duur officieel toevoegen aan haar dienstenpakket als een volwaardig alternatief voor de Mediabix Next (die ook alleen via het Ziggo-netwerk te gebruiken is) en ten derde móet Ziggo érgens kunnen verifiëren of je klant bent. En alleen een gebruikersnaam en wachtwoord volstaat daar gewoonweg niet voor.

     

    Er heeft overigens ook bij Ziggo Go áltijd al verschil gezeten tussen wát je kon kijken (op je telefoon of tablet zelf) als je wel of als je niet op het Ziggo-netwerk zat. Dat verschil is de laatste jaren weliswaar kleiner geworden (onder andere als indirect gevolg van de nieuwe Europese roaming regels), maar er is tot op de dag van vandaag verschil te zien. Met deze app wordt het alleen weer wat ‘harder’ merkbaar: het is een van de weinige diensten waarvoor per se een internetverbinding van Ziggo nodig is.
    Zoals al gezegd is dat echter logisch en volgens mij geldt dit net zo goed voor de Mediabox Next, het apparaat waarmee deze app zich gelijk laat stellen (even afgezien van de maximale resolutie van 720p).

  • Profielfoto
    bartb112

    Vreemd, ik kon alles via airplay doordrukken na mijn apple TV, Ja dan wel internet en tv van Ziggo hier in huis. Gebruikte er meestal scherm delen voor.

  • Profielfoto
    MrJvG

    Frans op 29 juni 2020 22:42
    Waardeloos.

    Ik heb TV van Ziggo (onlangs ruim 6% duurder geworden), maar geen internet van Ziggo. Met de Ziggo Go app op de iPad kan ik gewoon kijken naar alle kanalen in mijn pakket, alleen, ik mag ze niet streamen naar mijn Apple TV.

    Met deze app op de Apple TV moet ik eerst inloggen. Ik zie alle kanalen in mijn pakket, maar wanneer ik een programma wil bekijken, nota bene NPO 1, een publieke zender die ze verplicht moeten doorgeven, mag dat niet omdat ik niet op het Ziggo Home netwerk zit.

    Lekker klantvriendelijk Ziggo! 😠

    Sorry, maar ik weet niet wat jij hier nou raar aan vind. Je hebt geen tv-abbo maar wilt wel dat Ziggo jou de toegang geeft tot de tv kanalen op de Apple TV app.
    Ik vind het al zeer netjes van Ziggo dat je zonder tv-abbo tv live kunt bekijken in de Ziggo Go app op je iPad.

    NPO1 moet vrij te bekijken zijn op de kabel, en online via npo.nl

  • Profielfoto
    csteelooper

    MrJvG op 30 juni 2020 08:15

    Frans op 29 juni 2020 22:42
    Waardeloos.

    Ik heb TV van Ziggo (onlangs ruim 6% duurder geworden), maar geen internet van Ziggo. Met de Ziggo Go app op de iPad kan ik gewoon kijken naar alle kanalen in mijn pakket, alleen, ik mag ze niet streamen naar mijn Apple TV.

    Met deze app op de Apple TV moet ik eerst inloggen. Ik zie alle kanalen in mijn pakket, maar wanneer ik een programma wil bekijken, nota bene NPO 1, een publieke zender die ze verplicht moeten doorgeven, mag dat niet omdat ik niet op het Ziggo Home netwerk zit.

    Lekker klantvriendelijk Ziggo! 😠

    Sorry, maar ik weet niet wat jij hier nou raar aan vind. Je hebt geen tv-abbo maar wilt wel dat Ziggo jou de toegang geeft tot de tv kanalen op de Apple TV app.
    Ik vind het al zeer netjes van Ziggo dat je zonder tv-abbo tv live kunt bekijken in de Ziggo Go app op je iPad.

    +1

     

    MrJvG op 30 juni 2020 08:15
    NPO1 moet vrij te bekijken zijn op de kabel, en online via npo.nl

    Dat geldt ook voor NPO2 en NPO3. Die zijn zelfs via DVB-T(2) (In Nederland Digitenne) te ontvangen zonder de verder vereiste smartcard. Eenzelfde verhaal geldt voor de satelliet via CanalDigitaal: NPO1, 2 en 3 zijn wat men in satellietjargon “Free to Air” noemt, ofwel te bekijken zonder ook maar een basisabonnement af te sluiten. Voor alle overige zenders is dit, net als bij ieder ander, uiteraard wel vereist.

