Spotify en Warner blijven samenwerken, breiden samenwerking zelfs uit

Door: Wesley Akkerman - 0 reacties
Spotify 16x9
(Afbeelding: ANP XTRA/Rob Engelaar)

Muziekstreamingdienst Spotify en platenmaatschappij Warner Music Group kondigen aan te blijven samenwerken en die samenwerking uit te breiden. In de afgelopen twee maanden hebben beide bedrijven veel om de (digitale) tafel gezeten om tot een nieuwe overeenkomst te komen.

De nieuwe deal betreft alle landen waar Spotify momenteel actief is, eveneens nieuwe markten die nog aangeboord moeten worden. Met de hernieuwde samenwerking hopen ze ook de muziekindustrie op de lange termijn te laten groeien. Het lijkt er dus op dat beide ondernemingen uit de deal gehaald hebben wat ze voor ogen hadden en er nu vol voor willen gaan.

Financiële details zijn niet bekendgemaakt, maar het is wel inmiddels duidelijk dat muziekstreamingdiensten een belangrijke rol spelen in de omzet van platenmaatschappijen. Met deze overeenkomst heeft Spotify deals met twee van de grootste platenlabels van dit moment: Warner en Sony.

Spotify vs Warner Music Group

Het is geen geheim dat Spotify en Warner Music het afgelopen jaar in de clinch lagen. Dat had vooral te maken met het feit dat de muziekstreamingdienst gelanceerd werd in India, terwijl Warner Music Group en de streamingdienst niet op tijd een overeenkomst bereikten, waardoor Spotify zich genoodzaakt voelde gebruik te maken van een maas in de copyrightwet in dat land.

Spotify
Spotify-app (Afbeelding: Eugene C. Daams / ANP)

Daardoor kreeg het bedrijf alsnog een geldige licentie in handen, waardoor ook de muziek uit de catalogus van Warner beschikbaar zou zijn. Uiteindelijk sleepte Warner de muziekstreamingdienst voor het opperste gerecht in dat land, want dat was natuurlijk niet de bedoeling. De dienst zou op deze manier onrechtmatig de licentie in handen gekregen hebben.

Dit was allemaal nodig voor de gesprekken die hieruit volgde. Spotify gaf al toe dat het niet echt om India ging in die strijd, maar meer om de macht en de heroverweging van de deal die het met Warner Music Group wilde.

Uiteindelijk lanceerde Spotify in India zonder de muziek uit de catalogus van Warner, waardoor grote artiesten en bands als Cardi B, Bruno Mars en Coldplay daar niet beschikbaar waren.

Verder speelt de uitbreiding naar podcasts ook een rol voor platenlabels, schrijft de Financial Times. Wanneer muziekstreamingdiensten hun portfolio diversificeren, dan betekent dat dat er minder geld gaat naar de maatschappijen. Er wordt immers per saldo minder muziek beluisterd.

Reacties

0 reacties