Sonos duidelijk: ‘Amazon en Google dwingen ons producten vroegtijdig te tonen’

Door: Mark Hofman - 2 reacties
Sonos-Store-Berlin
Afbeelding: Sonos

Google en Amazon dwingen Sonos om vroegtijdig producten te tonen. Dat is wat directeur Patrick Spence vertelt tegenover het Amerikaanse Congress. De twee giganten zouden vervolgens met copycats van die producten de markt betreden.

Een commissie van het Amerikaanse Congres doet onderzoek naar machtsmisbruik door grote techbedrijven. Partijen als Google en Amazon zouden hun positie in de markt oneerlijk gebruiken tegenover kleinere partijen. Iets waar Sonos, dat alles behalve een kleine partij is, ook door geraakt wordt. Zo laat directeur Patrick Spence dus weten.

Sonos staat op tegen Amazon en Google

De speakers van Sonos maken, bijvoorbeeld, gebruik van Amazon’s Alexa en de Google Assistent. Dat zorgt er volgens Patrick Spence voor dat het bedrijf niet zomaar de eisen van de bedrijven weg kan wuiven. Maar dat wil niet zeggen dat het Amerikaanse bedrijf het erbij laat zitten. Google en Amazon zouden onredelijke voorwaarden afdwingen.

“De dominantie van deze bedrijven laat zich zien in het feit dat ze onredelijke voorwaarden afdwingen. Zo kunnen zij bijvoorbeeld onredelijk vroeg en gedetailleerde toegang vragen tot onze roadmap.”

Dit zou al problemen kunnen vooroorzaken wanneer Amazon en Google geen slimme speakers zouden maken. Maar dat doen de bedrijven dus wel. “Dat is informatie die heel veel schade kan aanbrengen gezien de concurrentie tussen deze bedrijven en Sonos”, zo laat Spencer weten.

Eenzijdige overeenkomst

Volgens Patrick Spence ligt het probleem hem bij de overeenkomst tussen de bedrijven. Zo zou deze, volgens hem, niet tweezijdig zijn.

“Dit is geen tweezijdige overeenkomst, maar een waarin Amazon en Google veel informatie van onze gebruikers ontvangen over het gebruik van stemassistenten. Wij krijgen daar weinig informatie voor terug.”

En dat terwijl die informatie wel heel belangrijk is voor een bedrijf als Sonos. Patrick Spence legt uit de zij “bepaalde stemdata nodig hebben om te begrijpen of onze speakers goed functioneren”.

Er is op dit moment nog geen reactie naar buiten gebracht vanuit Amazon of vanuit Google.

Reacties

2 reacties
  • Profielfoto
    Kevin

    Ik vind het goed dat Sonos hiertegen opstaat. Hopelijk staan er meer op tegen machtige bedrijven en maakt ook eindelijk de consument het verstandige besluit deze bedrijven in de ban te doen!

  • Profielfoto
    monty python

    Ook de consument heeft zo een eenzijdige overeenkomst opgedrongen gekregen. Je kan bijna niet anders dan google gebruiken en je rekening wordt automatisch geplunderd. Niet in geld maar in data.