  • Profielfoto
    Odie

    iCorsa op 29 juni 2020 19:50
    Eindelijk!! Als ik op een app zat te wachten, is deze het wel. Weg met die COAX kabel.

    Helaas. Dus niet. Die coax heb je nodig voor ziggo internet. Ja ziggo weet prima hoe ze je vast moeten houden.

    Morgen ben Ik ziggo vrij, ik kijk al weken uitsluitend via NLZiet en de meeste lineaire pulp kijk ik toch al niet meer.

  • Profielfoto
    csteelooper

    Odie op 30 juni 2020 10:40

    iCorsa op 29 juni 2020 19:50
    Eindelijk!! Als ik op een app zat te wachten, is deze het wel. Weg met die COAX kabel.

    Helaas. Dus niet. Die coax heb je nodig voor ziggo internet. Ja ziggo weet prima hoe ze je vast moeten houden.

    Morgen ben Ik ziggo vrij, ik kijk al weken uitsluitend via NLZiet en de meeste lineaire pulp kijk ik toch al niet meer.

    Ik weet niet hoor, maar A) doen álle aanbieders dit (in ieder geval voor toegang tot het volledige pakket) en B) kijk je via NLZiet nét zo goed “lineaire pulp”. Het enige verschil is dat je niet op een lineaire tijd hoeft te kijken. Maar de programma’s zijn 100% hetzelfde als via de reguliere aanbod.

    Zoals ik in mijn eerste reactie al zei is het bovendien ook niets meer dan logisch dat een aanbieder (in dit geval Ziggo) op de een of andere manier vaststelt of je wel degelijk klant bent. Alléén een gebruikersnaam en wachtwoord is daarvoor nooit voldoende en met een smartcard kan het in dit geval niet, dus men móet wel met network lock-in werken. Iets anders wat ik ook al zei, is dat een en ander ook gewoon is opgenomen in de voorwaarden van Ziggo (en die van andere aanbieders). Maar ja, kennelijk ben ik een van de weinigen die die dingen ook écht leest alvorens ermee in te stemmen…

  • Profielfoto
    csteelooper

    “(…) de reguliere aanbod” moet “(…) de reguliere tv” zijn. Waar blijft “Bewerken” voor reacties hier?

  • Profielfoto
    Peppijnr

    Hier ben ik zo blij mee. Meteen geïnstalleerd en bèta of niet het werkt perfect. Raad iedereen met een Ziggo abonnement aan dit te installeren. Geen extra draden meer geen extra TV meer gewoon je Apple TV aansluiten op een extern beeldscherm en genieten maar. Complimenten voor Ziggo.

  • Profielfoto
    Peppijnr

    Met internet Complete en TV Complete kun je tv kijken wanneer het jouw uitkomt. Want met dit abonnement kun je niet alleen live maar nu ook via je Apple TV Uitgebreid alle zenders in je pakket terugkijken. Je bent dus niet beperkt tot maar een aantal zenders zoals veel andere aanbieders dit hebben. Je hoeft er bij Ziggo overigens ook niet extra voor te betalen.

  • Profielfoto
    Frans

    MrJvG op 30 juni 2020 08:15

    Frans op 29 juni 2020 22:42
    Waardeloos.

    Ik heb TV van Ziggo (onlangs ruim 6% duurder geworden), maar geen internet van Ziggo. Met de Ziggo Go app op de iPad kan ik gewoon kijken naar alle kanalen in mijn pakket, alleen, ik mag ze niet streamen naar mijn Apple TV.

    Met deze app op de Apple TV moet ik eerst inloggen. Ik zie alle kanalen in mijn pakket, maar wanneer ik een programma wil bekijken, nota bene NPO 1, een publieke zender die ze verplicht moeten doorgeven, mag dat niet omdat ik niet op het Ziggo Home netwerk zit.

    Lekker klantvriendelijk Ziggo! 😠

    Sorry, maar ik weet niet wat jij hier nou raar aan vind. Je hebt geen tv-abbo maar wilt wel dat Ziggo jou de toegang geeft tot de tv kanalen op de Apple TV app.
    Ik vind het al zeer netjes van Ziggo dat je zonder tv-abbo tv live kunt bekijken in de Ziggo Go app op je iPad.

