Streamingdiensten domineren de muziekindustrie: dit zijn de cijfers

Door: Mark Hofman - 2 reacties
Apple Music
(Afbeelding: Apple, montage: OMT)

Streamen wordt steeds populairder. 79% van de totale winst in de muziekindustrie komt door deze moderne manier van muziek beluisteren. Dat blijkt uit een onderzoek van de Recording Industry Association of America (RIAA).

RIAA is een Amerikaanse handelsorganisatie die de muziekindustrie van de VS vertegenwoordigt. Het instituut meldt dat streamingdiensten als Apple Music, Spotify en Pandora samen goed waren voor een winst van 8,8 miljard dollar in het afgelopen jaar.

Streamingdiensten domineren in de muziek

Vergeleken met 2018 is de winst van streamingdiensten daarnaast toegenomen met 20 procent. Een groot deel van die winst, 6,8 miljard dollar, is te danken aan betaalde abonnementen die je kan afsluiten bij bijvoorbeeld Spotify. Deze winst maakt daarmee meer dan 60 procent deel uit van de totale winst van de Amerikaanse muziekindustrie. Mitch Glazier, CEO van de RIAA, zegt:

“Muziek wordt niet digitaal, maar is dat al. Het is een voorloper als bedrijf waar de digitale wereld de eerste prioriteit heeft,”

Glazier vindt het daarnaast belangrijk dat er een gezond klimaat komt in de muziekindustrie waarin alle vormen van muziek eerlijk gewaardeerd en beloond worden. “We realiseren nog steeds niet wat de digitale wereld voor de muziekwereld kan betekenen,” aldus Glazier.

Binnen de afgelopen tien jaar zijn streamingdiensten in de muziek van kleine jongen uitgegroeid tot de dominante factor. Daarmee is zowel fysieke muziek in de vorm CD’s en LP’s als concepten als iTunes ingehaald. In 2009 genereerde fysieke muziek nog bijna 60 procent van de totale winst.

Spotify Apple TV 002
Klik/tap voor groter. (Screenshot: OMT/Raymon Mens)

De opkomst en neergang van iTunes

Apple wist met iTunes en de iPod het luisteren naar muziek op revolutionaire wijze te veranderen. Door beiden kon je opeens veel muziek met gemak in je broekzak meenemen. Dat Apple vorig jaar met iTunes stopte met het los aanbieden van downloadbare muziek, liet zien dat streamen ook voor het bedrijf uit Cupertino inmiddels belangrijker was geworden. De muziekdienst van Apple maakt wereldwijd voor bijna twintig procent deel uit van de totale markt van muzikale streamingdiensten.

Spotify is nog altijd de meest gebruikte aanbieder als streamingdienst in de muziek. Het bedrijf uit Zweden heeft wereldwijd meer dan 35 procent van de markt in handen.

Reacties

2 reacties
  • Profielfoto
    gipsman

    Streaming is de logische opvolger van iTunes. Het maakt muziekervaring weer wat avontuurlijker en meer betaalbaar. Er zijn imho evidente nadelen: afgeknepen geluid ( het verschil merk je bv. als je radio luistert ipv. bv. spotify via bv. homepods), artiesten krijgen bijna niks per stream, onstabiel aanbod, weinig info bij streams (vgl. met vinyl, cd). Tidal, Quobuz bieden misschien meer? Voor klassieke muziek lijkt Idagio interessant. Maar…weer €10…

  • Profielfoto
    Yosemite

    Het laatste stukje in het artikel klopt niet. Apple is wel gestopt met de iTunes app op macOS maar niet met het verkopen van muziek via de iTunes music store. Op iOS heb je nog steeds de iTunes Store app en in macOS heb je in de Muziek app ook nog steeds de iTunes Store waar je losse nummers en albums kan kopen.