Sonos en Tile: ‘Amazon, Google en Apple vermoorden de concurrentie’

Door: Wesley Akkerman - 9 reacties
Sonos One 16x9
Afbeelding: Sonos

Sonos en andere bedrijven mochten tegenover een antirustcommissie uitleggen hoe de monopoliepositie van grote bedrijven schadelijk zijn voor kleinere spelers. Verschillende CEO’s leggen uit wat het kost om om te moeten gaan met grote en krachtige platformhouders.

Onlangs sleepte Sonos Google voor de rechter, omdat de zoekmachinegigant inbreuk gemaakt zou hebben op patenten van het speakerbedrijf. Ondertussen zou Google zijn speakers ook veel goedkoper in de markt kunnen zetten (en met verlies verkopen), zodat de concurrentie flink ondermijnd wordt.  Bedrijven als PopSockets, Basecamp en Tile sluiten zich bij Sonos aan.

Google heeft te veel macht

Basecamp kwam eerder al tot de conclusie dat Google te veel macht heeft. Zo moeten zoekresultaten het vaak afleggen tegen advertenties die bovenaan de lijst met resultaten verschijnen. Zoeken mensen op ‘basecamp’, dan krijgen ze vaak eerst de concurrentie te zien die betalen voor gesponsorde plekken. De CEO van het bedrijf stelt dat het dus niet meer uitmaakt hoe organisch een zoekterm is; het gaat puur om het betalen voor een prominente plek.

Google Android 10 Google Pixel 4
Klik/tap voor groter (Afbeelding: Johannes Eisele / AFP)

En omdat Google de zoekmachinemarkt in handen heeft, is het moeilijk om niet mee te doen met dit nadelige systeem. Zonder Google hebben heel wat bedrijven geen verkeer en dus geen omzet meer. Datzelfde geldt voor Facebook, aldus de Basecamp-CEO: doe je niet mee met de rest, dan loop je een gigantische markt mis waar de concurrentie wel van profiteert.

Amazon ‘pest met een glimlach’

De CEO van PopSockets claimt dat Amazon “pest met een glimlach”. Zo zou de online winkelketen klachten gehad hebben over neppe producten van het bedrijf, waardoor de prijzen van PopSockets-spullen omlaag gingen. Het bedrijf moest vervolgens het verlies aan Amazon betalen. Ook werd er gedreigd om alle producten terug te sturen en af te schrijven als ‘overtollige voorraad’. Uiteraard op kosten van PopSockets, mocht het bedrijf niet gehoor geven aan de eis van Amazon.

De oprichter van Tile (maker van bluetoothtrackers) zegt dat Apple zijn producten veel minder bruikbaar heeft gemaakt met recente iOS-updates. De iPhone-maker zal naar verluidt zijn eigen tracker lanceren, dus kun je het tot die tijd de concurrentie het beste zo lastig mogelijk maken. Apple zou in dit geval dienst doen als een gatekeeper, waar eigen producten voorrang hebben. Dan kun je nog zo’n goed product hebben: als platformhouder heb je nou eenmaal de meeste macht.

Sonos en andere bedrijven waren duidelijk

Zowel Republikeinse als Democratische regelgevers konden zich vinden in de framing van de verhalen. Waarschijnlijk omdat de genoemde voorbeelden van onder meer Sonos zo helder en duidelijk waren en er geen sprake was van een samenzwering. Verder hebben de bedrijven weinig eisen gesteld aan beleidsveranderingen. Deze hoorzitting diende als basis voor de toekomst — eentje waarin kleinere spelers de hulp hard nodig hebben in de strijd met grote techbedrijven.

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    JoopJoopJoop

    Zonder concurrentie zou het veel erger zijn met Amazon en Google….

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Ik denk eigenlijk dat die framing wel redelijk zou kunnen kloppen. Naar maar waar zeg maar. Vraag is hoe je het echt aantoont en bestrijdt. Niet eenvoudig

  • Profielfoto
    RV

    Dat is helaas het risico als je een produkt maakt dat afhankelijk is van een ander produkt zoals bij Tile. Tile is afhankelijk van de Bluetoothtracker in een telefoon.

  • Profielfoto
    farl4web

    Ja, ik kan ze geen ongelijk geven om hierover te klagen. De grote bedrijven zullen binnen de grenzen van de wet blijven uitbreiden of iets over de grens heen gaan om hun marktposities te houden. Het is aan toezichthouders om scherp te blijven en wellicht de grenzen wat aan te scherpen om zo startups en andere bedrijven een (iets meer) gelijke kans te geven. Teveel macht bij de grote jongens is nooit goed.

  • Profielfoto
    pruus

    Ga er maar aan staan. Een nieuw product ontwikkelen, produceren en lanceren. En je moet echt goed zijn.

  • Profielfoto
    Melle

    Ik den dat het als start nog nooit zo makkelijk is geweest op een nieuw product of idee te lanceren en succesvol te maken.

    Het probleem zit hem veel verder. Na 5 jaar – als je veel succes hebt, dan wordt het moeilijk.

    Ook wel opvallend hoe we spelers als SONOS als kleine hulpbehoevende startup/klein bedrijfje zien.

  • Profielfoto
    Pjotr

    Als automaker ben je afhankelijk van de weg. Indien die wegfabrikant vooral eigen auto wil toelaten of gaat voortrekken, leidt dat tot een steeds grotere wegfabrikant. Dus de wegfabrikant mag geen wegenbelasting innen. (tenzij beide overheid is).

    Nu naar internet. Online muziek is afhankelijk van de infrastructuur die er al ligt in in handen zijn van enkele spelers. Alle geconcentreerd en beschermd door de USA.

    Lijkt me een goed idee deze onevenwichtige bundeling van krachten op te heffen. te beginnen met de EU. Google Apple Facebook en Amazon belasting laten betalen in de EU. Met dat geld locale IT bedrijven belasting verlagen.

    Weg met die monopolie

  • Profielfoto
    Pjotr

    Europe first !!!

     

  • Profielfoto
    RV

    @Pjotr…. ik weet niet of je de handelsoorlogen de laatste tijd een beetje volgt maar wat denk je dat de VS voor Europese bedrijven gaan doen? De Staalindustrie, wijnindustrie, onze kazen en bloemen industrie etc. Het is allemaal niet zo eenvoudig