Apple verplettert gehele Zwitserse horloge industrie met hun Apple Watch

Door: Thomas Aalderink - 26 reacties
Apple Watch Series 5 kompas
(Afbeelding: Hodinkee)

Hoewel de iPhone nog steeds met afstand het belangrijkste product is voor Apple, beginnen wearables een steeds grotere rol te spelen. Uit de onlangs verschenen kwartaalcijfers is opnieuw gebleken dat deze afdeling het sterkste groeit. Dat is natuurlijk mede te danken aan de populaire AirPods, maar ook het succes van de Apple Watch kan niet ontkend worden. Inmiddels verkoopt deze beter dan de gehele Zwitserse horloge industrie.

Hoewel Apple in de jaarcijfers niet vermeldt hoeveel stuks er van ieder product verkocht zijn, kunnen analisten een aardige inschatting maken. Zo beweert de website Strategy Analytics dat de Apple Watch in het afgelopen jaar vaker dan ooit over de toonbank is gevlogen. Naar schatting verkocht Apple in 2019 bijna 31 miljoen smartwatches.

Apple zet traditionele horloges op achterstand

Volgens hun berekeningen zijn dat er ongeveer acht miljoen meer dan het jaar daarvoor. Een groei van maar liefst 36%. Op het gebied van smartwatches is Apple marktleider en worden ook de traditionele horloges op een steeds grotere achterstand gezet. Zo verkocht de gehele Zwitserse horloge industrie in het afgelopen jaar net iets meer dan 21 miljoen klokjes.

Apple verkocht in 2019 dus bijna de helft meer horloges dan alle Zwitserse merken (Rolex, Omega, Tag Heuer, etc.) bij elkaar. Een kloof die in de toekomst alleen nog maar groter gaat worden. Waar de Apple Watch verkopen blijven stijgen, geldt voor de traditionele horloges uit Zwitserland precies het omgekeerde. Zij zagen het aantal verkochte polsklokjes in 2019 namelijk met 13% dalen.

Apple Watch Series 5 review 14
De Apple Watch Series 5 (Afbeelding: OMT/Dominick Vietor)

Volgens senior analist Steven Waltzer heeft dat vooral te maken met het feit dat de Apple Watch populair is onder een jongere doelgroep. De Zwitserse merken hebben veel meer moeite om jonge klanten aan zich te binden. Daarnaast slagen de traditionele horlogemakers er ook niet in om een concurrerende smartwatch op de markt te brengen. Verschillende merken hebben het wel geprobeerd, maar moesten het keer op keer afleggen tegen de Apple Watch.

De Apple Watch Series 6

Het is ook nog maar de vraag of Apple die voorsprong ooit nog uit handen gaat geven. Het bedrijf uit Cupertino blijft hun smartwatch doorontwikkelen en weet jaarlijks een verbeterde versie af te leveren. Ook de eerst geruchten die rond de Apple Watch Series 6 rondzingen zijn zeer interessant. Zo zou Apple er mogelijk aan denken om afscheid te nemen van de Digital Crown.

9 To 5 Mac

Reacties

26 reacties
  • Profielfoto
    KarelWillem

    En naast het aandeel van Apple in deze dalende verkoop van traditionele horloges is er ook nog de opkomende markt van sport-bandjes. Nu de sportscholen zo’n beetje elk leegstaand pand in dorp en stad in nemen, zie je ook steeds meer mensen met zo’n sport’horloge’ aan de gang gaan.

    Dan ben je veel minder snel geneigd om daarnaast ook nog een traditioneel horloge te gaan dragen.

    Het is jammer dat Android Wear nog steeds geen vuist kan maken tegen dit overwicht van de Apple Watch. Concurrentie is altijd goed nml. Google lijkt echter maar zeer matig geïnteresseerd in de doorontwikkeling hiervan, en je moet serieus je best doen om ergens een goede Wear-watch te mogen aanschaffen.

  • Profielfoto
    Rolf

    ik weet het niet hoor. Ik bekijk dit soort berichten altijd met enige scepsis. Ben zelf horloge liefhebber, maar ook Apple ‘fanaat’. Heb pas sinds een paar dagen een tweedehands Apple Watch uit nieuwsgierigheid – kan ie iPhone vervangen als fiets-computer?’? (naast een tiental gewone horloges die ik dagelijks afwissel). Met andere woorden. Die Apple watch dient een compleet ander doel en ander publiek. Ik denk dat ze zeker vele miljoenen exemplaren verkopen, maar niet snel als vervanger van een echt horloge. Daarvoor blijf ik het toch zien als een plastic fitness gadget – IMHO. En volgens mij draait de Zwitserse (en Japanse en Duitse) horloge industrie op volle toeren. En wordt de horloge beurs in Basel elk jaar groter en groter…. ik weet het niet met deze berichten….

