Sonos stopt ondersteuning voor eerste generatie producten

Apple Mark Hofman 21 jan 2020
Leestijd: 3 minuten

Sonos stopt vanaf mei 2020 met de ondersteuning van zijn eerste generatie producten, dat maakt het bedrijf vandaag bekend middels een persbericht.

Het stoppen van de ondersteuning betekent dat er geen software-updates of nieuwe functies meer naar de eerste generatie apparaten van Sonos komen. Op dit moment zijn 92% van alle verkochte producten van het bedrijf nog te gebruiken. Deze zullen nog steeds te gebruiken zijn, al ligt het qua functionaliteit helemaal aan hoe regelmatig derde partijen hun applicaties vernieuwen.

Sonos stopt met ondersteuning vanaf mei 2020

Sonos gaat vanaf mei 2020 de volgende producten als zogeheten legacy-producten aanmerken:

  • Zone Players (2006)
  • Connect (2006)
  • Connect: Amp (2006)
  • Play 5 (eerste generatie 2009)
  • Bridge (2007)
  • CR200 (2009)
Sonos Move op het strand detail
Afbeelding: OMT/Dominick Vietor

Sonos laat in het persbericht weten dat toegang tot streamingdiensten, spraakassistenten en bedieningsopties (zoals Apple AirPlay 2 bijvoorbeeld) behouden blijft. Wat dat betreft hoef jij je geen zorgen te maken over het ecosysteem dat je op dit moment hebt. Althans, voorlopig nog niet. Zonder software-updates kan de toegang tot diensten na verloop van tijd, net als de algehele functionaliteiten van je systeem, beperkt worden. Bedrijven als Apple, Spotify en Google blijven hun producten namelijk wel gewoon doorontwikkelen.

Hierdoor kan het dus zijn dat bepaalde speakers uit je ecosysteem niet meer te updaten zijn en je set-up dus deels verloren gaat. Althans, als je daar dan voor kiest. Wanneer jij een combinatie van oude speakers en nieuwe speakers in huis hebt, beschik je namelijk over twee opties waar je uit kunt kiezen.

  1. Je zorgt ervoor dat je oude en nieuwe speakers niet meer met elkaar in verbinding staan.
  2. Je zorgt ervoor dat je nieuwe speakers, net als de oude, ook geen updates meer krijgen.

Wanneer je voor de eerste optie gaat, moet je rekening mee houden dat je oude speakers en je nieuwe speakers apart moeten worden bestuurd. Misschien niet de handigste manier om alles te bedienen, maar zeker niet onmogelijk.

Ga je voor de tweede optie dan hou je dus wel dat ecosysteem aan. Het enige probleem is alleen dat ook je nieuwe speakers op den duur de ondersteuning van bepaalde applicaties kan verliezen. Wat dat betreft moet je zelf kijken wat je meer waard is. Al is het uiteraard wel mogelijk om de nieuwe speakers uiteindelijk alsnog te voorzien van een update.

Oude apparatuur recyclen

Het kan natuurlijk zo zijn dat je het allemaal wel prima vindt en je oude apparaten gewoon blijft gebruiken. Het maakt je in deze dus niet uit of je Sonos-producten voorzien worden van updates of nieuwe functies. Maar als dat je wel interesseert is het misschien wel een goede optie om te kiezen voor een nieuw product.

Wat dat betreft is het mogelijk om je legacy-producten in te ruilen bij Sonos, om op die manier met 30% korting nieuwe apparaten te kopen. Wanneer je daar voor kiest worden je oude apparaten van Sonos in de Recycle-stand gezet: een stand die persoonlijke informatie verwijdert en producten voorbereidt op het recyclen van elektronische apparatuur. Daar is veel over te doen geweest, maar Sonos laat ons weten dat dit voornamelijk gebeurt om klanten te beschermen. De stand zorgt er namelijk voor dat mensen geen legacy-apparaten kopen die het einde van hun levensduur naderen en dus niet langer de Sonos-ervaring bieden zoals de klanten, naar zeggen van het bedrijf zelf, mogen verwachten.

Uiteraard hoef je op dit moment nog niet de beslissing te maken en heb je nog tot mei 2020 om de meest recente versie van het besturingssysteem op je oudere Sonos-producten te laten draaien.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen