Swift Playgrounds is er naast de iPad nu ook voor de Mac

Door: Wesley Akkerman - 2 reacties
Swift Playgrounds Mac 16x9
(Afbeelding: Apple, montage: OMT)

Bijna vier jaar nadat Apple de gratis leren-hoe-je-moet-programmeren-app Swift Playgrounds uitbracht op iPad, komt de app nu naar Mac. De app is gemaakt op basis van Catalyst van macOS Catalina. Dat slaat een brug tussen software voor de iPad en Mac.

De gratis applicatie waarmee kinderen kunnen leren hoe ze moeten programmeren is slim vermomd als een videogame, waarin ze aan de hand worden genomen door de basis van de programmeertaal. Het betreft dan natuurlijk wel de eigen Swift-programmeertaal van Apple, maar ze zullen er ongetwijfeld veel van opsteken.

Leren programmeren met Swift Playgrounds

En nu de applicatie Swift Playgrounds dus ook officieel voor Mac beschikbaar is, zouden ze die apps mogelijk gemakkelijker kunnen publiceren. Ze kunnen namelijk de verworven vaardigheden gebruiken op dezelfde laptop waar ze ook Xcode van Apple op kunnen gebruiken. Xcode is op moment van schrijven nog niet beschikbaar op de tablets van het bedrijf uit Cupertino.

Xcode is een ontwikkelaarsomgeving van Apple met daarin allerlei softwareontwikkelingsproducten die bedoeld zijn voor het ontwikkelen van apps voor platformen als iOS, watchOS, macOS en tvOS. De app is gratis beschikbaar in de Mac App Store.

Swift Playgrounds Mac
Klik/tap voor groter. (Screenshot: OMT/Raymon Mens)

Geen Mac-apps maken op de Mac

Swift Playgrounds synchroniseert projecten tussen de iPad en Mac. Dat wil zeggen dat je op een Mac kunt beginnen en verder kunt programmeren op een iPad, of andersom. Daarnaast wordt er in de Mac-versie van Swift Playgrounds meer gebruik gemaakt van de muis of een trackpad. Zo kun je elementen slepen en laten vallen met een muis of trackpad. Daarnaast is er ondersteuning voor de Touch Bar op de MacBook Pro. De app vereist minimaal macOS Catalina 10.15.3 of hoger.

Wie overigens denkt dat Swift Playgrounds op de Mac ook geschikt is voor het leren maken van Mac-apps, komt bedrogen uit. Het gaat om een één-op-één port van de iPad-app. Die focust zich helemaal op het maken van apps voor iOS of iPadOS. Ten slotte is nog leuk om te vermelden dat de Belgische ontwikkelaar Louis D’hauwe aan dit project heeft gewerkt. Hij werd een jaar geleden door Apple aangenomen nadat hij als experiment Xcode (deels) naar de iPad bracht.

Reacties

2 reacties
  • Profielfoto
    Shmoo

    Zou het nu daadwerkelijk echt gaan gebeuren? Dat de kindjes nu ineens allemaal achter pappa’s of mamma’s Mac kruipen en apps gaan leren maken. 😊

  • Profielfoto
    Ivo-tje

    Wel jammer dat het via Catalyst is.

    Aangezien Catalina niet op alle machines draait had ik hem liever als native mac-app gezien in de App Store.