Mark Hofman
Mark Hofman Nieuws 5 maart 2020

Apple staat advertenties in push notificaties – na expliciete toestemming – toe

Apple staat advertenties in push notificaties vanaf nu toe, zo merkt 9to5Mac vandaag op. De App Store richtlijnen zijn voorzien van een update, waarin de strenge restricties rondom push notificaties veranderd zijn.

Apps waren door Apple lange tijd verbannen om push-berichten te gebruiken voor advertenties, promoties of marketingdoeleinden. Maar daar komt vanaf nu dus verandering in.

Apple staat advertenties toe in notificaties

De aanpassing lijkt het gevolg te zijn op een aantal incidenten waar Apple bij betrokken was. Het bedrijf uit Cupertino lapte zijn eigen regels aan de laars door notificaties eruit te sturen die bijzonder veel op advertenties leken. Gezien het feit dat ontwikkelaars verbannen kunnen worden van het versturen van notificaties, was daar veel kritiek over. Apple zou, volgens een aantal bedrijven, zichzelf wederom voortrekken omdat het de beheerder van het besturingssysteem is.

De intentie van Apple was over het algemeen goed. Niemand heeft zin om constant lastig gevallen te worden door notificaties waar je niet op zit te wachten. Zeker als het ook nog eens marketing gerelateerde berichten zijn waar je niet om gevraagd hebt. Maar de keiharde ban die er tegenover stond lijkt toch teveel dubbelzinnigheid te hebben opgeleverd. De nieuwe regeling, die de regels aanzienlijk versoepeld, zou dit moeten voorkomen.

iOS 13.2 hero 16x9
Klik/tap voor groter.

Meer updates

In de vernieuwde versie van de App Store richtlijnen zijn overigens meer wijzigingen te vinden. Een aantal functionaliteiten, die in iOS 13 het daglicht hebben gezien, worden betrokken bij de nieuwe richtlijnen.

Apple zegt dat ontwikkelaars alle nieuwe apps, en de updates ervan, vanaf 30 april 2020 verplicht met de iOS 13 SDK moeten bouwen. Dat zorgt ervoor dat applicaties functionaliteiten als Dark Mode, ARKit 3 en Core ML3 kunnen inschakelen. Daarbij verzoekt Apple ontwikkelaars om hun applicaties klaar te maken voor de ondersteunde apparaten. Denk hierbij aan de iPhone 11 Pro Max en de zevende generatie iPad. Ook Sign In With Apple moet voor 30 april 2020 geïmplementeerd zijn in apps.

Apple deelt cijfers iOS 13

In de nieuwe App Store richtlijnen deelt Apple ook cijfers van iOS 13. Van alle iPhone-modellen die in de afgelopen vier jaar verschenen, draait 77% op het meest recente besturingssysteem. Kijken we naar de iPad dan is dit percentage nog hoger. Daar is 79% van de modellen voorzien van iOS 13. Dat laat zien hoe belangrijk het is voor ontwikkelaars om hun applicaties klaar te hebben voor het systeem.

In richtlijnen is overigens ook te lezen hoe Apple vanaf nu meer optreedt tegen apps met een dating- of voorspellingselement. “We wijzen deze applicaties af, tenzij ze voorzien zijn van een unieke en kwalitatief hoogstaande ervaring”, zo laat het bedrijf uit Cupertino weten.

Interesse in de volledige App Store richtlijnen? Deze zijn via deze link in te zien.

Reageer op artikel:
Apple staat advertenties in push notificaties – na expliciete toestemming – toe
Sluiten