EU wil smartphone makers dwingen een gemakkelijk vervangbare batterij te gebruiken

Door: Night - 24 reacties
iPhone batterij vervangen
Afbeelding: iFixit

Eerder deze week publiceerde Het Financiële Dagblad een bericht (via Business Insider) dat als een bom insloeg in de tech-industrie. Brussel zou bezig zijn om technologiebedrijven wettelijk verplicht te stellen, producten te maken waarbij gebruikers de batterijen gemakkelijk zelf moeten kunnen vervangen.

Volgens het gelekte wetsontwerp moeten leveranciers, die smartphones, tablets en draadloze koptelefoontjes maken, deze producten opnieuw ontwerpen. In het ontwerp moet het voor de gebruiker mogelijk zijn om alle batterijen eenvoudig te verwijderen of te vervangen. Het is de bedoeling dat Brussel het wetsontwerp volgende maand indient ter publieke discussie.

Dit bericht volgt een eerdere eis van de EU, om alle smartphones eenzelfde type oplader te laten gebruiken, bijvoorbeeld USB-C. Dat is iets waar Apple zich hevig tegen verzet.

Als de wetgeving wordt aangenomen, zou elke producent, ook Apple, alle telefoons die ze op dit moment maken fundamenteel opnieuw moeten ontwerpen. En niet alleen telefoons. Wat dacht je van de iPad, de AirPods en de iPods?

Een tijd geleden waren er nog genoeg telefoons met een eenvoudig verwisselbare batterij. Medio 2007 begon Apple met de allereerste iPhone echter een trend om de batterijen te verzegelen in het device. Dat leidde er uiteindelijk toe dat telefoons met een verwisselbare batterij langzaamaan van het toneel verdwenen.

Beide initiatieven zijn gericht op het verminderen van e-afval. Een gemeenschappelijke oplaad-standaard klinkt ons dan nog enigszins logisch in de oren. Maar het verplicht stellen dat alle apparaten een door de gebruiker vervangbare batterij hebben, lijkt ons echter een minder goed idee. Wij kunnen zo al een paar redenen verzinnen waarom.

Een vervangbare batterij zou Apple producten groter kunnen maken

Het eerste effect van de wetgeving zou zijn weerslag hebben op het productontwerp. We zijn eraan gewend dat onze iPhones en iPads dun en slank zijn. Dat is alleen mogelijk geworden doordat Apple de componenten van zijn producten constant verfijnt om compacter te zijn. Door die compactheid kunnen meer componenten in dezelfde ruimte worden ondergebracht. Meer sensoren, thermische systemen om warmte af te voeren en ja, ook grotere batterijen.

Het is dus geen samenzwering van Apple om een lucratieve markt voor batterijvervanging te creëren. Een niet door de gebruiker vervangbare batterij maakt het slechts mogelijk om producten te maken die veel kleiner en dunner zijn dan ze anders zouden zijn.

Een door de gebruiker vervangbare batterijen moet van nature gemakkelijk verwijderbaar. En om dat te bereiken, moet het apparaat extra scharnieren, knopjes, klepjes en gewoon ruimte hebben zodat het kan worden geopend zonder veel moeite of speciaal gereedschap. Die eisen betekenen dat apparaten dikker en zwaarder moeten worden. Een andere mogelijkheid is, dat Apple componenten moet verwijderen om ruimte te maken voor het grotere  batterijmechanisme.

Hoe zou jij je de AirPods Pro voorstellen als deze een vervangbare batterij zou hebben? Als een toekomstige versie verplicht een door de gebruiker vervangbare batterij zou hebben, zouden ze in ieder geval een stuk groter worden.

AirPods Pro 002
Hoe groot zouden de AirPods worden met een gemakkelijk vervangbare batterij? (klik/tap voor groter). (Afbeelding: Raymon Mens)

Het zou ten koste gaan van de batterij-duur

Natuurlijk kan Apple iDevices maken met een batterij die door de gebruiker kan worden vervangen en deze even groot houden als vandaag. Maar als dat zou gebeuren, zouden de batterijen zelf kleiner moeten worden om in dezelfde ruimte te passen waar nu de niet door de gebruiker vervangbare batterijen in zijn gelijmd.

Dat betekent dat apparaten met door de gebruiker vervangbare batterijen dezelfde strakke ontwerpen kunnen behouden die ze nu hebben. Maar omdat de batterijen kleiner zijn geworden, zou hun levensduur van de batterij ook korter zijn. Met andere woorden, je kan niet beschikken over de strakke ontwerpen van vandaag én dezelfde lange batterij-duur houden. Het is het een of het ander.