    NPO1 moet vrij te bekijken zijn op de kabel, en online via npo.nl

    Welk deel van de zin ‘Ik heb TV van Ziggo […]’ begrijp je niet?

    Beter lezen zou ik zeggen!

  • Profielfoto
    Frans

    csteelooper op 30 juni 2020 08:27

    MrJvG op 30 juni 2020 08:15

    Frans op 29 juni 2020 22:42
    Waardeloos.

    Ik heb TV van Ziggo (onlangs ruim 6% duurder geworden), maar geen internet van Ziggo. Met de Ziggo Go app op de iPad kan ik gewoon kijken naar alle kanalen in mijn pakket, alleen, ik mag ze niet streamen naar mijn Apple TV.

    Met deze app op de Apple TV moet ik eerst inloggen. Ik zie alle kanalen in mijn pakket, maar wanneer ik een programma wil bekijken, nota bene NPO 1, een publieke zender die ze verplicht moeten doorgeven, mag dat niet omdat ik niet op het Ziggo Home netwerk zit.

    Lekker klantvriendelijk Ziggo! 😠

    Sorry, maar ik weet niet wat jij hier nou raar aan vind. Je hebt geen tv-abbo maar wilt wel dat Ziggo jou de toegang geeft tot de tv kanalen op de Apple TV app.
    Ik vind het al zeer netjes van Ziggo dat je zonder tv-abbo tv live kunt bekijken in de Ziggo Go app op je iPad.

    +1

    Ook beter lezen!

  • Profielfoto
    Frans

    Ik geef toe dat ik dit OMT artikel niet volledig gelezen had voordat ik, uit enthousiasme, direct de app gedownload en geïnstalleerd had op mijn Apple TV. En nee, ik heb ook niet alle voorwaarden vooraf gelezen voordat ik de app installeerde, werd ook niet gevraagd ergens mee akkoord te gaan. Dat doet niets af aan de idioterie dat je als betalende klant niet zelf kunt kiezen op welke manier je wilt kijken naar de content waarvoor je betaald hebt. Dat ander providers dit ook doen praat het niet goed. Ik vind het gewoon belachelijk en klantonvriendelijk.

  • Profielfoto
    csteelooper

    @Frans in plaats van anderen de les te lezen en te zeggen dat zíj beter moeten lezen (zoals je dus onder andere tegen mij zei), denk ik dat je zélf eerst beter moet leren lezen. Dan heb je tenminste geen 3 reacties nodig om je punt te maken, waarbij je tot overmaat van ramp in je laatste reactie ook nog aangeeft zélf níet alles gelezen te hebben! Dat slaat echt nergens op.

    Verder kan ik me vinden in je standpunt dat je eigenlijk op elke mogelijke manier gebruik wilt maken van content waarvoor je betaald hebt. Daarmee doel je hoogstwaarschijnlijk op het feit dat deze app ook zou moeten werken als je wel TV, maar geen internet van Ziggo afneemt. Dat zou natuurlijk ideaal zijn, maar er is eenvoudigweg een technisch probleem. Dat heb ik hier al twee keer aan de kaak gesteld en hier komt de derde keer: men moet op de een of andere manier kunnen nagaan of je ook daadwerkelijk klant bent van Ziggo en een gebruikersnaam en wachtwoord alleen is daarvoor onvoldoende! De makkelijkste en minst invasieve manier is door de dienst te koppelen aan of je wel of geen internet van Ziggo afneemt, omdat je dan meteen op het netwerk van Ziggo zit. Dat is op dit moment ook voor de Mediabox Next een voorwaarde om er volledig gebruik van te kunnen maken. Zonder internet van Ziggo is de Next niet veel meer dan een normale decoder; pas als je ook internet hebt, krijg je toegang tot alle functies van het apparaat. Officieel kun je het apparaat niet eens aanvragen als je alleen TV afneemt.

    Als ik de situatie bij andere providers doortrek tot op hun STBs, dan zou je kunnen stellen dat een en ander daar nóg beroerder is: zonder dat je daar op zijn minst internet afneemt kún je niet eens TV afnemen, omdat je daarvoor ook een modem van de provider in kwestie nodig hebt. De STB ‘kost’ je namelijk geen bandbreedte van je eigen verbinding (lees: de STB maakt geen gebruik van jouw eigen internetverbinding), maar gaat via een aparte VLAN, welke je alleen kunt benaderen als je de door de provider verstrekte modem gebruikt.

