Interview: Spyder is een consolegame voor de Apple Arcade

Door: Jelle van Es - 2 reacties
Spyder Appe Arcade
(Afbeelding: Sumo Digital)

De Apple Arcade bestaat inmiddels al een tijdje en heeft daarin al behoorlijk wat toffe games mogen ontvangen. De dienst is behoorlijk snel volwassen geworden en als ik heel eerlijk ben, zijn er in de service genoeg toffe games om het maandelijkse bedrag te verantwoorden. En gelukkig komen er ook steeds meer games bij. Spyder is een titel die onlangs is uitgebracht.

Spyder is een game van Sumo Digital. Deze Britse studio gaat al erg lang mee en heeft diverse games zelf uitgebracht en meegewerkt aan andere grote releases. Zo zijn ze verantwoordelijk geweest voor games als Team Sonic Racing en LittleBigPlanet 3. Met Spyder krijg je een compleet andere ervaring. Je kruipt in de rol van een mechanische spin en moet in een soort Koude Oorlog-setting op zoek gaan naar geheimen en die ontfutselen van de vijand. De game kun je het beste zien als een puzzel-adventure, maar dan doe je de game eigenlijk ook weer tekort. Het is een titel die je eigenlijk vooral moet beleven om te begrijpen en zodoende is het dus ideaal voor de Apple Arcade. Het kost je niks extra’s om hem binnen te halen.

Interview Spyder op de Apple Arcade

Met de release van Spyder kregen we de mogelijkheid om het gesprek aan te gaan met Nic Cusworth, de lead designer van de game.

OMT: Spyder is een game die al ruim een jaar geleden werd aangekondigd. Dat is behoorlijk lang voor een game voor de smartphone. Hoe zit dat?

Nic: Spyder is ooit intern begonnen als een project dat bedacht werd tijdens een zogenaamde Game Jam. Daarbij ga je in een weekend met een paar mensen bij elkaar zitten en vorm je een team. Van daaruit probeer je dan een game te maken. Daaruit kwam naar voren dat het idee van een game waarin je een spin speelt qua idee goed is, maar vervolgens moesten we kijken naar wat we er mee konden doen. Dat is zo’n achttien maanden geleden.

Deze spin is van vele markten thuis (Afbeelding: Sumo Digital)

Vervolgens moesten we bedenken wat voor mechanics we rondom de spin wilde bouwen en werd besloten dat de combinatie met een spionnen-opzet goed was. En toen Apple het prototype van Spyder zag, wilden zij met ons in zee en begon het ontwikkeltraject. (Wat dat betreft lijkt het er op dat de game simpelweg in een zeer vroeg stadium, een jaar geleden, al werd aangekondigd).

Bij het maken van Spyder voor de Apple Arcade hebben we gelijk goed gekeken naar de verschillende mogelijkheden van de apparaten waarop je de game kunt spelen. Zo is hij op de iPhone te spelen met touch-controls, werkt hij op de AppleTV met de remote, maar is het ook mogelijk om op de verschillende apparaten een controller aan te sluiten.

OMT: Door de game uit te brengen op de Apple Arcade is het een andere manier van werken. Hoe heb je dat ervaren?

Nic: Het voordeel van de Apple Arcade is dat het gewoon heel duidelijk is. Als ontwikkelaar hoef je je niet bezig te houden met bepaalde gameplaymechanics die er voor moeten zorgen dat gebruikers geld uitgeven. We hebben Spyder zodoende echt gezien als een game zoals we die normaal gesproken voor de spelcomputer zouden maken. Met de App Store reviews krijgen we vervolgens feedback en aan de hand daarvan kunnen we aanpassingen doen. Zo is er nu wat feedback op het gebied van de camera en gaan we kijken wat we daarmee gaan doen.

Sneaky spin is sneaky (Afbeelding: Sumo Digital)

Daarnaast is de Apple Arcade een perfect platform voor een game als Spyder. Het is niet echt een titel die je makkelijk kunt beschrijven. Intern hebben we het wel eens vergeleken met Super Mario Galaxy (Nintendo Wii-game), maar dat is het ook weer niet. Spyder is zo’n game die je moet ervaren om te begrijpen. En op de Apple Arcade verlies je dan geen geld aangezien je toch al een abonnement hebt.

OMT: Hoe is het om met Apple te werken?

Nic: Wij zijn erg blij. Apple is een partij die duidelijk is en van het begin af aan enthousiasme uitspreekt voor het project. Nu Spyder uit is, zie je ook dat er veel exposure is voor de game. Op die manier hoop je dat veel gamers in aanraking komen met de game. Wat mij betreft zullen we in de toekomst vaker samenwerken. Zeker omdat Sumo Digital een bedrijf is met verschillende studios. Zo werkt The Chinese Room, dat onderdeel is van Sumo Digital, nu al Little Orpheus voor de Apple Arcade.

Spyder
De Koude Oorlog-vibe (Afbeelding: Sumo Digital)

Spyder is nu uit op de Apple Arcade.

Reacties

2 reacties
  • Profielfoto
    Chytin

    Toe maar, een heuse interview op OMT. Hulde! En oprecht bedoeld, want ik vond OMT teveel gaan lijken op clickbait sites zoals Boy Genuis Report. Ik zal het later lezen (nu nog aan het thuiswerken).

    Media Molecule had nog een grote vinger in de pap bij het developen van Little Big Planet 3. Het is teveel eer voor Sumo Digital als wij zeggen dat hun er verantwoordelijk voor waren.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Ik snap alleen niet veel van het hele Apple Arcade verhaal. Waarom kun je dit spel niet gewoon los kopen? Ik heb helemaal geen zin in een abonnement erbij, zeker niet met die abonnementen van tegenwoordig, waar je met “GRATIS” wordt gelukt en vervolgens na 3 weken een abo van €15,- per week aan je broek hebt hangen en drie weken bezig bent om het op te zeggen.