Water- en stofbestendigheid

Water- en stofbestendigheid zijn tegenwoordig een veelgebruikt speerpunt van vlaggenschip-telefoons. Dat is slechts haalbaar omdat de iPhones van vandaag weinig openingen hebben. Een oplaadpoort en luidsprekergrills. Dat is het wel zo’n beetje.

Die kleine openingen zijn relatief eenvoudig af te sluiten voor water en stof. Als je echter een verwijderbare achterplaat toevoegt om een batterij te kunnen verwisselen, moet deze bijna even groot zijn als het apparaat zelf. Grotere openingen nemen meer oppervlakte in beslag en zijn dus moeilijker te beschermen tegen stof en water. Een telefoon die een door de gebruiker vervangbare batterijen heeft, zal het dus waarschijnlijk moeten doen zonder of met een verminderde stof- en waterbestendigheid.

Natuurlijk kan Apple dit verhelpen door robuustere rubberen afdichtingen of beschermingen rond de voering van de verwijderbare achterplaat te plaatsen. Maar ook dat zal weer resulteren in een dikker, omvangrijker ontwerp.

Eigenlijk is het niet eens meer nodig

De laatste reden waarom verwijderbare batterijen een slecht idee zijn, is ook de eenvoudigste. De noodzaak is gewoonweg komen te vervallen. In 2007, toen Apple de iPhone introduceerde, was een batterij-levensduur van ongeveer 9 tot 11 uur na één keer opladen heel gewoon. Batterijen hebben echter in de tussentijd ook een evolutie doorgemaakt. In 2020 gaat de batterij van een gemiddelde iPhone makkelijk een hele dag mee.

Mocht de noodzaak tot opladen toch aanwezig zijn, dan is draadloos opladen zo gedaan. Op de meeste openbare plekken is het tegenwoordig gemakkelijk om een iPhone op te laden en anders zijn er ook nog aparte batterijcases of powerbanks.

Natuurlijk zouden door de gebruiker vervangbare batterijen reparaties minder omslachtig maken. Toch lijken ons de bovenstaande redenen voor de meeste smartphone-gebruikers minder makkelijk te slikken. Het is natuurlijk een nobel streven van Brussel om e-afval te verminderen. Wij denken echter dat het veel gemakkelijker is om grote fabrikanten van smartphones en apparaten te verplichten om hun klanten gratis e-afval recyclinginitiatieven aan te bieden. Maar…. dat doet Apple allang

Dit artikel omschrijft de opinie van de auteur, en is bedoeld om een discussie te starten over de zin en/of de manier waarop de EU streeft naar verminderingen van e-afval.

Reacties

24 reacties
  • Profielfoto
    KarelWillem

    De laatste reden waarom verwijderbare batterijen een slecht idee zijn, is ook de eenvoudigste.  .. … In 2020 gaat de batterij van een gemiddelde iPhone makkelijk een hele dag mee.

    Dat is dan ook wel de allerlaatste reden waarom een batterij vervangbaar zou moeten zijn. Hoeveel mensen kende jij die vroeger met een extra batterij op zak liepen?

    Uiteraard is de reden vooral het kunnen vervangen omdat een accu op of defect is.

  • Profielfoto
    Dashter

    Voor hier weer veel backlash ontstaat in de comments: vervangbaar is een ander woord dan verwisselbaar.

    EU pleit niet voor verwisselbare batterijen (bv. je hebt twee accu’s en je kan de ene eruit klikken en de andere erin klikken), wel voor makkelijk vervangbare batterijen.

    Als in: het moet redelijkerwijs mogelijk zijn om een nieuwe batterij op het toestel aan te sluiten als de oude versleten is. Een versleten batterij mag geen reden zijn om het apparaat te moeten weggooien.

  • Profielfoto
    Anton

    Lijkt mij geschikter als Apple originele batterijen vrijgeeft voor de vrije handel. Dan ben je na 2 a 3 jaar eens 5 tientjes kwijt voor een nieuwe batterij.

  • Profielfoto
    Bram

    “Hoe zou jij je de AirPods Pro voorstellen als deze een vervangbare batterij zou hebben?” Zie: https://www.ifixit.com/Teardown/Samsung+Galaxy+Buds+Teardown/120693 Samsung bewijst dat het een ieder geval beter kan op het gebied van de vervangbaarheid van batterijen.

