Amazon nu eindelijk echt in Nederland: wat zijn de gevolgen?

Door: Thomas Aalderink - 34 reacties
Amazon naar Nederland
(Afbeelding: ANP / Robin van Lonkhuijsen)

Het zat er al een aantal jaar aan te komen, maar vanaf vandaag is Amazon echt actief in Nederland. Voorheen konden alleen e-books gekocht worden via de Nederlandse Amazon website. Nu is de webshop volledig vernieuwd en kun je ook fysieke producten bestellen. Van elektronica tot kleding en van cosmetica tot woonartikelen. De webwinkel oorlog breekt nu echt los.

Het is nu dus mogelijk om meer dan alleen digitale boeken te kopen via Amazon Nederland. Voorheen werd je voor fysieke producten doorverwezen naar de Duitse site van Amazon. Dat hoeft nu dus niet meer, maar je bestelde producten moeten nog steeds vanaf onze oosterburen deze kant op komen.

Amazon Prime

Zover bekend is er namelijk nog geen Amazon distributiecentrum in Nederland. De producten die je bestelt komen van net over de grens. In Mönchengladbach staat namelijk wel een distributiecentrum. Hoewel je bestelling dus nog steeds uit het buitenland moet komen, ga je daar verder weinig van merken. De levertijd zou nog steeds kort moeten zijn en de verzending is niet duurder dan je mag verwachten.

De kosten om een pakketje te laten bezorgen zijn afhankelijk van wat je bestelt, maar Amazon biedt ook andere opties. Zo wordt iedere bestelling boven de twintig euro gratis verzonden. Daarnaast is het nu mogelijk om Prime te nemen voor 2,99 euro per maand.

Deze dienst was al beschikbaar in Nederland, maar tot vandaag kreeg je met een abonnement alleen toegang tot de videostreamingdienst. Nu kunnen Prime abonnees ook gebruik maken van gratis verzending. Daarnaast krijg je ook toegang tot Twitch Prime en Amazon Photos.

De webwinkel oorlog breekt los

Volgens Amazon is dit pas het begin. Het Amerikaanse bedrijf wil verder groeien en richt zich daarbij vooral op de langere termijn. Wat we precies kunnen verwachten, is nog onduidelijk. Waar je in ieder geval wel rekening mee kunt houden is dat in de aankomende maanden het aanbod verder gaat groeien.

Volgens deskundigen kan de komst van Amazon een mokerslag zijn voor andere webshops zoals Bol.com, Coolblue en Wehkamp. Toch maken deze partijen zich niet direct zorgen. Wehkamp ziet dat het bedrijf van Bezos het in Engeland bijvoorbeeld minder doet op kleding en houdt zich daar aan vast. Daarnaast hebben ze miljoenen geïnvesteerd in logistiek om zo concurrerend te kunnen blijven.

Amazon naar Nederland
Eindelijk fysieke artikelen op Amazon.nl. Klik/tap voor groter. (Afbeelding: ANP / Robin van Lonkhuijsen)

Ook Bol.com heeft al actie ondernomen. Zo werden de commissies voor leveranciers verlaagd. Coolblue kiest er juist voor om te investeren in nieuwe producten en betere dienstverlening. Zo kun je er nu ook zonnepanelen kopen en zijn er meerdere fysieke winkels geopend. Op deze manier proberen de Nederlandse webwinkels hun positie in Nederland te versterken.

Kleine partijen gaan het zwaar krijgen

Toch zullen ze de komst van Amazon zeker gaan voelen. De gigant uit Amerika kan namelijk altijd goedkoper zijn. Het bedrijf verdient vooral aan hun clouddiensten en dus is er minder druk om winst te maken op producten. De prijzen zullen door de komst van Amazon dus omlaag gaan en daardoor komen de marges onder druk. Dit zullen de Nederlands webshops zeker gaan voelen, maar vooral voor kleinere bedrijven kan dit de doodsteek worden.

