Reclame bovenop je Uber: nieuwe bron van inkomen voor taxibedrijf

Door: Wesley Akkerman - 8 reacties
Uber reclame op dak
(Afbeelding: Koen van Weel / ANP)

Uber heeft een deal gesloten met een reclamebedrijf waardoor er een extra bron van inkomen ontstaat voor het noodlijdende taxibedrijf. De advertenties worden bovenop de auto geplaatst, waardoor ze goed zichtbaar zijn voor iedereen. Hierdoor lijken de auto’s meer op traditionele taxi’s.

Adweek schrijft dat de deal gesloten is met Adomni en dat de reclame vanaf 1 april op zo’n duizend auto’s verschijnt in slechts drie steden. Uber-rijders waren al in staat zelfstandig reclame te plaatsen bovenop hun auto’s via een dienst als Firefly, maar dit is de eerste keer dat dit vanuit het bedrijf geïnitieerd wordt. De samenwerking heeft geresulteerd in een nieuwe businessunit voor het taxibedrijf, genaamd Uber OOH Powered by Adomni. Deze nieuwe tak moet dus voor extra inkomsten gaan zorgen.

Advertenties bovenop je Uber

Het display met advertenties houdt straks rekening met de locatie van de auto en de tijd. De reclame gebeurt ook op basis van geofencing en kan gesynchroniseerd worden met andere borden van Adomni. Het kan dus gebeuren dat alle auto’s in de buurt dezelfde reclame op hetzelfde moment afspelen. En als er dan in de buurt nog een scherm van Adomni hangt, bijvoorbeeld aan een gebouw, dan zie je daar dezelfde beelden.

Uber app
De Uber-app (Afbeelding: ANP / Remko De Waal)

Omdat Uber een taxibedrijf zonder auto’s is, moeten de bestuurders er ook wat uithalen, natuurlijk. De taxirijders in de drie steden (Phoenix, Dallas en Atlanta) krijgen 300 dollar voor de installatie van het scherm. Ook krijgen ze 100 dollar voor elke week dat ze minimaal 20 uur rijden in de auto. Na 1 april betaalt Uber chauffeurs namelijk op basis van het aantal uren dat ze in de auto mensen vervoeren. Het is nog niet bekend of de schermen er permanent blijven staan en of ze schade toebrengen aan de auto’s van bestuurders.

Uber is overigens niet het enige digitale taxibedrijf dat reclame presenteert op het dak van de auto’s. Lyft heeft onlangs de startup Halo Cars overgenomen, dat geld uitbetaalt aan bestuurders die advertenties op hun auto laten zien.

Reacties

8 reacties
  • Profielfoto
    KarelWillem

    …en of ze schade toebrengen aan de auto’s van bestuurders…

    Ja, die worden met vier zelftappende schroeven op het dak vastgezet natuurlijk.

    ;)

  • Profielfoto
    Wyodor

    “Het is nog niet bekend of de schermen er permanent blijven staan en of ze schade toebrengen aan de auto’s van bestuurders.”

    Door de zoekfunctie het niet meer?

    https://www.google.com/search?q=how+are+car+roof+ads+fastened

    Net als je dakrek of skidoos.

    https://www.sfchronicle.com/business/article/Rooftop-video-ads-bring-extra-cash-for-Uber-Lyft-13444867.php

  • Profielfoto
    sedikit

    Ik krijg een beetje het heen en weer van UBER en die anderen. Samen met o.a. Google, Amazon en eBay, met jarenlang grote verliezen (dat heet “verdienmodel”……) de gelijksoortige bedrijven weg-concurreren met lage prijzen, en dan, na het failliesement van de concurrentie , zelf toeslaan met hoge prijzen en de consument verneuken. De konsekwentie van het doorgeschoten kapitalisme.

    Eyeopener:

    https://www.youtube.com/watch?v=VIc5crNUBBU

     

  • Profielfoto
    polansky

    Zo werkt dat tegenwoordig sedikit.

    Hetzelfde als dat een bedrijf tegenwoordig zo graag een ZZP’er aanneemt of gebruik maakt van zogenaamde ‘werkbanken’ en waarbij je als ZZP’er uiteindelijk flink slechter afbent als iemand in loondienst.

    Die werkgever komt mooi onder zijn werkgeverlasten uit en jij als ZZP’er zit met alle risico’s van dien.

  • Profielfoto
    sedikit

    Toch nog even: In het bericht staat  “Uber heeft een deal gesloten met een reclamebedrijf waardoor er een extra bron van inkomen ontstaat voor het noodlijdende taxibedrijf.” Dat “noodlijdend” is een gotspe.  Hoezo “nood‘? Die situatie creëert UBER vrijwillig!! Dat doet UBER als verdienmodel. In “nood” op de Zuid-as een gebouw neerzetten met 3000 werknemers?

  • Profielfoto
    Shmoo

    Ik krijg een beetje het heen en weer van UBER en die anderen

    Dan doen ze denk ik nog beter hun best dan waar jij ze credit voor geeft. Fase twee is dan alleen nog zorgen dat jij steeds een Uber bestelt. 😁

  • Profielfoto
    sedikit

    Weer een ijzersterke, humoristische, relevante tekst Shmoo. Maar het is wel weer, zoals wel vaker een

     

  • Profielfoto
    Administrator

    1 april.