    Alhoewel ik zowel een Apple-fan als EU-criticus ben, moet ik wel toegeven dat dit soort wetgeving vaak wel goed werkt. Denk aan het gloeilamp-verbod van de EU. Dit leek erg betuttelend, maar heeft er uiteindelijk (mede) voor gezorgd dat LED-lampen volop verkrijgbaar zijn in heel veel soorten tegen een goede prijs. Ik denk dat dat hier uiteindelijk hetzelfde kan bewerkstelligen. Zodra fabrikanten weten dat ze aan deze eis moeten voldoen, zullen ze uiteindelijk door concurrentie en creativiteit echt wel met goede en betaalbare oplossingen komen.

    En ik denk dat dit ook belangrijk is. Vaak wordt een telefoon echt onbruikbaar ofwel doordat de batterij niet meer goed genoeg is, ofwel omdat er geen software-updates meer zijn. Aan beide wordt nu gewerkt met regelgeving.

  • Profielfoto
    Xcode

    De definitie die Dashter geeft wat betreft vervangbaar VS verwisselbaar sluit ik mij volledig bij aan. Verder ben ik het ronduit oneens dat een batterij anno nu nog prima een dag mee kan gaan. Mijn zakelijke iPhone 8 is inmiddels aan een nieuwe batterij toe omdat het gedurende de dag snel richting 0% rent. Dit is niet gek vanwege flink gebruik, maar vervangen is natuurlijk niet al te goedkoop/makkelijk. Dit zou met het loshalen van een paar schroefjes en een eenvoudig in te kopen batterij moeten kunnen – helaas is het op dit moment niet zo’n feest. Niet zo’n gekke redenatie dus van de EU.

  • Profielfoto
    mvdenberg

    Ik zou ook graag zelf de batterij willen vervangen. Ik ben nog steeds tevreden over m’n iPhone 6S. Hardware gaat steeds langer mee, dus in mijn ogen zou hier bij horen dat je dan zelf makkelijk de batterij kan vervangen.

    Off topic:

    Dit geldt eigenlijk ook voor MacBook air/pro; het is toch te gek voor woorden dat je een computer van  niet kunt uitbreiden met meer ram of ssd geheugen? Door andere hobby’s kan je meer opslag nodig hebben. Dus een iets dikkere MacBook met uitbreid mogelijkheden zou zeer welkom zijn.

  • Profielfoto
    Frans

    Tja, als de eis gaat worden dat iedereen, ook mensen met weinig technisch inzicht, een accu moeten kunnen vervangen, dan denk ik dat er veel nadelen aan deze wet zullen kleven, zoals in dit artikel genoemd zijn.

    Iemand met enig technisch inzicht kan nu al zelf de accu van een iPhone vervangen. Overal op internet zijn instructies en filmpjes te vinden hoe je dat kunt doen. Compleet met de mogelijkheid de benodigde accu en gereedschappen te bestellen. Voor mensen die dat niet willen of kunnen zijn ruim voldoende ‘repair shops’ te vinden waar ze voor 4, 5 tientjes de accu voor je willen vervangen. Dus welk ‘probleem’ denk de EU nu met die wet op te gaan lossen?

    Als de EU al iets aan het verminderen van (e)afval zou willen doen, dan zouden ze fabrikanten moeten verplichten reserve onderdelen beschikbaar te stellen aan iedereen, bedrijven en particulieren, die daar om vraagt, gedurende 10 jaar nadat een product het laatst verkocht is. Daarbij zou er de verplichting moeten zijn dat een product altijd uit elkaar te halen is, zoveel mogelijk met standaard gereedschap, oftewel het recht van de klant om zelf te kunnen repareren.

     

  • Profielfoto
    Planeten Paultje

    Mijn iPhone 6+ is kort geleden aan zijn derde accu begonnen en aan een nieuw leven bij familie. Beide keren werd de accu moeiteloos vervangen door een specialist voor een billijke prijs. Waarom zou ik zelf die accu moeten gaan vervangen? Daar zie ik werkelijk het nut niet van in. Een specialist doet dat vele malen beter, sneller en betrouwbaarder. Tegen diegenen die daar echter op staan zou ik zeggen: koop een retro-telefoon waarbij dat makkelijk kan, die zijn er best nog wel.

    De bezwaren van de EU gaan eigenlijk alleen maar op voor de categorie spotgoedkope telefoons waar de accu moeilijk te vervangen is. Die worden zonder pardon weggegooid zodra er een nieuw goedkoop modelletje de aandacht trekt.