Dat klinkt allemaal heel dramatisch, maar de komst van Amazon kan ook positieve gevolgen gaan hebben. In bijna alle landen waar de Amerikaanse webwinkel binnenkomt stijgen de online verkopen. Veel Nederlandse webshops zijn goed gepositioneerd en kunnen hier juist van gaan profiteren. Amazon gaat er volgens sommige kenners voor zorgen dat het groeicijfer versnelt. Dit kan dus een positieve uitwerking gaan hebben. Ook voor de andere webshops.

Moeten we blij zijn met Amazon?

De komst van Amazon gaat dus zeker een hoop losmaken in Nederland, maar het is nog maar de vraag welke gevolgen dit precies gaat hebben. Ben jij blij met de komst van Amazon? En wat verwacht je dat het gaat doen met de markt?

Reacties

34 reacties
  • Profielfoto
    8-1 ja

    Bol.com gaat het heel moeilijk krijgen. Coolblue geeft ik vanwege hun service meer kans ook als zijn zij kleiner.

  • Profielfoto
    Willem

    Zoals altijd, vraag jezelf af wat de andere partij terug doet voor de samenleving. Hoe gaan ze om met medewerkers, betalen ze netjes belasting, zetten ze zich in voor lokale doelen, krijgen de boeren/producenten een vergoeding waarmee te leven valt? Wil je echt kostte wat het kost de laagste prijs, of wil je dat de verkoper anderen behandeld zoals jij ook behandeld wilt worden? Met geld verdienen is niets mis, met ten kostte van alles geld willen verdienen wel.

  • Profielfoto
    SvS

    @Willem +1

    En er gaan weer fysieke winkels omvallen…

  • Profielfoto
    Chefkuh95

    Pff van mij hoeft het allemaal niet hoor. Ik blijf waarschijnlijk lekker bij bol.com bestellen. Die zijn nooit de goedkoopste geweest maar leveren in mijn ervaring wel de beste service.

    Plus voor mij hebben bol en coolblue een veel hogere gunfactor. Ik zal alleen naar Amazon gaan als ze de enige zijn die iets kunnen leveren.

  • Profielfoto
    Jor1

    we weten toch allang hoe het gaat… de grote reuzen verpletteren de charmante, service gerichte kwaliteits bedrijfjes die we nu kennen. nederland gaat voor goedkoop en lelijk…  het is niet anders…

  • Profielfoto
    Maarten

    Ik moet zeggen dat ik de service van Amazon de prima vind. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Zelf denk ik dat de verschillende bedrijven er nu alles aan gaan doen om zich te onderscheiden.

    Ik ben benieuwd of Amazon of een van de andere grote een overname gaat doen

  • Profielfoto
    Nikita

    Ik vind het wel knullig dat je op de Nederlandse site alleen met een creditcard kunt betalen, terwijl ze bij de Duitse site zelfs iDeal hebben geïntegreerd; speciaal voor de Nederlandse klanten. Heel apart…  Dat zal wel een hoop klanten afschrikken in het begin denk ik.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    We bestelden al jaren bij amazon.co.uk en de laatste jaren vooral bij amazon.de.

    En ik heb gemerkt dat de dingen die ik regelmatig bestel via Duitsland me meestal nog steeds minder kosten dan via .nl.

  • Profielfoto
    flappah

    Deze dienst was al beschikbaar in Nederland, maar tot vandaag kreeg je met een abonnement alleen toegang tot de videostreamingdienst. Nu kunnen Prime abonnees ook gebruik maken van gratis verzending.

    Met mijn Prime op Amazon.de had ik ook al gratis verzending en Twitch Prime.

  • Profielfoto
    Pete.Z

    Prima ontwikkeling, al jaren klant, en best prettig dat er nu een nl variant is. Prime had ik al, dus het gratis verzenden is leuk meegenomen.

    Bol en Cool Blue zijn gewoon te duur, dus concurrentie is pima.

  • Profielfoto
    Mr Macintosh

    Concurrentie is prima, maar wat als na jaren concurrentiestrijd eentje overblijft, is dat ook nog prima?

