Valve stopt met SteamVR voor de Mac

Door: Night - 9 reacties
Valve SteamVR
Afbeelding: Virtual Reality Oasis

Valve heeft aangekondigd om met onmiddellijke ingang de ondersteuning voor SteamVR-ondersteuning op macOS stop te zetten. Het bedrijf meldde dit in een blogpost op de Steam website. Mac-gebruikers kunnen de huidige versies nog blijven gebruiken of overstappen naar de Windows versie in Bootcamp. Steam richt zijn focus nu namelijk alleen nog maar op ondersteuning voor Windows en Linux.

SteamVR is het PC-gebaseerde virtual reality-platform van Valve, dat Windows en Linux ondersteunt. Mac-bezitters kunnen de nieuwste versies van SteamVR blijven gebruiken door Windows als secundair besturingssysteem te installeren.

Het nieuws kwam naar buiten na een bericht op de site van UploadVR.com.

Valve kondigt einde van SteamVR voor de Mac aan

Valve kondigt einde van SteamVR voor de Mac aan (klik/tap voor groter).

Apple en VR

De ondersteuning van SteamVR voor macOS werd door Apple zelf aangekondigd tijdens de WWDC in 2017. Craig Federighi onthulde destijds vol trots de ondersteuning. VR zou een showcase moeten worden van Apple’s toewijding aan hoogwaardige grafische afbeeldingen.

Destijds bracht Apple updates uit voor Metal, om het geschikt te maken voor hoogwaardige VR-rendering, ook via externe GPU’s op MacBooks. Het bedrijf werkte zelfs samen met Unity en Unreal Engine om dit beschikbaar te maken voor alle ontwikkelaars.

Later op de conferentie gaven medewerkers van Industrial Light and Magic een live onstage mixed reality-demo van VR op macOS – een Star Wars-scène, die draaide op Unreal Engine.

In september 2018 voegde Apple ondersteuning toe voor HTC’s Vive Pro. Ook kregen ontwikkelaars toegang tot de ingebouwde stereocamera’s, vermoedelijk voor AR-ontwikkeling.

Het concurrerende Oculus Rift-platform van Facebook ondersteunde de Mac al niet sinds vroege ontwikkelingskits, die aan de Rift voorafgingen. In 2016 beweerde oprichter Palmer Luckey dat dit te wijten was aan het gebrek aan prioriteit van Apple op GPU-vermogen. SteamVR, het PC-gebaseerde virtual reality-platform van Valve, moest daar verandering in brengen.

Steam VR home
Steam VR Home (klik/tap voor groter). Afbeelding: Valve

Wat is er gebeurd?

Minder dan twee jaar later kondigt Valve aan dat de ondersteuning voor macOS wordt beëindigd. Apple heeft hier nog geen verklaring over afgelegd, maar werknemers die aan de VR-ondersteuning van Metal hebben gewerkt, wezen bij navraag op het volgende scenario:

Volgens Valve’s Hardware Survey gebruikt iets minder dan 4% van de Steam-gebruikers macOS, terwijl meer dan 95% Microsoft Windows gebruikt. Aangezien nauwelijks 1% überhaupt een VR-headset bezit, is het gemakkelijk te zien hoe niche VR op macOS waarschijnlijk was.

Valve geeft aan dat het zich nu zal concentreren op Windows en Linux. Ondanks dat het nog minder populair is dan macOS, heeft Linux de voorkeur van ontwikkelaars en is het vereist voor bepaalde geavanceerde zakelijke en overheidstoepassingen.

Apple werkt naar verluidt aan een eigen stand-alone mixed reality-headset, die gepland staat voor 2022. Het bedrijf kan besluiten om dit in MacOS te ondersteunen op een vergelijkbare manier als Facebook’s Oculus Link. Aan de andere kant heeft Apple misschien besloten dat de markt niet groot genoeg is om zich hierop te concentreren.

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    KarelWillem

    Consumenten VR is vrijwel net zo dood als 3D op je TV is.

  • Profielfoto
    MIVE

    KarelWillem op 3 mei 2020 15:41
    Consumenten VR is vrijwel net zo dood als 3D op je TV is.

    En het wordt hoog tijd dat 3D in bioscopen VERBOTEN wordt.

  • Profielfoto
    SvS

    Eens met MIVE, maar daar gaat dit artikel noet over

  • Profielfoto
    SvS

    Noet = niet

  • Profielfoto
    cornevanbakel

    KarelWillem op 3 mei 2020 15:41
    Consumenten VR is vrijwel net zo dood als 3D op je TV is.

    Dan heb je blijkbaar geen idee wat Oculus (FaceBook) voor een groeiende markt heeft?

  • Profielfoto
    morwatz

    MIVE op 3 mei 2020 22:56

    KarelWillem op 3 mei 2020 15:41
    Consumenten VR is vrijwel net zo dood als 3D op je TV is.

    En het wordt hoog tijd dat 3D in bioscopen VERBOTEN wordt.

    Verklaar.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    cornevanbakel op 4 mei 2020 09:00

    KarelWillem op 3 mei 2020 15:41
    Consumenten VR is vrijwel net zo dood als 3D op je TV is.

    Dan heb je blijkbaar geen idee wat Oculus (FaceBook) voor een groeiende markt heeft?

    Nou, vertel? .:) Ik ken werkelijk niemand in de doelgroep (die hard gamers) die er één heeft. Het is bovendien een uiterst versnipperde markt, waarbij zo ongeveer elke headset zijn eigen game-winkel heeft.

  • Profielfoto
    killerhvo

    @KarelWillem

    Ik wist niet dat jouw sociale kring een benchmark is om te meten hoe succesvol VR is. Ik vind Steam een stuk representatiever i.i.g. en die zien afgelopen maand de grootste toename in het aantal VR-gebruikers ooit.

    https://www.nu.nl/tech/6048895/aantal-virtualrealitygamers-steam-stijgt-enorm-na-vr-game-half-life.html

  • Profielfoto
    bonjorno

    @killerhvo..  uit je eigen link..

     

    “Het percentage op de volledige bevolking van Steam blijft overigens nog laag: 2 procent van alle Steam-gebruikers heeft een VR-headset.”