    Over een aantal jaren laat ik de accu van mijn iPhone 11 Pro Max gewoon in de winkel vervangen zodat ik er weer een aantal jaren mee verder kan. De kosten daarvan vallen werkelijk in het niet bij de prijs van een nieuwe high-end iPhone. Totaal onzinnig om voor alle telefoons een standaard voor accu-technologie te eisen uit een grijs en achterhaald verleden. Dat blokkeert daadwerkelijk innovatie.

    Het is weer hetzelfde verhaal als met de laders. Met mijn huidige drie laders (85W USB-C, 18W USB-C en 12W USB-A) kan ik alle mobiele devices opladen die ik maar tegenkom, van het kleinste tot de grootste en van alle merken. Ik ga bewust en zuinig om met mijn laders die alle van hoge Apple kwaliteit zijn. Het is volslagen belachelijk om te eisen dat iedereen één soort lader moet gaan gebruiken. Met het loskoppelen van lader en laadsnoer en het uniformeren van de laadspanningen heeft de industrie inmiddels het probleem opgelost (Apple het meest elegant) waar de EU oorspronkelijk volledig terecht de vinger op legde. Maar die sneeuwbal rolt nu eenmaal en lijkt nauwelijks meer te stoppen.

  • Profielfoto
    doctor_apple

    ehm, een paar dingen: zo elegant is Apple’s houding ten opzichte van uitbreidingen en reparaties niet. Sterker nog, zijn we alweer vergeten dat het vervangen van de batterij door “non Apple authorised service center” een melding oplevert op het scherm?

    Citaat iFixit: “[…] After replacing your battery the Battery Health feature on your phone will display “Service” and a message about needing to have your phone checked by an authorized service provider. Rest assured that the battery and your phone are fine. iOS shows this message anytime a battery is replaced by anyone other than an authorized service provider. Your phone will function 100% normally other than Battery Health not reporting the health of the battery. […]”

     

    De EU is niet tegen waterdichte of mooi vormgegeven telefoons. Ze zijn tegen het onnodig lastig maken van het vervangen van de batterij. Verder willen ze een universele standaard hebben voor laders en poorten.

    Met alle respect, maar met weemoed denk ik terug aan de eenvoud van de 3,5mm headphone jack. Elk denkbaar apparaat had zo’n aansluiting. Evenals met HDMI: elk apparaat had op een bepaald ogenblik een HDMI aansluiting. Het ene apparaat ondersteunde 5.1 geluid het andere enkel 2.0 stereo. De een werkte op 720p en weer de courantere generatie kon zelfs 4K beelden over HDMI toveren. Maar de aansluiting? Die bleef compatible.

    En nu hebben we sony met een eigen walkman-verloopplug (Walkmans bestaan nog steeds, maar zijn inmiddels volledig digitaal en bedienen het hogere audio segment), apple heeft weer zijn eigen aansluiting die anno 2020 eigenlijk bizar is: vele zaken zijn opgenomen in USB-C (zoals het geen onderscheid meer maken tussen onder en bovenkant van de stekker en zelf de polariteit kunnen aanpassen), de laadstroom kan vrij hoog zijn (tot 100w). Overdrachtssnelheid van 10Gbit/s zijn geen uitzondering. En … compatibiliteit …

    Ik heb hier USB-C adapters die ik probleemloos kan gebruiken op een MacBook (HDMI/USB dongle bijvoorbeeld) en vervolgens in een Samsung Telefoon kan steken om ook gewoon via HDMI te verbinden.

    Ik pak een USB-C audio adapter (hoge kwaliteit DA converter) en die werkt van Mac, Windows tot Android … Maar niet … Op iPhone …

    Goed, het gaat hier vooral om het laden. Maar ik kijk even om me heen: tablets (zowel Android en iPad), Noise Canceling Headphones, Portable SSD, Audio Apparatuur, Video Camera, Android Telefoons en diverse andere bijzetapparatuur: USB-C. Dan hebben we de iets oudere generatie apparatuur, zoals DAB Radio’s die via USB kunnen worden opgeladen (Sony) en oudere koptelefoons, photo camera’s en kinderspeelgoed: veel op Micro of Mini USB. Stuk minder elegant, maar toch … Of ik nu een Lenovo, Samsung, Apple, Sony, Canon of welke USB-lader van welk apparaat ook pak: in de essentie werkt het.

    Uitzondering zijn moderne USB-C apparaten met snel-laad mogelijkheden (Quick Charge). Met een 12W lader kom je dan niet ver.