    Dat is wel wat deze reuzen doen, eerst iedereen uit de markt prijzen (de consument lacht, want die heeft een scherpe prijs), en daarna de markt voor zichzelf hebben (de reus lacht). En wie het laatst lacht….

  • Profielfoto
    Jakko Westerbeke

    Zou je dan nu bij Amazon ook niet langer het probleem hebben dat dingen die je wilt bestellen, niet hier leverbaar zijn, maar dat je daar pas op gewezen wordt wanneer je af wilt rekenen?

  • Profielfoto
    Di May

    Hier in Frankrijk is geen Bol noch Cool.
    Je kan dus enkel Amazonnen.

    Maar geef mij toch maar, al ware het nog maar
    omwille van het ‘uitzicht van de winkel’,
    die Nederlandse webshops.

     

  • Profielfoto
    Aerea

    Amazon is gewoon geweldig. Een ruim aanbod, spullen waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden, goede prijzen en fantastische klantenservice. Daarnaast ideaal om nooit meer te hoeven googelen en prijzen te moeten vergelijken, overal nieuwe accounts aan te moeten maken, facturen te bewaren, werken met allemaal bedrijven die weer hun eigen regeltjes en dingetjes hebben.

    In het begin vond ik het wel wennen, de website vond ik lelijk, ik kon vaak dingen niet goed vinden, menu’s, protocollen, etc, waren ook gewoon onduidelijk. Maar nu ik eraan gewend ben vind ik het geniaal.

    Amazon is overigens meer een shopping mall en geen webwinkel. Het is een plek waar allerlei bedrijven (naast Amazon zelf) hun spullen aan de man brengen. Omdat het aanbod zo ruim is, is het simpelweg niet te vergelijken met simpele webshops als Coolblue of Bol.com.

  • Profielfoto
    Jor1

    simpele webshops als Coolblue of Bol.com.

    Lolbroek 😉

  • Profielfoto
    tav

    Veel duurder dan de duitse amazon of engelse voor vele zaken zoals  boeken enzo …..

  • Profielfoto
    pruus

    Voor klanten goed in Nederland ook eindelijk Amazon. Dit betekent goed nadenken voor de winkeliers, geen producten gaan voeren die online staan, want dan win je het niet.

  • Profielfoto
    Bram96

    Ben benieuwd waar jullie zien dat Amazon goedkoper is dan Bol, tot nu toe zie ik geen ~geweldige~ acties. Op social media zie ik ook niet echt massale overstap naar Amazon. Dus ik blijf bij Bol, beter voor de economie, behandelen hun personeel toch iets beter, UX is beter, en door verschillende leuke reclames en campagnes spreken ze mij vaak ook nog op de goede momenten aan. Maar dat is mijn mening.

  • Profielfoto
    Yves Damiaens

    Ben al lang Prime klant en de boodschap blijft: vergelijk! Vaak is Amazon goedkoper, dan weer Coolblue of andere webshops. Vergelijken dus.

  • Profielfoto
    MIVE

    Positief aan een scheiding… er moeten allemaal spullen opnieuw aangeschaft worden en Coolblue heeft daar flink van geprofiteerd:-)  De service is ongekend. Voorbeelden: nieuwe TV. Bleek toch tegen te vallen. Twee dagen later gratis weer opgehaald, nieuwe grotere tv terug. Drie dagen later handgeschreven kaartje met de vraag of deze wel beviel. Nieuwe camera: uitvoerig (uur +) geholpen aan de telefoon bij de keuze. iRobot… bleef toch vast zitten in een rooster. Mocht terug.

    Kom daar maar eens om bij een winkel als de Expert. Nieuwe wasmachine… begin volgende week bent u de eerste. Coolblue… binnen een paar uur leveren we m af…  Oh, hij doet het niet. Einde van de dag werkend exemplaar (overigens is de service in de lokale expert laatste jaar wel sterk verbeterd, moet ook even gezegd worden..).

