Chatbot Facebook Messenger geeft info over crisis: stel nu je vragen

Door: Wesley Akkerman - 1 reactie
Facebook Messenger nieuw OMT
(Afbeelding: Facebook, bewerking: OMT)

De Wereldgezondheidsorganisatie heeft een chatbot voor Facebook Messenger gelanceerd waar je vragen aan kunt stellen. Zodoende hoopt de organisatie dat de beschikbare informatie toegankelijker wordt. En hopelijk kan hiermee verspreiding van nepnieuws voorkomen worden.

De chatbot is hier te bezoeken via de website van Facebook Messenger. Je hebt hier wel een Facebook- of Messenger-account voor nodig, maar dat moge duidelijk zijn. Heb je op de link geklikt en heb je ingelogd? Dan kun je een taal uitkiezen die je voorkeur heeft en meer informatie opvragen. Dat kunnen verschillende dingen zijn. Zo kun je bijvoorbeeld via de chatbot achterhalen hoeveel mensen inmiddels het virus opgelopen hebben (die dan daadwerkelijk getest zijn), nieuwe ontwikkelingen en hoe je jezelf kunt beschermen.

Facebook Messenger-chatbot
Chatbot van de Wereldgezondheidsorganisatie in Facebook Messenger (Afbeelding: Facebook)

Coronaviruschatbot voor Facebook Messenger

Facebook laat weten blij te zijn met de samenwerking, omdat nu 1,3 miljard mensen wereldwijd op toegankelijke wijze toegang krijgen tot de informatie van de Wereldgezondheidsorganisatie. Al die mensen hebben nu toegang tot Facebook Messenger. En dat aantal zou nog kunnen toenemen wanneer meer mensen hiervan op de hoogte zijn. Facebook ziet in elk geval gebeuren dat het gebruik van zijn apps met vijftig procent toegenomen is sinds de uitbraak van de crisis. Vind je dat je zelf nu teveel op Facebook zit? Dan kun je de stille modus proberen.

Veel bedrijven doen momenteel wat ze kunnen om mee te helpen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus. Informatieverstrekking is van groot belang, zeker als het van een officiële bron komt. Als die informatie dan nog op toegankelijke wijze, zoals via Facebook Messenger, verspreid kan worden, is dat een mooie bonus. Veel videostreamingdiensten helpen ook mee door content gratis aan te bieden. Zo bieden Amazon Prime Video, Apple+ en Videoland nu gratis content aan. Ook PlayStation geeft games weg.

Kortom: hoewel het binnen zitten soms niet uit te houden is, hoeven we ons niet te vervelen — of verkeerd in te laten lichten.

Reacties

1 reactie
  • Profielfoto
    ¿`„

    Van Facebook… Dus nee!

    ik trek die informatie wel elders vandaan.