    En dan heb je de iPhone … Met z’n eigen connector, die nog immer het USB protocol ondersteund, maar dan wel via een eigen kabel. Waarbij men zelfs de notebooks en de Pro iPad lijn op USB-C laat draaien, een kabel meelevert met de telefoons die gewoon een USB aansluiting heeft en het toestel dus (zij het via een andere connector) gewoon USB compatible is.

    Dan moet ik toch even met de ogen knipperen. Nu willen ze daad bij het woord voegen en iets doen voor het milieu, namelijk electro-waste is echt geen verzinsel.

    Snap dus eigenlijk niet zozeer de negatieve houding hieromtrent. Immers, het gaat hier om het vergemakkelijken van het vervangen van een batterij. Niet om de verplichting tot het hebben van een mogelijkheid om naar believen de batterij te  verwisselen.

    Ik ben zeker geen voorstander van alle politiek, maar het gaat me te ver om dat hier te bespreken. Wel ben ik van mening dat de wereld niet binair in elkaar zit (lees: zo zwart/wit is) als ook dat men de durf moet hebben om te benoemen wat goed is, en wat fout. Hoef niet met alles eens te zijn, maar vind dit toevallig eigenlijk een heel goede stap in de juiste richting.

    Immers, als we het in handen van de grote ondernemingen laten, dan heeft iedereen zijn eigen laadsysteem en onder het mom van “kwaliteit, design en veiligheid” alles verre van gestandaardiseerd. Immers, aan peripheralia verdient men vaak beter dan aan de apparatuur zelf.

     

  • Profielfoto
    WillemZ

    Iedereen kan toch begrijpen dat hier het milieu voordeel van heeft?
    Waarom zouden ze dit bij Apple tegenspreken?
    Omdat daar het milieu ver ondergeschikt is aan andere argumenten?

  • Profielfoto
    marchi

    Goed van de EU. Goed voor de consumenten en goed voor het milieu. Bedrijven als Apple doen er alles aan de vervangingsvraag hoog te houden. Dit komt ten goede aan de innovatie, als consumenten langer met het product kunnen doen, door zelf een batterij te vervangen moeten ze met betere ontwikkelingen komen om nieuwe producten te verkopen. Er zijn namelijk genoeg consumenten die niet altijd het nieuwste van het nieuwste nodig hebben. Zo heb ik zelf 7 jaar met een iPhone 4 (en dat was een prima toestel) gedaan en 1 keer de batterij vervangen.

  • Profielfoto
    polansky

    Het woord hier is ‘vervangbaar’, dat is niet hetzelfde als dat je de achterkant van je telefoon open kunt maken om deze zelf te vervangen.

    De laatste trend is namelijk om de batterijen in plastic te gieten zodat deze batterijen waterdicht worden. Deze Li-on batterijen zijn stuk voor stuk heel erg slecht voor het milieu. Dit wordt overigens ook het grootste probleem van elektrisch rijden.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    marchi op 2 maart 2020 07:30
    Goed van de EU. Goed voor de consumenten en goed voor het milieu. Bedrijven als Apple doen er alles aan de vervangingsvraag hoog te houden. Dit komt ten goede aan de innovatie, als consumenten langer met het product kunnen doen, door zelf een batterij te vervangen moeten ze met betere ontwikkelingen komen om nieuwe producten te verkopen. Er zijn namelijk genoeg consumenten die niet altijd het nieuwste van het nieuwste nodig hebben. Zo heb ik zelf 7 jaar met een iPhone 4 (en dat was een prima toestel) gedaan en 1 keer de batterij vervangen.

    Begrijp je niet. Je hebt in 7 jaar 1x de batterij vervangen en toch vind je dat Apple er alles aan doet om de vervangingsvraag hoog te houden. Je spreekt jezelf wel heel erg tegen he?

  • Profielfoto
    Spinozo

    Goede zaak dit initiatief van de EU. Wat een onzin in dit artikel.