    Voor mij is service belangrijker dan de laagste prijs. Ik vergelijk eigenlijk bijna nooit. Wat Amazon betreft… ik ben er niet helemaal gerust op als die de hele markt zouden overnemen. Uiteindelijk is Nederland maar een kleine markt voor ze.

  • Profielfoto
    fatboysmart

    Helaas is het aanbod op de Nederlandse versie een stuk kleiner dan op de Duitse versie. Ik hou voorlopig mijn prime bij de Duitsers.

  • Profielfoto
    csteelooper

    Wat ik vooral hoop is dat dit betekent dat op termijn ook Alexa naar Nederland komt (lees: in het Nederlands beschikbaar zal zijn). Wel goed om te lezen dat je ondanks het feit dat Amazon nu een Nederlandse site heeft, tóch gebruik kunt blijven maken van de Duitse of Engelse website. Ik was bang dat je nu doorverwezen zou worden naar de Nederlandse site.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Een leuke om te kijken als het over dit soort webshops gaat is dit.

  • Profielfoto
    Elduderino

    Ik blijf lekker bij bol.com en Coolblue shoppen, anders zal het de Nederlandse aanbieders net zo vergaan als onze huidige winkelstraten. Een partij als Amazon is weinig goeds voor onze economie en draagt daar weinig aan bij. Het drukt alle anderen uit de markt en hun concurrentie model is zeer bedenkelijk. Winst maken op clouddiensten om die winst in hun webshops te stoppen en daar dus verlies kunnen draaien. VPRO tegenwicht had hier een zeer interessante uitzending over.

    https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2018-2019/amazon-zij-met-ons.html

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Elduderino op 11 maart 2020 09:16
    Ik blijf lekker bij bol.com en Coolblue shoppen, anders zal het de Nederlandse aanbieders net zo vergaan als onze huidige winkelstraten. Een partij als Amazon is weinig goeds voor onze economie en draagt daar weinig aan bij. Het drukt alle anderen uit de markt en hun concurrentie model is zeer bedenkelijk. Winst maken op clouddiensten om die winst in hun webshops te stoppen en daar dus verlies kunnen draaien. VPRO tegenwicht had hier een zeer interessante uitzending over.

    https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2018-2019/amazon-zij-met-ons.html

    Zo vind ik dat Google ook alles uit de markt drukt.

    Het verschil is dat winkels in winkelstraten nu verplicht worden om eens te innoveren. Onderscheiden t.o.v. online is niet zo moeilijk hoor tenminste als je als ondernemer niet verder komt dan klagen maar het als een kans ziet.

  • Profielfoto
    Elduderino

    Ruwepit op 11 maart 2020 09:39

     

    Zo vind ik dat Google ook alles uit de markt drukt.

    Het verschil is dat winkels in winkelstraten nu verplicht worden om eens te innoveren. Onderscheiden t.o.v. online is niet zo moeilijk hoor tenminste als je als ondernemer niet verder komt dan klagen maar het als een kans ziet.

    Ja men kan innoveren, maar hoeveel kan je innoveren wanneer en partijen zijn welke ver onder normale prijzen gaan aanbieden. De meeste mensen willen iets tegen de laagste prijs en het moet ook eens per direct op de deurmat liggen. Je kan innoveren wat je wilt, de vraag is of de klant er werkelijk op zit te wachten, of dat die simpelweg de laagste prijs wil. Een Amazon kan simpelweg de markt bepalen.

    Amazon wordt zodanig groot dat die concurreren bijna onmogelijk maakt. ik hoop dat mensen ook nog nadenken en niet blind bij een Amazon kopen. tuurlijk is het goed om elkaar scherp te houden, maar daar mankeerde het toch niet aan, vooral online niet. De winkelstraten zijn gewoon reddeloos verloren en dat komt door het koop gedrag van ons consumenten.

     

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ik wil mijn nieuwe smartphone (/andere spullen) best in een fysieke winkel gaan halen.

    Ik ben voor de OnePlus 7 Pro ook speciaal Amersfoort in getrokken.