    Het zou extreem mooi zijn als dit alles niet nodig zou zijn, en je dus inderdaad overal en altijd van alle content zou kunnen genieten, maar dat kan dus helaas niet. En bij de (A)DSL/FTTH-providers speelt daardoor nog een ander probleem: stel, je neemt internet, tv en bellen af. Je wil alleen dolgraag een ander modem dan wat door je ISP verstrekt wordt. Dan heb je écht een probleem, want, hoewel het in de meeste gevallen prima technisch mogelijk is, gaat je telefoonverbinding en zeker je TV gewoon niet werken op de andere modem, omdat de providers simpelweg de instellingen die ín de modem nodig zijn voor die diensten, niet vrijgeven.
    Bij kabel (Ziggo) speelt dit specifieke probleem niet of in ieder geval (veel) minder, omdat er gewoon geen alternatieve EuroDOCSIS-modems te koop zijn. Maar bij de andere ISPs kan ik er niet voor kiezen een andere modem te gebruiken omdat ik gewoon een aantal instellingen niet krijg. Dat is veel kwalijker dan wat zich nu bij Ziggo voordoet met de Ziggo TV Live app, want daar staat de techniek niets in de weg.

  • Profielfoto
    Henk_R

    @ iCorsa op 29 juni 2020
    Henk_R, ik kan gewoon het hele Ziggo Sport pakket kijken via de app op Apple TV.

    Maar ik heb geen rv via ziggo. Volgens mij leveren die hier zelfs niet. Dus ik heb een apart abonnement om alleen de 6 sportkanalen te kijken. En die gebruikt een andere app. Deze is er wel voor iOS. Maar niet voor de appletv

    Ziggo Sport Totaal van Liberty Global Content Netherlands B.V. https://apps.apple.com/nl/app/ziggo-sport-totaal/id498487126

  • Profielfoto
    polansky

    MrJvG op 30 juni 2020 08:15

    Sorry, maar ik weet niet wat jij hier nou raar aan vind. Je hebt geen tv-abbo maar wilt wel dat Ziggo jou de toegang geeft tot de tv kanalen op de Apple TV app.
    Ik vind het al zeer netjes van Ziggo dat je zonder tv-abbo tv live kunt bekijken in de Ziggo Go app op je iPad.

    Er is heel veel vreemd aan. Wij hebben ZiggoTV, maar mogen ondertussen géén gebruik maken van deze app omdat we liever Internet hebben van KPN 500/500mbit via glasvezel.

    Wat ziggo hier doet is koppelverkoop. Wanneer je dus wel TV hebt van Ziggo, maar geen interrnet, mag je geen TV kijken op je AppleTV.

    Dat is toch vreemd.

  • Profielfoto
    csteelooper

    @Polansky zie mijn reacties hierboven. Ideaal is het allerminst, vreemd is het in dit geval niet. Nogmaals, men moet kunnen zien of je daadwerkelijk klant bent en daarvoor is een gebruikersnaam en een wachtwoord al lang niet meer voldoende. Alternatief hadden ze ook (zoals Canal Digital France) een profiel op je apparaat kunnen stouwen, maar daarmee geef je zelfs functionaliteit van je Apple TV weg (het profiel van CD France, ook wel M7 Group, stelt bepaalde beperkingen in op je ATV, waardoor je zolang je die app gebruikt bijvoorbeeld bepaalde andere apps niet kunt gebruiken).

    Het liefst zou ik ook zien dat je gewoon die app mocht gebruiken ongeacht je verbinding. Desnoods met alleen een basispakket, zoals dat al kon voor de iOS app. Maar echt onlogisch is het geenszins… Nog belangrijker is dat het ook nog eens volledig legaal is…

  • Profielfoto
    Frans

    @csteelooper, ik kan me diverse manieren bedenken waardoor Ziggo zou kunnen vaststellen dat ik klant ben en geen misbruik van mijn abonnement maak. Bijvoorbeeld 2FA via SMS, registratie van de Apple TV als geautoriseerd device (max 1 per abonnement), registratie van IP-adres. Ze zijn gewoon lui, of incompetent op IT gebied, ik weet het niet. Hoe dan ook, ze handelen niet vanuit de klant gedacht.

    Oh ja, ik geef tenminste toe dat ik iets helemaal niet gelezen heb, en dat is ook nog iets anders dan iets wel lezen, maar niet goed. 🙂