  • Profielfoto
    WpV

    Ieder apparaat Draadloos opladen staat om de hoek en Europa gaat zich druk maken over het kabeltje. Alsjeblieft wat een onzin, over 3 jaar krabben we ons over ons hoofd als apparaten geen enkele poort meer hebben. En als Europa nou snel kon schakelen dan was het tot daar aan toe. Maar als over 5 jaar de opvolger van usb-c om de hoek komt kijken is Europa pas 5 jaar later in staat dit goed te keuren. Laat ze zich druk maken om realistische problemen zoals belasting ontwijking van grote bedrijven en bedrijven die giftige producten maken terwijl ze weten dat ze kankerverwekkend zijn maar dit verdedigen met pseudowetenschap

  • Profielfoto
    marchi

    Ruwepit op 2 maart 2020 08:24

    marchi op 2 maart 2020 07:30
    Goed van de EU. Goed voor de consumenten en goed voor het milieu. Bedrijven als Apple doen er alles aan de vervangingsvraag hoog te houden. Dit komt ten goede aan de innovatie, als consumenten langer met het product kunnen doen, door zelf een batterij te vervangen moeten ze met betere ontwikkelingen komen om nieuwe producten te verkopen. Er zijn namelijk genoeg consumenten die niet altijd het nieuwste van het nieuwste nodig hebben. Zo heb ik zelf 7 jaar met een iPhone 4 (en dat was een prima toestel) gedaan en 1 keer de batterij vervangen.

    Begrijp je niet. Je hebt in 7 jaar 1x de batterij vervangen en toch vind je dat Apple er alles aan doet om de vervangingsvraag hoog te houden. Je spreekt jezelf wel heel erg tegen he?

    Misschien moet je beter lezen.

  • Profielfoto
    puccini

    Prima idee Brussel !

  • Profielfoto
    doctor_apple

    WpV op 2 maart 2020 10:32
    Ieder apparaat Draadloos opladen staat om de hoek en Europa gaat zich druk maken over het kabeltje. Alsjeblieft wat een onzin, over 3 jaar krabben we ons over ons hoofd als apparaten geen enkele poort meer hebben. En als Europa nou snel kon schakelen dan was het tot daar aan toe. Maar als over 5 jaar de opvolger van usb-c om de hoek komt kijken is Europa pas 5 jaar later in staat dit goed te keuren. Laat ze zich druk maken om realistische problemen zoals belasting ontwijking van grote bedrijven en bedrijven die giftige producten maken terwijl ze weten dat ze kankerverwekkend zijn maar dit verdedigen met pseudowetenschap

    Wat een hoop onzin hier … Allereerst: USB bestaat iets van 25 jaar. En, micro USB bestaat iets van? 20 jaar?

    Je hebt het hardware component, de transport en protocol (software) component. Soms kan een poort opgewaardeerd worden met nieuwe functies zonder dat de connector opgewaardeerd hoeft te worden …

    USB -C bestaat nu 6 jaar … Nokia N1 was – naar ik me herinner – het allereerste product met een USB C connector. Maar de overdrachtgssnelheid en het software-deel was nog op USB 2.0 gebasseerd.

    De huidige USB-C generatie ondersteund verbindingen tot 20 Gbit/s, hoewel de vorige generatie (zelfde aansluiting) en veel gezien in huidige hardware producten (USB C 3.1 gen 2) ondersteund 10 Gbit/s.

    Waarom zou met 5 jaar USB C reeds volledig vervangen zijn? Ik kom nog steeds apparatuur tegen met een Mini USB en Micro USB aansluitingen terwijl USB – C reeds zes jaar bestaat. NIEUWE APPARATEN WEL TE VERSTAAN.

    Maar de grap is, ik kan ze in een USB C poort steken en ze doen het. Er zit een zekere standaardisatie in USB.

    En dan hebben we draadloos. Met alle respect … Ik weet natuurlijk niet wat je thuis of werk situatie is. Maar ik kan enkel die van mij schetsen: ik heb hier spik splinter nieuwe WiFi basisstations van de laatste generatie en toestellen die WiFi 6 ondersteunen. Ik heb glasvezel op een absurde snelheid en … merk dat al sta ik 3 meter van het basisstation … verder dan 600 mbit haal ik niet. En dan doe ik echt m’n best … Als ik naar het kantoor ga, daar hebben we het helemaal luxe getroffen. Zowel 5G ondersteuning als 10GB glasvezel. En ja, buiten Nederland.

    Ik pak een 10GB Ethernetkabel en download een ISO vanaf een FTP server en ja, een 6,5 GB is binnen 15 seconden geladen. Dus het werkt. Doe ik het via draadloos (802.11ax) blijf ik toch hangen rond de minuut. En dan zit ik dichtbij een van de draadloze units.

    Om nog maar te zwijgen van Bluetooth. Ik heb Bluetooth 4.2 en 5.0 apparatuur en koptelefoons. Zeker als ik “op locatie” ben gebruik het openbaar vervoer. En of dit nu Parijs, Amsterdam, Warschau of Barcelona is … Gegarandeerd 1x een verstoring in de ochtend of avond spits omdat ongeveer iedereen in het spectrum tegelijk zit. Zeker in een drukke Metro.

