Apple en Tesla in vizier van autoriteiten na dodelijke crash

Door: Raymon Mens - 13 reacties
Tesla sensoren 16x9
(Afbeelding: Tesla)

Apple en Tesla liggen onder een vergrootglas van de Amerikaanse autoriteiten. Aanleiding is een fataal ongeluk met een Model X in de buurt van Mountain View, Californië dat in 2018 plaatsvond. Zowel Apple als Tesla kregen ervan langs tijdens een hoorzitting die afgelopen dinsdag plaatsvond.

In maart 2018 kwam Apple-ingenieur Walter Huang om het leven bij de crash. Hij reed in zijn Model X en terwijl de Autopilot van het voertuig ingeschakeld was, speelde de bestuurder een game op zijn iPhone. De auto, die met 114 km/u reed, interpreteerde een lijn op de weg verkeerd en detecteerde een betonnen barrière niet. In plaats van te remmen, versnelde het voertuig en crashte het.

Tesla monitort bestuurder niet goed genoeg

De National Transportation Safety Board (NTSB), de autoriteit die onder meer verkeersongevallen onderzoekt, windt er nu geen doekjes om. Niet alleen de bestuurder treft blaam, ook de Autopilot van Tesla is behoorlijk tekort geschoten. Deze heeft de betrokkenheid en oplettendheid van de bestuurder niet goed gemonitord. Bovendien kwamen waarschuwingen veel te laat. Het zou onmogelijk zijn geweest om de bestuurder op tijd te laten reageren en de crash te voorkomen of de impact te verminderen.

Het voertuig was in ‘Autosteer’ modus geschakeld. Hiermee kan een Tesla automatisch op de juiste rijbaan blijven, bochten nemen en navigeren. Deze functie is onderdeel van een pakket met autonome functies dat de naam Autopilot draagt. NTSB-directeur Bruce Landberg noemt het functioneren van Autosteer echter “volstrekt onvoldoende” en zegt ook dat automobilisten niet in de marketing van fabrikanten moeten trappen. “Als je een auto hebt met deels zelfrijdende functies, moet je niet doen alsof het een volledig autonoom voertuig is!”

Apple had meer moeten doen

Natuurlijk is de bestuurder de belangrijkste schuldige. Hij was afgeleid tijdens het rijden door het spelen van een game op zijn iPhone. De telefoon was door Apple aan de man verstrekt, hij werkte bij het bedrijf in Cupertino. Volgens de raad treft ook Apple blaam. Er was geen beleid over het gebruik van een (bedrijfs)smartphone tijdens het rijden. De NTSB stelt dat het al lang mogelijk is om afleidende functies op apparaten zoals smartphones te vergrendelen tijdens het rijden. Werkgevers zouden het gebruik van elektronische apparaten tijdens het rijden gewoon moeten verbieden, aldus de raad. Apple zegt dat het van zijn werknemers verwacht dat zij zich aan de wet houden.

Tesla moet meer doen om de mate van betrokkenheid en oplettendheid van de bestuurder te monitoren. De competitie maakt gebruik van camera’s, Tesla heeft alleen sensoren op het stuur. “De limieten van het systeem zijn bekend, maar Tesla beperkt niet waar de Autopilot kan worden gebruikt”, concludeert de raad. Hier zijn meer veiligheids­waarborgen nodig, aldus de Amerikaanse autoriteit.

Reacties

13 reacties
  • Profielfoto
    pruus

    Tesla: foei

    Apple: foei

    Altijd dat vingertje. De bestuurder had wellicht een jeukende trui aan van Gucci. Next…

  • Profielfoto
    Ivo-tje

    Dat de overheid eisen had kunnen stellen aan het monitoren van gebruikers was nog niet bij ze opgekomen? Precies de reden dat dingen in Europa niet mogen (en daarmee haast onbruikbaar zijn) die in de usa heel normaal zijn (en op een enkel ongeluk na veilig blijken, maar daarvoor moet je kilometers zelf/automatisch gereden tegen ongelukken uitzetten)

  • Profielfoto
    macqintosh

    Ik voel een rechtzaak aankomen gestart door de nabestaanden en een overijverige opportunistische  advocaat. Wat een land is het toch ook 🤪

  • Profielfoto
    xaddict

    Of deze man had gewoon op moeten letten achter het stuur…?

  • Profielfoto
    hagar2008

    Sorry, de titel van dit artikel is er over.

  • Profielfoto
    Hotemetoot

    Reactie verwijderd door moderator.
    Reden:

    • Topics of posts die geen enkel nut dienen (informatie noch vermaak)
    • Topics of posts die bedoeld zijn de sfeer in de OMT community negatief proberen te beïnvloeden
  • Niet mee eens? Stuur een PB. Openbaar beklag is zinloos en wordt verwijderd.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Nog even en de bakker wordt nog aansprakelijk gesteld als zo’n ongeval plaatsvind en iemand bleek een boterham te eten…

  • Profielfoto
    HHi Mac

    De NTSB had zelf meer moeten doen.

  • Profielfoto
    Danny Veugelen

    Ja Apple treft ook schuld omdat er geen duidelijk beleid was voor gebruik van smartphone achter het stuur??? Da is toch verantwoordelijkheid van de bestuurder en ni de werkgever

  • Profielfoto
    fuen

    Ivo-tje op 27 februari 2020 08:09
    Dat de overheid eisen had kunnen stellen aan het monitoren van gebruikers was nog niet bij ze opgekomen? Precies de reden dat dingen in Europa niet mogen (en daarmee haast onbruikbaar zijn) die in de usa heel normaal zijn (en op een enkel ongeluk na veilig blijken, maar daarvoor moet je kilometers zelf/automatisch gereden tegen ongelukken uitzetten)

    Er zijn nauwelijks verschillen in autopilot tussen USA of NL hoor. Enige verschil zit hem in maximale stuurhoek/kracht en time-out bij lane changes. Hij rijdt praktisch vanzelf op de snelweg.

    Dat driver-monitoring (zoals comma ai doet) een beter systeem is dan ‘raak het stuur aan’ (wat tesla doet) ben ik met je eens.

  • Profielfoto
    Willem

    Vooral de marketing afdeling van Tesla is hier te vlammen. Met “autopilot” en dan specifiek de versie “full self driving” geeft totaal verkeerde verwachtingen. Noem het “advance assist” of iets dergelijks, want het is een hulpmiddel. Ogen op de weg, stuur in je handen en dromen dat over 10 jaar dat ding echt automatisch kan rijden. En niet blaten dat hij het goed doet al: phantom brakes op de meest bizarre momenten, snelheden in kaartdata die niet kloppen, hij kan geen borden herkennen laat staan lezen, …

  • Profielfoto
    marceljanssen

    Danny Veugelen op 27 februari 2020 10:27
    Ja Apple treft ook schuld omdat er geen duidelijk beleid was voor gebruik van smartphone achter het stuur??? Da is toch verantwoordelijkheid van de bestuurder en ni de werkgever

    De werkgever kan zeker wat doen: SafeDrivePod

  • Profielfoto
    Metssr

    Eh? Apple had geen beleid over het gebruik van de door hen verstrekte iPhone ❓❓❓

    die americanen zijn echt mesjogge.
    Apples antwoord is het enig juiste. Wij verwachten van inze mensen dat ze zich aan de wet houden. 🙄