TikTok zet aanval in op Instagram met nieuw design voor profielen

Door: Wesley Akkerman - 1 reactie
TikTok iOS
(Afbeelding: Lionel Bonaventure / AFP

De videodeelapplicatie TikTok test momenteel een nieuw design voor gebruikersprofielen, die daardoor ontzettend lijken op die van Instagram. Zo staat de profielfoto en het aantal volgers nu aan de linkerkant van de profielpagina en wordt er meer nadruk gelegd op de korte bio van gebruikers.

Het nieuwe design werd voor het eerst door New York Times-verslaggever Taylor Lorenz gespot. Daarna heeft de redactie van The Verge navraag gedaan bij TikTok en een vertegenwoordiger heeft bevestigd dat het nieuws klopt. Uiteraard is het bedrijf altijd op zoek naar manieren waarop ze de ervaring kunnen verbeteren, laat de vertegenwoordiger weten. Momenteel zijn is het dus een nieuw design voor profielen aan het testen, met daarin meer ruimte voor personalisatie.

Nieuw profieldesign voor TikTok

Dat TikTok nu het design van zijn profielen kopieert hoort bij het dagelijkse functioneren van sociale netwerken. Dergelijke sites en apps ‘lenen’ constant designs en ideeën van elkaar, waardoor ze steeds dichter naar elkaar toe groeien. Heel rot hoef je je niet te voelen voor Instagram, want dat netwerk staat er ook redelijk om bekend dergelijke praktijken uit te halen. Zo heeft de Facebook-dochter bijvoorbeeld het idee van Instagram Stories overgenomen van Snapchat. Dat was de eerste applicatie die met vluchtige foto’s en video’s kwam aanzetten.

Afgelopen november had TikTok 1,5 miljard downloads op zijn naam staan. Daarmee is het de derde meest gedownloade applicatie (die geen videogame is) van heel 2019. De app heeft daarmee zowel Facebook als Instagram achter zich gelaten, die respectievelijk de vierde en vijfde plek in hun bezit hebben op datzelfde lijstje.

Ondertussen gaat het kopieergedrag gewoon door. Zo test Instagram een Brazilië een nieuwe functie genaamd Reels. Reels brengt als het ware de meest populaire functies van TikTok naar Instagram, zodat gebruikers daar bijvoorbeeld de snelheid van de video kunnen aanpassen en audio uit andere video’s kunnen lenen.

Mocht TikTok straks inderdaad het nieuwe profieldesign naar iedereen uitrollen, dan is de kans groot dat straks elk social medium er op je telefoon precies hetzelfde uit komt te zien. Want blijkbaar is dit een design dat werkt en daardoor waardig genoeg is om te kopiëren.

Reacties

1 reactie