EasyJet slachtoffer van cyberaanval: gegevens 9 miljoen klanten op straat

Door: Mark Hofman - 3 reacties
EasyJet gegevens
(Afbeelding: Neil Hall / EPA)

Hackers hebben de persoonlijke gegevens van 9 miljoen klanten van EasyJet buitgemaakt. Dat is het wat het bedrijf zelf meldt. Onder deze gegevens vallen ook creditcardgegevens.

In een statement laat EasyJet weten in januari dit jaar de hack al op het spoor te zijn gekomen. De daders zijn zeer geavanceerd te werk gegaan.

Gegevens 9 miljoen EasyJet gegeven op straat

Via de BBC komen we terecht bij het statement van EasyJet. Daaruit wordt duidelijk dat het niet om een gerucht gaat, maar het de keiharde realiteit is. De gegevens van 9 miljoen klanten van de vliegtuigmaatschappij liggen op straat. Zo hebben hackers toegang gekregen tot de e-mailadressen en reisgegevens van deze klanten. Maar daar blijft het helaas niet bij.

Na onderzoek wordt duidelijk dat een specifieke groep nog meer de klos is. Het gaat om een groep van 2208 mensen bij wie ook de creditcardgegevens zijn buitgemaakt. Op dit moment zegt EasyJet dat er geen bewijs is gevonden dat deze gegevens ook daadwerkelijk misbruikt zijn. Maar het adviseert zijn klanten wel om alert te zijn. Al helemaal wanneer ze benadert worden door iemand die zich voordoet als een vertegenwoordiger van EasyJet.

EasyJet gegevens
Vliegtuigen aan de grond (Afbeelding: Oli Scraff / AFP)

Ook Nederlandse klanten?

Het is op dit moment nog niet duidelijk of ook Nederlandse klanten geraakt zijn. De cyberaanval komt pas net aan het ligt, dus heel veel informatie is er nog niet beschikbaar. Wel laat EasyJet weten dat klanten die geraakt zijn door de cyberaanval uiterlijk 26 mei iets te horen krijgen. Een woordvoerder van het bedrijf laat tegenover NU.nl weten dat er op dit moment wel uitvoerig onderzoek naar gedaan wordt.

Door wie de dataroof is uitgevoerd, en wanneer precies, is op dit moment ook nog niet bekend. EasyJet heeft op dit moment de toegang tot alle data afgesloten. Er zijn forensische experts ingeschakeld om het probleem te onderzoeken. Daarnaast zijn ook Britse autoriteiten op het gebied van cyberveiligheid ingelicht.

Reacties

3 reacties
  • Profielfoto
    Soulshaker

    Het rommelt al een tijdje bij easyjet. Zoals het er nu uitziet halen die niet eens 2021.

     

  • Profielfoto
    Frans

    Soulshaker op 19 mei 2020 19:32
    Het rommelt al een tijdje bij easyjet. Zoals het er nu uitziet halen die niet eens 2021.

     

    Zal er geen traan om laten. Twee keer met easyjet gevlogen, de tweede keer nog slechter dan de eerste. Je wordt als vee in een wachtruimte gedreven en dan moet je zomaar je handbagage, die ruim binnen de afmetingen valt, inleveren omdat er niet genoeg ruimte in de bakken zou zijn. In het vliegtuig bleek dat helemaal niet zo te zijn en waren er mensen met handbagage die overduidelijk te groot was. Nooit meer Easyjet!

    Nu hebben ze mogelijk ook mijn gegevens laten stelen? Ben benieuwd of ik daar nog bericht van krijg en of ze dan melden wat er precies van mijn gegevens gestolen is. Bij Allianz zijn niet zo lang geleden gegevens gestolen, daar kreeg ik een brief van, maar meer dan dat er gegevens van mij gestolen waren stond er niet in. Toen ik belde om te vragen of ze me  wilde toesturen wat er precies van mij gestolen was kreeg ik te horen dat ze dat niet konden vanwege de privacy. Ik kon via de website een aanvraag indienen, waarbij ik dan een kopie van een legitimatiebewijs moest uploaden. Ja, ja, nog meer gegevens verstrekken aan een instantie die je gegevens niet goed kan beveiligen. Mooi niet dus. Stomme wet ook, dat zo’n bedrijf niet verplicht wordt de getroffenen volledige openheid van zaken te geven.

    Easyjet en Allianz, twee klantonvriendelijke bedrijven die van mij failliet mogen gaan.

  • Profielfoto
    WpV

    “Is pas net aan het ligt gekomen.’ Joh neem eens een betere spellingschecker in dienst…. man man man….