Wesley Akkerman
Wesley Akkerman HomePod 14 februari 2020

HomePod-verkoop steeg in 2019, maar Amazon en Google leiden markt

Marktonderzoeker Strategy Analytics stelt dat de HomePod-verkoop in 2019 toenam, maar dat Amazon en Google nog steeds marktleiders zijn. Wereldwijd werden er in 2019 zo’n 146,9 miljoen slimme speakers verscheept. Apple heeft slechts een marginaal deel van de markt in handen.

Hoewel Amazon nog steeds de grootste is op de markt voor slimme speakers, met een aandeel van 26,2 procent, moet het bedrijf het wel doen met een minder hoog marktaandeel. In 2018 stond dat percentage namelijk op 33,7 procent. Ook Google moest blijven vechten voor zijn tweede plek. In 2019 had de zoekmachinegigant 20,3 procent in handen, terwijl dat een jaar ervoor nog 25,9 procent was. Drie grote Chinese fabrikanten, Baidu, Alibaba en Xiaomi, waren in staat hun marktaandeel juist te vergroten.

Apple op de smartspeakermarkt

En hoe zit dat dan met Apple? Het aantal verscheepte HomePod-speakers is in percentage gestegen in een jaar tijd. De teller ging van 1,6 miljoen verscheepte exemplaren naar 2,6 miljoen stuks, waardoor het bedrijf uit Cupertino een marktaandeel had van 4,7 procent.

Klik/tap voor groter.

In het afgelopen jaar heeft Apple wat kortingen doorgevoerd voor de HomePod. Waarschijnlijk hebben de verschillende acties ervoor gezorgd dat meer mensen de slimme speaker meegenomen hebben. In vergelijking met andere slimme speakers is de HomePod redelijk duur, maar over het algemeen kan gesteld worden dat de geluidskwaliteit beter is wanneer je hem als zelfstandige speaker gebruikt.

Apple bood de HomePod aanvankelijk aan voor 349 dollar in de Verenigde Staten. Die prijs daalde al snel naar 299 dollar, terwijl de speaker tijdens de feestdagen voor 199 dollar over de toonbank ging. En dan lijkt de slimme speaker dus ineens in het bereik te komen van veel meer mensen — of die mensen waren gewoonweg niet bereid 349 dollar te betalen voor zo’n apparaat.

Amazon en Google hebben ook van alles geprobeerd hun slimme speakers aan de man te krijgen. Zo kregen Amazon Music-gebruikers een Amazon Echo Dot die bijna helemaal gratis was, terwijl Google de samenwerking aanging met Spotify. Omdat Apple zelf geen cijfers over de HomePod naar buiten brengt, moet Strategy Analytics zijn bevinden berusten op geschatte aantallen.

Reageer op artikel:
HomePod-verkoop steeg in 2019, maar Amazon en Google leiden markt
Sluiten