    Pak ik m’n oudere generatie Bose koptelefoon via de kabel: fantastisch geluid, super dynamiek en 0x verstoring …

    En dan hebben we het nog over opladen: snelladen via een kabel vs draadloos? Eens de verschillen bekeken? En dan nog de verstoring: stop ik m’n telefoon op een draadloze laadplaat … Zwakt de ontvangst van het LTE en WiFi signaal iets af …

    … en dan betreffende de ‘pseudowetenschap’ en belastingontwijking … Een van de bedrijven die zich structureel schuldig maakte aan belastingontwijking was (en is) Apple. Dus die krijgt ongetwijfeld – net als een paar andere grote ondernemingen – een klap na …

    … maar juist precies inzake de giftige stoffen en duurzaamheid … Daar is het nodige over te zeggen namelijk: alles is verlijmd (geen schroefje komt er meer aan te pas), verder zijn ze – voor niet professionele bedrijven – helemaal niet makkelijk te repareren nog te recyclen.

    “Ja, maar Apple heeft toch recycling mogelijkheden voor al zijn producten”.

    Ja, maar dan moet ik wat? Mijn telefoon opsturen naar Amerika? Of wordt het hier verzameld en dan op een groot schip naar Amerika verstuurd? Hoe werkt dat nou precies? Want ik zie mooie filmpjes van een robot in de USA die telefoons uit elkaar kan halen. Maar, hoe zit het met de capaciteit van die robot (en dus dat proces)? Er worden immers grote aantallen telefoons verkocht.

    Overigens is dit hele verhaal niet nieuw. Rond het millenium schreeuwde de auto-industrie moord en brand dat het milieuvriendelijke(re) verf moest gebruiken op de auto’s. Er waren zelfs dure types die van verschrikkelijke, kwalitatief dramatische verf werden voorzien. Mercedes-Benz S-klasse uit de jaren 1999-2001, bijvoorbeeld. En nu, anno 2020? Ik hoor er niemand meer over.

    Natuurlijk kunnen ze daar “in Europa” soms doorslaan, maar nu even serieus: als niemand wat doet, gebeurt er echt h-e-l-e-m-a-a-l … niets, nada, noppes.

     

    Wat mij betreft mag zowel Apple, als Microsoft, Google, Samsung en vele, vele andere giganten wakkergeschud worden. Mooie spullen zijn er gemaakt door diverse fabrikanten, maar of het echt allemaal zo groen is als men deed voorkomen: ik twijfel. Om nog maar te zwijgen over de mensenrechtenkwestie die een heel andere discussie is.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    marchi op 2 maart 2020 11:27

    Ruwepit op 2 maart 2020 08:24

    marchi op 2 maart 2020 07:30
    Goed van de EU. Goed voor de consumenten en goed voor het milieu. Bedrijven als Apple doen er alles aan de vervangingsvraag hoog te houden. Dit komt ten goede aan de innovatie, als consumenten langer met het product kunnen doen, door zelf een batterij te vervangen moeten ze met betere ontwikkelingen komen om nieuwe producten te verkopen. Er zijn namelijk genoeg consumenten die niet altijd het nieuwste van het nieuwste nodig hebben. Zo heb ik zelf 7 jaar met een iPhone 4 (en dat was een prima toestel) gedaan en 1 keer de batterij vervangen.

    Begrijp je niet. Je hebt in 7 jaar 1x de batterij vervangen en toch vind je dat Apple er alles aan doet om de vervangingsvraag hoog te houden. Je spreekt jezelf wel heel erg tegen he?

    Misschien moet je beter lezen.

    Ik heb mijn best gedaan en kan er niks anders van maken.

  • Profielfoto
    marchi

    Ruwepit op 2 maart 2020 16:19

    marchi op 2 maart 2020 11:27

    Ruwepit op 2 maart 2020 08:24

    marchi op 2 maart 2020 07:30
    Goed van de EU. Goed voor de consumenten en goed voor het milieu. Bedrijven als Apple doen er alles aan de vervangingsvraag hoog te houden. Dit komt ten goede aan de innovatie, als consumenten langer met het product kunnen doen, door zelf een batterij te vervangen moeten ze met betere ontwikkelingen komen om nieuwe producten te verkopen. Er zijn namelijk genoeg consumenten die niet altijd het nieuwste van het nieuwste nodig hebben. Zo heb ik zelf 7 jaar met een iPhone 4 (en dat was een prima toestel) gedaan en 1 keer de batterij vervangen.

