‘Populaire e-mailapps iOS en macOS schrapen inboxes leeg voor winst’

Door: Wesley Akkerman - 4 reacties
(Afbeelding: Pixabay)

Uit onderzoek van Motherboard blijkt dat enkele populaire e-maildiensten op iOS en macOS inboxes leegschrapen voor winst. De bedrijven in kwestie zijn ook niet heel erg transparant over de manier waarop ze persoonlijke data doorverkopen aan verschillende partners.

De eerste e-mailapplicatie die de inboxes van gebruikers leegschraapt voor winst die Motherboard uitlicht is Edison. Hoewel Edison wel op de eigen website aangeeft dat het de persoonlijke gegevens van gebruikers verwerkt, zijn toch een hoop gebruikers daar niet van op de hoogte wanneer de redactie dat aan enkele gebruikers vraagt. En dat is misschien niet zo vreemd wanneer e-maildienst teksten als ‘privacy by design’ en ‘privacy first‘ heeft staan op zijn website. Gebruikers vinden dat ze daar wel duidelijker over mogen zijn.

E-maildiensten schrapen inboxes leeg voor winst

Het gaat dan ook om specifieke en persoonlijke data als producten die mensen kopen, het merk waar ze voor kiezen, wat er in de portemonnee zit, waarmee betaald wordt, et cetera. Dit is behoorlijk zorgwekkend, aangezien Edison in dit geval plaats 58 staat in de lijst van productiviteitsapplicaties in de App Store, met een gemiddelde beoordeling van 4,6 sterren van de vijf. Edison heeft inmiddels gereageerd op het artikel met een eigen blogpost. Het is mogelijk je af te melden voor de dataverzameling, mocht je dat prettig vinden.

De App Store op een iOS-device
Klik/tap voor groter. (Afbeelding: EPA / Ritchie B. Tongo)

Daarnaast heeft Motherboard nog twee andere populaire e-mailapplicaties en -diensten gevonden die dezelfde praktijken uithalen om winst te genereren. Het gaat dan om de apps Cleanfox en Slice. Het bedrijf achter Cleanfox laat weten dat het doorverkopen van persoonlijke data uiteindelijk goed is voor zowel consument als bedrijf. Bovendien gelooft het bedrijf erin dat er een marktplaats gecreëerd kan worden waar waarde gegeneerd kan worden voor beide partijen, zonder dat dit ten koste gaat van privacy.

Hoewel het voor sommige gebruikers van dergelijke, gratis applicaties geen probleem hoeft te zijn dat persoonlijke data wordt doorverkocht voor winst, kan transparantie zorgen voor een veel betere besluitvorming als het om de apps gaat die we dagelijks gebruiker. Natuurlijk is het ook altijd aan de gebruiker om zichzelf goed in te lezen voordat die akkoord gaat met de voorwaarden van een dienst, maar in veel gevallen kan de informatie voorziening vanuit bedrijven een stuk overzichtelijker gemaakt worden.

Motherboard

Reacties

4 reacties
  • Profielfoto
    Pad

    Een bord leeg schrapen, ken ik, maar ‘ inboxes leeg schrapen voor winst’ mag vanaf nu in de Dikke Van Dalen!

  • Profielfoto
    PVDK

    Gewoon het e-mail programma gebruiken van Apple. Snap niet zo goed waarom mensen third apps gebruiken hierin?

  • Profielfoto
    Cenobyte

    PVDK op 12 februari 2020 08:33
    Gewoon het e-mail programma gebruiken van Apple. Snap niet zo goed waarom mensen third apps gebruiken hierin?

    Omdat Mail van Apple toch nog wel een paar manco’s heeft. Ik gebruik het thuis wel, maar op mijn werk niet meer. Dit omdat ik geen leesbevestiging kan geven en omdat het met Mail erg vaak voorkomt dat een meegezonden PDF niet goed/leesbaar wordt ontvangen.

     

  • Profielfoto
    Ivo-tje

    Cenobyte op 12 februari 2020 10:21

    PVDK op 12 februari 2020 08:33
    Gewoon het e-mail programma gebruiken van Apple. Snap niet zo goed waarom mensen third apps gebruiken hierin?

    Omdat Mail van Apple toch nog wel een paar manco’s heeft. Ik gebruik het thuis wel, maar op mijn werk niet meer. Dit omdat ik geen leesbevestiging kan geven en omdat het met Mail erg vaak voorkomt dat een meegezonden PDF niet goed/leesbaar wordt ontvangen.

     

    Een leesbevestiging…. ik stuur ze dus nooit.

    En logisch dat het niet in de Mail app zit, het zit immers ook niet in een RFC, het is een verzinsel van Microsoft en door een paar partijen overgenomen, alleen nooit als standaard neergezet.

    PDF gaat hier eigenlijk altijd goed, alleen menen sommige mensen dat ‘docx’ ook een standaard is, wederom een Microsoft issue…;) Geen standaard, dus de opmaak gaat soms mis.

     

    De manco’s zitten hem dus niet in de mail app, maar in het niet naleven van standaarden door andere partijen:)