Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 5 januari 2020

Sonos legt controversieel in­ruil­programma uit: recycling of milieuafval?

Sonos heeft sinds kort een recyclingprogramma voor zijn meest loyale klanten. Bezitters van een oude speaker kunnen een kortingsbon van 30% krijgen om nieuwe apparatuur mee te kopen. In ruil daarvoor moet hun oude Sonos in recyclemodus worden gezet. Om ervoor te zorgen dat de luidsprekers niet langer kunnen worden gebruikt, worden ze daarbij automatisch op afstand gedeactiveerd.

De bedoeling is goed, maar de implementatie minder. Sonos haalt zijn oude producten niet zelf terug voor recycling of om ze als refurbished product aan te bieden. De fabrikant vraagt klanten om oude speakers zelf naar een winkel te brengen die ze kan recyclen. Daardoor wordt het milieuafval.

Recyclemodus? Speaker permanent onbruikbaar

Dit merkte een medewerker van een Amerikaans recyclebedrijf op. Een klant gaf vijf Sonos-speakers die in recyclemodus waren gezet af. Omdat deze modus de apparaten op een blacklist bij Sonos zet, zijn ze niet meer te activeren of gebruiken. Zelfs niet als ze technisch nog in goede staat zijn. De server die speakers moet activeren, weigert dat en daarom is het onmogelijk om de apparaten een tweede leven te geven. Oudere speakers zouden op een school of in een liefdadigheidsorganisatie dienst kunnen doen.

“Dit is de meest milieuonvriendelijke aanpak en verspilling van perfect werkende hardware die ik ooit heb gezien”, merkt de Amerikaanse recycler op. Hij vervolgt: “We hadden deze speakers net als andere elektronica die we krijgen gewoon een tweede leven kunnen geven. Nu belanden ze echter op de schroothoop.”

Sonos recycle 001
Zo omschrijft de fabrikant zijn inruilprogramma – Klik/tap voor groter.

Sonos reageert: de ervaring gaat voor

Nadat de nodige ophef over de recyclemodus is ontstaan, reageert een woordvoerder van het bedrijf: “De realiteit is dat oude producten vaak onvoldoende rekenkracht en geheugen hebben om aan moderne eisen te voldoen. Voor sommige gebruikers zijn nieuwe functies niet belangrijk en ze hoeven niet aan het recyclingprogramma deel te nemen”, zegt hij. Met name de Play:5 (eerste generatie), Connect en Amp zijn bijna tien jaar oud en niet geschikt voor functies zoals AirPlay 2. Als ze echter nog voldoen, is het niet de moeite waard om ze te recyclen.

Maar “voor andere gebruikers is het belangrijk dat Sonos-apparaten deze nieuwe ervaringen ondersteunen. Het recyclingprogramma is een goedkope manier om een installatie te vernieuwen”, aldus het bedrijf. Wat oude afgedankte producten betreft, is Sonos van mening dat “de meest verantwoorde actie niet was om deze opnieuw te verkopen. Consumenten snappen de beperkingen van een tien jaar oud apparaat misschien niet.”

Sonos biedt vrij lange ondersteuning voor zijn producten: de fabrikant garandeert ten minste vijf jaar software-ondersteuning nadat de verkoop van een specifiek model is gestopt. Dat is lovenswaardig, maar strookt niet met de totale de-activering van een apparaat in recyclemodus, zonder het te kunnen herstellen. In een periode waarin milieuafval een belangrijk onderwerp is, blijft het een controversiële beslissing.

De fabrikant geeft aan dat zijn klantenservice een apparaat dat in recyclingmodus staat opnieuw kan activeren. Dat kan echter alleen in het geval van een fout of op “individuele basis”. Ten slotte zegt Sonos zijn verantwoordelijkheid ten opzichte van het milieu “serieus te nemen en het duurzaamheidsbeleid voortdurend te willen verbeteren.” Gezien de controverse rondom het inruilprogramma, kunnen in de komende weken wijzigingen in de recyclemodus worden aangebracht.

Reageer op artikel:
Sonos legt controversieel in­ruil­programma uit: recycling of milieuafval?
Sluiten