Wesley Akkerman
Wesley Akkerman App Store 11 februari 2020

‘Populaire e-mailapps iOS en macOS schrapen inboxes leeg voor winst’

Uit onderzoek van Motherboard blijkt dat enkele populaire e-maildiensten op iOS en macOS inboxes leegschrapen voor winst. De bedrijven in kwestie zijn ook niet heel erg transparant over de manier waarop ze persoonlijke data doorverkopen aan verschillende partners.

De eerste e-mailapplicatie die de inboxes van gebruikers leegschraapt voor winst die Motherboard uitlicht is Edison. Hoewel Edison wel op de eigen website aangeeft dat het de persoonlijke gegevens van gebruikers verwerkt, zijn toch een hoop gebruikers daar niet van op de hoogte wanneer de redactie dat aan enkele gebruikers vraagt. En dat is misschien niet zo vreemd wanneer e-maildienst teksten als ‘privacy by design’ en ‘privacy first‘ heeft staan op zijn website. Gebruikers vinden dat ze daar wel duidelijker over mogen zijn.

E-maildiensten schrapen inboxes leeg voor winst

Het gaat dan ook om specifieke en persoonlijke data als producten die mensen kopen, het merk waar ze voor kiezen, wat er in de portemonnee zit, waarmee betaald wordt, et cetera. Dit is behoorlijk zorgwekkend, aangezien Edison in dit geval plaats 58 staat in de lijst van productiviteitsapplicaties in de App Store, met een gemiddelde beoordeling van 4,6 sterren van de vijf. Edison heeft inmiddels gereageerd op het artikel met een eigen blogpost. Het is mogelijk je af te melden voor de dataverzameling, mocht je dat prettig vinden.

De App Store op een iOS-device
Klik/tap voor groter.

Daarnaast heeft Motherboard nog twee andere populaire e-mailapplicaties en -diensten gevonden die dezelfde praktijken uithalen om winst te genereren. Het gaat dan om de apps Cleanfox en Slice. Het bedrijf achter Cleanfox laat weten dat het doorverkopen van persoonlijke data uiteindelijk goed is voor zowel consument als bedrijf. Bovendien gelooft het bedrijf erin dat er een marktplaats gecreëerd kan worden waar waarde gegeneerd kan worden voor beide partijen, zonder dat dit ten koste gaat van privacy.

Hoewel het voor sommige gebruikers van dergelijke, gratis applicaties geen probleem hoeft te zijn dat persoonlijke data wordt doorverkocht voor winst, kan transparantie zorgen voor een veel betere besluitvorming als het om de apps gaat die we dagelijks gebruiker. Natuurlijk is het ook altijd aan de gebruiker om zichzelf goed in te lezen voordat die akkoord gaat met de voorwaarden van een dienst, maar in veel gevallen kan de informatie voorziening vanuit bedrijven een stuk overzichtelijker gemaakt worden.

Reageer op artikel:
‘Populaire e-mailapps iOS en macOS schrapen inboxes leeg voor winst’
Sluiten