  • Profielfoto
    i.am.will

    Ik heb een Rolex en ik heb een Apple watch.  een Apple watch is en blijft een gadget die ook de tijd weergeeft en een Rolex draag je toch met een andere beleving. Ik kies toch nog altijd voor de Rolex…

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Beetje rare vergelijking. Audi verkoopt ook meer auto’s dan Ferrari, Lamborghini en Maserati bij elkaar.

    i.am.will op 6 februari 2020 10:12
    Ik heb een Rolex en ik heb een Apple watch.  een Apple watch is en blijft een gadget die ook de tijd weergeeft en een Rolex draag je toch met een andere beleving. Ik kies toch nog altijd voor de Rolex…

    Rolex is inderdaad een andere beleving: dat is op een opschepperige manier dezelfde tijd zien dan op dat veel goedkopere klokje met 300% meer functionaliteit.

    :-D

     

     

  • Profielfoto
    Melle

    Een Rolex bezitten is inderdaad nog een van de weinige dingen in het leven waarbij ‘heel duur’ zijn effectief de belangrijkste feature is.

    Hoe duurdere horloges ze maken, hoe beter ze verkopen.

    Het is cruciaal voor de soort merken dat ze heel exclusief blijven en dus hun kopers een bepaalde status mee kunnen geven.

    Niets mis mee hè !

  • Profielfoto
    killerhvo

    BREAKING NEWS: H&M verplettert gehele Italiaanse mode industrie want heeft meer T-shirts verkocht dan Gucci, Armani, Versace en Prada bij bij elkaar.

  • Profielfoto
    Rolf

    killerhvo op 6 februari 2020 11:03
    BREAKING NEWS: H&M verplettert gehele Italiaanse mode industrie want heeft meer T-shirts verkocht dan Gucci, Armani, Versace en Prada bij bij elkaar.

    Dat dus inderdaad

     

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Rolf op 6 februari 2020 09:47
    …volgens mij draait de Zwitserse (en Japanse en Duitse) horloge industrie op volle toeren. …

    …Zij zagen het aantal verkochte polsklokjes in 2019 namelijk met 13% dalen…

     

  • Profielfoto
    Rolf

    KarelWillem op 6 februari 2020 11:13

    Rolf op 6 februari 2020 09:47
    …volgens mij draait de Zwitserse (en Japanse en Duitse) horloge industrie op volle toeren. …

    …Zij zagen het aantal verkochte polsklokjes in 2019 namelijk met 13% dalen…

     

    Daarom heb ik voor het gemak even Duitse en Japanse horloge industrie meegenomen. Dat doet dit artikel niet. En zij willen het punt maken van Apple versus conventionele horloges.

  • Profielfoto
    EagerB0bNerd

    Een Rolex bezitten is inderdaad nog een van de weinige dingen in het leven waarbij ‘heel duur’ zijn effectief de belangrijkste feature is.

    Tja, ik denk daar heel anders over. Er zijn vast mensen voor wie dit geldt, maar  met die intentie is het merk in ieder geval nooit opgezet.

    Denk dat de charme en kwaliteit van een hoogwaardig uurwerk dat grotendeels handmatig door vakmensen met liefde voor hun werk gemaakt is ook een rol speelt. Daarnaast is een Rolex een toonbeeld van duurzaamheid. Als je een Rolex lange tijd intensief gebruikt hebt kan je hem door een horlogemaker de fabriek weer laten opknappen en krijg je hem als nieuw terug. Dat in een tijd waarin de meeste producten een paar maanden (kleding) of ten hoogste een paar jaar (electronica) meegaan. Verder houdt een Rolex redelijk zijn waarde. Mocht ik ooit dringend geld nodig hebben dan kan ik hier vlakbij de Amsterdam Watch Company binnenlopen en krijg ik nog een aanzienlijk bedrag voor een horloge van meer dan 40 jaar oud.

     

  • Profielfoto
    i.am.will

    Cenobyte op 6 februari 2020 10:39
    Beetje rare vergelijking. Audi verkoopt ook meer auto’s dan Ferrari, Lamborghini en Maserati bij elkaar.

    i.am.will op 6 februari 2020 10:12
    Ik heb een Rolex en ik heb een Apple watch.  een Apple watch is en blijft een gadget die ook de tijd weergeeft en een Rolex draag je toch met een andere beleving. Ik kies toch nog altijd voor de Rolex…

    Rolex is inderdaad een andere beleving: dat is op een opschepperige manier dezelfde tijd zien dan op dat veel goedkopere klokje met 300% meer functionaliteit.

