HomePod-verkoop steeg in 2019, maar Amazon en Google leiden markt

Door: Wesley Akkerman - 11 reacties
Apple Homepod
(Afbeelding: Justin Sullivan/Getty Images)

Marktonderzoeker Strategy Analytics stelt dat de HomePod-verkoop in 2019 toenam, maar dat Amazon en Google nog steeds marktleiders zijn. Wereldwijd werden er in 2019 zo’n 146,9 miljoen slimme speakers verscheept. Apple heeft slechts een marginaal deel van de markt in handen.

Hoewel Amazon nog steeds de grootste is op de markt voor slimme speakers, met een aandeel van 26,2 procent, moet het bedrijf het wel doen met een minder hoog marktaandeel. In 2018 stond dat percentage namelijk op 33,7 procent. Ook Google moest blijven vechten voor zijn tweede plek. In 2019 had de zoekmachinegigant 20,3 procent in handen, terwijl dat een jaar ervoor nog 25,9 procent was. Drie grote Chinese fabrikanten, Baidu, Alibaba en Xiaomi, waren in staat hun marktaandeel juist te vergroten.

Apple op de smartspeakermarkt

En hoe zit dat dan met Apple? Het aantal verscheepte HomePod-speakers is in percentage gestegen in een jaar tijd. De teller ging van 1,6 miljoen verscheepte exemplaren naar 2,6 miljoen stuks, waardoor het bedrijf uit Cupertino een marktaandeel had van 4,7 procent.

Klik/tap voor groter. (Afbeelding: Strategy Analytics)

In het afgelopen jaar heeft Apple wat kortingen doorgevoerd voor de HomePod. Waarschijnlijk hebben de verschillende acties ervoor gezorgd dat meer mensen de slimme speaker meegenomen hebben. In vergelijking met andere slimme speakers is de HomePod redelijk duur, maar over het algemeen kan gesteld worden dat de geluidskwaliteit beter is wanneer je hem als zelfstandige speaker gebruikt.

Apple bood de HomePod aanvankelijk aan voor 349 dollar in de Verenigde Staten. Die prijs daalde al snel naar 299 dollar, terwijl de speaker tijdens de feestdagen voor 199 dollar over de toonbank ging. En dan lijkt de slimme speaker dus ineens in het bereik te komen van veel meer mensen — of die mensen waren gewoonweg niet bereid 349 dollar te betalen voor zo’n apparaat.

Amazon en Google hebben ook van alles geprobeerd hun slimme speakers aan de man te krijgen. Zo kregen Amazon Music-gebruikers een Amazon Echo Dot die bijna helemaal gratis was, terwijl Google de samenwerking aanging met Spotify. Omdat Apple zelf geen cijfers over de HomePod naar buiten brengt, moet Strategy Analytics zijn bevinden berusten op geschatte aantallen.

Strategy Analytics

Reacties

11 reacties
  • Profielfoto
    KarelWillem

    Amazon en vooral Google hebben ook veel sneller de speakers globaal uitgerold.

    Terwijl je bij Apple nog steeds aardig je best moet doen er een te pakken te krijgen. Bij de Albert Heyn bijvoorbeeld ontkom je niet aan de slimme speakers van Google, maar die dingen van Apple zie je natuurlijk werkelijk nergens.

    En als je er al een hebt gevonden op Bol.com of zo, betaal je nog steeds gewoon de hoofdprijs.

  • Profielfoto
    RW076

    Spijker kop KW, beetje raar dat de schrijver des artikel dit niet gewoon als conclusie vermeld. Overigens vraag ik me af wie deze mensen zijn, ik ken niemand in mijn omgeving (en daar lopen genoeg mensen in rond die van dit soort dingetjes houden) die zo’n slimme speaker heeft of wil.

  • Profielfoto
    gipsman

    @RW076 Hm, ik ben niet in jouw omgeving tenzij op dit forum. 6 homepods hier. ?? De prijs handicap is te groot ( dubbel tot 5 dubbel zo duur, er zijn Echo’s te koop voor €40 of minder). Eigenlijk moet je vergelijken met bv. de dure versie van Google ( die bovendien Nederlands spreekt), Amazon heeft (nog) geen ‘hifi’ model. Het zou ook vreemd zijn om het marktaandeel van Miele met bv. AEG wasautomaten te vergelijken…

  • Profielfoto
    Webwever

    Heb op mijn slaapkamer een witte homepod staan; met een Apple muziek abonnement vind ik het een geweldige combinatie. De geluidskwaliteit is heel mooi; hoog en laag bereik in goede balans. Je vraagt siri een nummer en voila, het wordt afgespeeld. Soms lijkt de stem van de zanger(es) niet uit de homepod te komen , maar zich in de kamer te begeven. Geniet er elke dag van. Ook van de vorm van de homepod. Ben ook benieuwd naar het surround effect als je twee homepods aansluit.

  • Profielfoto
    AT024

    Is nl niet te krijgen… nog steeds niet

  • Profielfoto
    Jor1

    Blijf me ook verbazen over de beperkte verkrijgbaarheid. De prijs zijn ze echt meer dan waard. Heb er zelf drie staan in huis. Werkt als een zonnetje. Maarja Apple; soms moet je een nieuw product wel vermarkten… niet alles gaat vanzelf heh…

  • Profielfoto
    monty python

    Denk dat Apple niet in het product speaker gelooft. Ik ook niet. Niet de minste behoefte aan een speaker. Niet de minste behoefte tot spreken tegen toestellen. En als ik het eens test, het werkt gewoon in 90% van de gevallen niet. En wat ze er echt mee wilden doen, vooral Amazon, nog meer rommel verkopen en reclame erdoor jagen, is een groot fiasco.
    Als je de speakerfunctie eruit kan halen, en zeker daarvan kunt zijn (…) wil ik de muziekbox wel testen, maar alleen dan.

  • Profielfoto
    wacon

    Hoe goed(of mee valt) de geluidskwaliteit ook zal zijn, mensen zetten ‘stereo’ zonder nadenken de deur uit. Zo te lezen is de verkrijgbaarheid en de verkopen op zich nog niet je van het in NL. De meesten die er eentje aanschaffen zullen één enkele Homepod kopen. Ruimtelijke sound, máár geen ‘stereo’, wat toch echt een betere muziek beleving is!

  • Profielfoto
    KarelWillem

    monty python op 15 februari 2020 08:24
    Denk dat Apple niet in het product speaker gelooft. Ik ook niet. Niet de minste behoefte aan een speaker. …

    Dan behoor je toch wel tot een minderheid denk ik. Speaker in je telefoon, speaker in/bij je computer, speaker in/bij je TV, speakers in je auto, etc. Zonder speakers kom je niet ver meer in het leven. .;)

    Maar wellicht bedoel je ‘smart speaker’?

  • Profielfoto
    T-sec

    Ten opzichte van veel andere slimme speakers is de HomePod (nog steeds) niet in alle landen te koop en ook (nog steeds) niet met Nederlandse Siri ondersteuning.

    Zijn de verkoopcijfers en het marktaandeel dan wel realistisch te vergelijken met andere merken?

    Enkele rumors op internet claimen een verwachting dat Apple in het voorjaar 2020, of ergens in 2021 met een goedkopere en/of HomePod 2 komt. Wat impliceert dat slimme speakers bij Apple geen core business lijkt te zijn.

    Misschien hing de verdere ontwikkeling ook deels af van de successen met Apple’s Music.

  • Profielfoto
    Webwever

    Iets voor OMT om aantal abonnementen Op Apple Music en Homepod verkoop verder te onderzoeken?