    Maar als het personeel dan werkelijk nul weet van de spullen die daar hangen (prijzen moeten worden opgezocht, specificaties zijn onzin, etc.), en je het advies krijgt om hem ‘maar online te kopen’, omdat je er geen abonnement bij wilt, ben je er wel redelijk snel klaar mee.

    Juist die fysieke winkel moeten het verschil maken in service en advies. Gelukkig zitten er best nog wel goede winkels tussen en is het niet allemaal drama. Maar voor het overgrote deel doen die winkels wat jij ook doet; ‘de informatie op Internet opzoeken’.

  • Profielfoto
    Webwever

    Amazon maakte in 2018 een winst van 11 miljard dollar met een omzet van 260 miljard. Deze winst van 11 miljard verdient zij hoofdzakelijk met de verkoop van onze data op haar servers. Ze verkoop onze profielen. Jij bent dus het product.

  • Profielfoto
    Chuck

    Ruwepit op 11 maart 2020 09:39

    Elduderino op 11 maart 2020 09:16
    Ik blijf lekker bij bol.com en Coolblue shoppen, anders zal het de Nederlandse aanbieders net zo vergaan als onze huidige winkelstraten. Een partij als Amazon is weinig goeds voor onze economie en draagt daar weinig aan bij. Het drukt alle anderen uit de markt en hun concurrentie model is zeer bedenkelijk. Winst maken op clouddiensten om die winst in hun webshops te stoppen en daar dus verlies kunnen draaien. VPRO tegenwicht had hier een zeer interessante uitzending over.

    https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2018-2019/amazon-zij-met-ons.html

    Zo vind ik dat Google ook alles uit de markt drukt.

    Het verschil is dat winkels in winkelstraten nu verplicht worden om eens te innoveren. Onderscheiden t.o.v. online is niet zo moeilijk hoor tenminste als je als ondernemer niet verder komt dan klagen maar het als een kans ziet.

    Blijf lekker van de Quote-knop af. Waarom een berichten herhalen wat er direct boven staat?!

  • Profielfoto
    RW076

    Bol had bij mij al jaren gelden afgedaan, en Cool Blue sinds ik wat mensen ken die er werken. Ben al jaren klant bij Amazone (laatste tijd vooral .de) en dat bevalt prima. Zie ook dat de Duitse op willekeurige producten goedkoper is dan deze nieuwe Nederlandse.  Ga mijn bookmark dus zeker nog niet updaten.

  • Profielfoto
    RV

    @Bram96….wat verwacht je zelf na 2 dagen. Je hebt snel je conclusies getrokken haha

  • Profielfoto
    Pick

    Amazon zal de doodsteek worden voor veel (web)winkels. Veel kortzichtigen hier die alleen maar naar de prijs kijken. Als je je verdiept in de strategie van Amazon dan is deze op geld maar nog erger op macht belust. Ze willen zoveel mogelijk controle op het koopgedrag van mensen. Met allerlei venijnige strategieën. Dit is weer zo’n techgigant die onbewust meer macht krijgt dan slim is. Maar ja, als het maar goedkoop is toch…..

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Met bol.com slechte ervaringen sinds ze andere aanbieders op hun platform laten. Coolblue is we goed maar heeft een beperkt assortiment.

  • Profielfoto
    Kevin

    Willem op 10 maart 2020 15:23
    Zoals altijd, vraag jezelf af wat de andere partij terug doet voor de samenleving. Hoe gaan ze om met medewerkers, betalen ze netjes belasting, zetten ze zich in voor lokale doelen, krijgen de boeren/producenten een vergoeding waarmee te leven valt? Wil je echt kostte wat het kost de laagste prijs, of wil je dat de verkoper anderen behandeld zoals jij ook behandeld wilt worden? Met geld verdienen is niets mis, met ten kostte van alles geld willen verdienen wel.

    Precies. Puur uit principe moet je hier helemaal niets willen kopen. Gewoon kopen bij Nederlandse bedrijven als Coolblue, Bol, Fonq etc