Google gebruikt locatiedata om te zien wie er allemaal echt thuisblijft

Door: Wesley Akkerman - 1 reactie
Google trends 2019 Malware
(Afbeelding: AFP / Denis Charlet)

Google gebruikt verzamelde locatiegegevens van smartphones om inzicht te geven hoe mensen zich nu anders bewegen tijdens de coronacrisis. De gebruikte data is afkomstig van mensen die toestemming gegeven hebben voor het opslaan van hun locatiegeschiedenis bij de zoekmachinegigant.

Met de data kan bekeken worden in hoeverre mensen zich – wereldwijd – aan de verschillende maatregelen houden. Het gaat dan vooral om thuisblijven en niet de deur uitgaan als het écht niet hoeft. De data is geaggregeerd en geanonimiseerd en laat enkel zien hoe druk het op bepaalde plekken is. Google heeft van gezondheidsexperts gehoord dat dergelijke data kan helpen in de strijd tegen de verspreiding van covid-19, daarom wordt die ook gedeeld met organisaties die betrekking hebben op (nationale) gezondheid.

Google gebruik geaggregeerde gegevens

Iedereen kan de geaggregeerde gegevens inzien. Het gaat nu om in totaal 113 landen, waar iedereen lokale informatie over op kan vragen. Wanneer je een locatie uitgekozen heb, genereert Google een pdf-bestand met daarin alle verzamelde data. De reden dat het bedrijf gekozen heeft voor pfd-bestanden is omdat die gemakkelijker te delen zijn, ook over offline netwerken.

Google Android 10 Google Pixel 4 Google Assistant
Het Google-logo (Afbeelding: Johannes Eisele / AFP)

Elk rapport bevat informatie over zes categorieën:

  • Retail en recreatie: met daarin bezoekjes aan restaurants, bioscopen, winkels, musea, et cetera.
  • Boodschappen en apotheek: met daarin supermarkten, warenhuizen, apotheken, markten en meer.
  • Parken: met daarin allerlei openbare plekken en gelegenheden.
  • Stations: van treinen, metro’s en bussen.
  • Werkplekken: denk dan aan kantoren.
  • Huizen

In het Nederlandse rapport komt onder meer naar boven dat burgers 65 procent minder naar winkels, restaurants en meer van dat soort sociale aangelegenheden gingen tussen medio februari en eind maart. Boodschappen doen nam met bijna 30 procent af en openbare plekken als parken werden eveneens voor 30 procent minder bezocht. De verschillende stations in ons land kregen te maken met een daling van bijna 70 procent, terwijl werkplekken een daling zagen van 35 procent. 11 procent van de mensen bleef vaker thuis in die periode.

De verzamelde data is van de afgelopen 48 tot 72 uur en wordt vergeleken met data verzameld uit januari. Belangrijk om te weten is dat er geen individuele data gedeeld wordt door Google. Je kunt de data hier opvragen.

Reacties

1 reactie
  • Profielfoto
    KarelWillem

    Dan zal Google wel schrikken van mijn bewegingen, op een gemiddelde vrijdagmiddag. .;)