    :-D

     

     

    ik zie dat totaal niet als opscheppen. Een Rolex kost inderdaad een paar duiten. Om die te kunnen kopen moet je even flink sparen en daar leef je naar toe. Het aankopen ervan is een hele beleving en je trekt er een paar uur voor uit. Vervolgens draag je deze iedere dag voor de rest van je leven. Als je eenmaal 80 bent dan loopt dit klokje nog steeds. Alleen al de herinneringen die je er mee opbouwt zijn meer waard dan alle functionaliteiten van de Apple watch bij elkaar.

  • Profielfoto
    EGrafland

    Um, linkerpols horloge van de Zwitserse spoorwegen (een stuk goedkoper dan een Apple watch trouwens), rechterpols een Fitbit Versa … sorry, polsen zijn op! Doei!
    Een al dan niet Zwitsers horloge en een sport/smartwatch zijn gewoon producten met ieder een eigen markt.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    i.am.will op 6 februari 2020 11:58

    ik zie dat totaal niet als opscheppen. Een Rolex kost inderdaad een paar duiten. Om die te kunnen kopen moet je even flink sparen en daar leef je naar toe. Het aankopen ervan is een hele beleving en je trekt er een paar uur voor uit. Vervolgens draag je deze iedere dag voor de rest van je leven. Als je eenmaal 80 bent dan loopt dit klokje nog steeds. Alleen al de herinneringen die je er mee opbouwt zijn meer waard dan alle functionaliteiten van de Apple watch bij elkaar.

    Ik snap je emotionele binding met het klokje, maar het blijft me verbazen dat men zo onbeschoft veel geld neertelt voor zo weinig functionaliteit. Voor vele duizenden Euro’s een horloge kopen dat niet vanzelf bij blijft lopen en dat je zelf op moet winden (of wat je aan zo’n belachelijke hobbelinstallatie die polsbewegingen simuleert moet hangen als je het langer dan een week niet draagt) vind ik merkwaardig. Ik heb een Citizen horloge van €300,- die ik alleen maar hoef te dragen of in daglicht hoef te leggen en die zichzelf al bijna 9 jaar met zonne-energie oplaadt en die altijd bij staat omdat hij zich met het radiografische tijdsignaal synchroniseert. En het is bovendien een prachtige analoge klok waar menig Rolex een puntje aan kan zuigen. Dat is in mijn ogen een prachtig stuk vakmanschap en hoeft geen kleine auto te kosten.

     

  • Profielfoto
    Dim

    Een Apple Watch is geen horloge. Het is een printplaatje die de tijd aangeeft.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Dim op 6 februari 2020 15:33
    Een Apple Watch is geen horloge. Het is een printplaatje die de tijd aangeeft.

    Onzin. Definitie Van Dale: hor·lo·ge (het; o; meervoud: horloges): om de pols of in een zak gedragen klokje.

    De Apple Watch geeft de tijd aan dus het is een klokje. Het wordt om de pols gedragen dus het is een horloge.

     

  • Profielfoto
    T-sec

    Ik denk dat je merken als Rolex ook als een kostbaar sieraad moet zien en niet alleen als een duur horloge.

    Daarnaast is het merk en model horloge ook een kwestie van smaak.

    Ik ben bijvoorbeeld erg blij met mijn Citizen horloge van €500,00 welke op zonne-energie werkt en synchroon loopt met de atoomklok in Frankfurt. Met alle respect maar de meest dure analoge horloges kennen deze onafhankelijkheid en accurate niet.

     

  • Profielfoto
    JUSTKUU

    Wat een achterlijk artikel. Er worden hier 2 verschillende markten vergeleken. Een polshorloge is een sieraad en een smartwatch is een technisch snufje. Ze hebben een andere doelgroep. Bij een formeel outfit draag je geen apple watch. Dat is een no-go. Bovendien is het artikel geschreven door iemand die graag cijfers vergelijkt in het voordeel van waar zijn of haar interesses liggen.

    Bovendien vergelijk je hier luxe merken met een wegwerpproduct. Een Applewatch kan je na een paar jaar weg flikkeren. Met een fatsoenlijke Seiko kan je al 20 jaar doen. Mand

  • Profielfoto
    WiBo1953

    Ben zelf geen horloge drager en scepticus als het om de iWatch gaat… echter heb er een cadeau gedaan aan mijn geliefde vooral vanwege de hartmonitor functie. Tot mijn grote verbazing (en bewondering) blijkt dat dingen een ware dagelijkse vriend voor haar… zodanig dat ik overweeg om er ook een te kopen… kijk dan doe je toch iets goed als Apple. Vooral de naadloze integratie met de iPhone is indrukwekkend

  • Profielfoto
    WiBo1953

    JUSTKUU op 6 februari 2020 20:04
    Wat een achterlijk artikel. Er worden hier 2 verschillende markten vergeleken. Een polshorloge is een sieraad en een smartwatch is een technisch snufje. Ze hebben een andere doelgroep. Bij een formeel outfit draag je geen apple watch. Dat is een no-go. Bovendien is het artikel geschreven door iemand die graag cijfers vergelijkt in het voordeel van waar zijn of haar interesses liggen.