    Begrijp je niet. Je hebt in 7 jaar 1x de batterij vervangen en toch vind je dat Apple er alles aan doet om de vervangingsvraag hoog te houden. Je spreekt jezelf wel heel erg tegen he?

    Misschien moet je beter lezen.

    Ik heb mijn best gedaan en kan er niks anders van maken.

    Er staat nergens dat ik het een goed idee vind dat Apple de vervangingsvraag hoog houdt. Dat is juist mijn punt van kritiek! Met de iPhone 4 kon je de batterij gemakkelijk zelf vervangen, daardoor heb ik er 7 jaar gebruik van kunnen maken.  Apple heeft zijn toestellen nu zo gemaakt dat je die batterij niet meer zelf kunt vervangen hierdoor zullen veel consumenten een nieuwe telefoon aanschaffen.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    @marchi Is dat echt zo? Dat is slechts een aanname!

    Ook ik heb de batterij laten vervangen. Daarbij, als je je oude phone wilt verkopen omdat Apple zogenaamd de vervangingsvraag zo hoog wilt houden zul je toch een fatsoenlijke batterijcapaciteit moeten hebben. En een phone van 3-4 jaar oud met een slechte batterij flikker je ook niet weg.

  • Profielfoto
    marchi

    Ruwepit op 2 maart 2020 20:29
    @marchi Is dat echt zo? Dat is slechts een aanname!

    Ook ik heb de batterij laten vervangen. Daarbij, als je je oude phone wilt verkopen omdat Apple zogenaamd de vervangingsvraag zo hoog wilt houden zul je toch een fatsoenlijke batterijcapaciteit moeten hebben. En een phone van 3-4 jaar oud met een slechte batterij flikker je ook niet weg.

    Die doorverkoop zit Apple niet op te wachten, die wil gewoon dat je zo snel mogelijk een nieuwe koopt. En een slecht werkende batterij kan voor velen de stap naar een nieuwe telefoon zijn. We leven in een wegwerpmaatschappij en Apple en collega’s helpen daar goed aan mee. Door producten te maken waarbij het loont om nieuw te kopen ipv te repareren/vervangen. Dat is een feit en zeker geen aanname

  • Profielfoto
    Ruwepit

    marchi op 2 maart 2020 21:01

    Ruwepit op 2 maart 2020 20:29
    @marchi Is dat echt zo? Dat is slechts een aanname!

    Ook ik heb de batterij laten vervangen. Daarbij, als je je oude phone wilt verkopen omdat Apple zogenaamd de vervangingsvraag zo hoog wilt houden zul je toch een fatsoenlijke batterijcapaciteit moeten hebben. En een phone van 3-4 jaar oud met een slechte batterij flikker je ook niet weg.

    Die doorverkoop zit Apple niet op te wachten, die wil gewoon dat je zo snel mogelijk een nieuwe koopt. En een slecht werkende batterij kan voor velen de stap naar een nieuwe telefoon zijn. We leven in een wegwerpmaatschappij en Apple en collega’s helpen daar goed aan mee. Door producten te maken waarbij het loont om nieuw te kopen ipv te repareren/vervangen. Dat is een feit en zeker geen aanname

    Ik gebruik iPhones sinds de iPhone 3. Nog nooit een batterij vervangen en ken ook nagenoeg niemand die ooit wel zelf de batterij vervangen heeft. Ik geloof dus echt niet dat nu heel veel consumenten nu benadeeld worden vanwege een andere fabricageproces. iEr is wezenlijk niet veel veranderd sinds die iPhone 3

    en ja, “Apple heeft zijn toestellen nu zo gemaakt dat je die batterij niet meer zelf kunt vervangen hierdoor zullen veel consumenten een nieuwe telefoon aanschaffen.” is een aanname en ben ik het totaal niet mee eens

  • Profielfoto
    computer space

    Hoezo moeten telefoons opnieuw ontworpen worden? Kijk in de oude doos. Nokia heeft jaren laten zien hoe dit kan terwijl ze telefoons maakten die nog deftiger gedesigned waren dan de toestellen van Apple.

    Ach, laat Apple wat piepen, maar ik durf te wedden dat ze met een wervelende show komen waarin ze gewoon de EU gaan volgen, het enorm mooi gaan brengen omdat ze het super slim implementeren, daarmee de benchmark van verwisselbaar stellen en doen alsof het hun idee was.