    Bovendien vergelijk je hier luxe merken met een wegwerpproduct. Een Applewatch kan je na een paar jaar weg flikkeren. Met een fatsoenlijke Seiko kan je al 20 jaar doen. Mand

    Omdat je nooit met twee van die dingen om je arm gaat lopen is er wel degelijk sprake van een verdringingsmarkt. Ook al is het ding zelf totaal anders … er blijft hooguit een nice over voor super high end spul als rolex waar je zo nu en dan een keer meer pronkt…

  • Profielfoto
    defores

    Geloof er niks van het design van de Apple watch is veel te simplistisch/saai. Er zijn wel mooiere sporthorloges/smartwatches op de markt

  • Profielfoto
    Ruwepit

    defores op 6 februari 2020 22:37
    Geloof er niks van het design van de Apple watch is veel te simplistisch/saai. Er zijn wel mooiere sporthorloges/smartwatches op de markt

    Daarmee heb jij bewezen dat het artikel net waar is? ga anders zelf op zoek naar cijfers zou ik zeggen.

    Ja, mijn Apple Watch is zeker niet de mooiste maar wel het meest functionele wat er te koop is. En geloof me of niet, niet iedereen is geïnteresseerd in mooiste. Als je een bepaalde leeftijd bereikt of in een bepaalde omgeving begeeft zijn dat echt minder relevante zaken.

  • Profielfoto
    pruus

    Ik heb een paar digitale horloges geprobeerd. Ik heb een aantal automatische horloges, ook opwindhorloges. Vind het lastig om een horloge te moeten opladen. Voor wat? Voor meldingen op de pols. Ik denk dat iedereen een andere insteek heeft. Voor mij vind ik het fascinerend dat ‘ouderwetse’ horloges met al die tandwielen de tijd zo mooi vangen. Zo moet iedereen kiezen. En kiezen geeft kiespijn.

  • Profielfoto
    defores

    @Ruwepit voor mij is het niet zo functioneel en als sporthorloge nog lang niet de beste. Berichten lezen kan wel op de iPhone.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    defores op 7 februari 2020 21:39
    @Ruwepit voor mij is het niet zo functioneel en als sporthorloge nog lang niet de beste. Berichten lezen kan wel op de iPhone.

    Gelukkig ben jij niet alleen het referentiekader voor de totale verkoop.

  • Profielfoto
    JUSTKUU

    WiBo1953 op 6 februari 2020 21:15

    JUSTKUU op 6 februari 2020 20:04
    Wat een achterlijk artikel. Er worden hier 2 verschillende markten vergeleken. Een polshorloge is een sieraad en een smartwatch is een technisch snufje. Ze hebben een andere doelgroep. Bij een formeel outfit draag je geen apple watch. Dat is een no-go. Bovendien is het artikel geschreven door iemand die graag cijfers vergelijkt in het voordeel van waar zijn of haar interesses liggen.

    Bovendien vergelijk je hier luxe merken met een wegwerpproduct. Een Applewatch kan je na een paar jaar weg flikkeren. Met een fatsoenlijke Seiko kan je al 20 jaar doen. Mand

    Omdat je nooit met twee van die dingen om je arm gaat lopen is er wel degelijk sprake van een verdringingsmarkt. Ook al is het ding zelf totaal anders … er blijft hooguit een nice over voor super high end spul als rolex waar je zo nu en dan een keer meer pronkt…

    Als een Rolex iets is waar je mee pronkt dan weet je al niet waar je het over hebt. De wereld van horology is een verzamelaars markt. Mensen die pronken met een horloge hebben bijna altijd een goedkope replica rolex uit China om.

    Dat weggelaten zit je een doelgroep die naar functionaliteit zoekt te vergelijken met verzamelaarsmarkt. In dit artikel word gesproken over de Zwitserse horlogemarkt. Dat is een hele kleine markt. Ik kan je garanderen dan Chineze rommel als Cluse en DW honderden malen meer verkopen in aantallen dan Apple watch. Dus ik herhaal graag dat dit artikel te achterlijk is voor woorden.

  • Profielfoto
    wacon

    ‘Verplettert’ recent ook ‘vrezen’. Wat een onnodige en voor mijzelf overtrokken woorden gebruikt OMT momenteel. Niet echt nodig en zelfs wat irritant.