Sonos legt controversieel in­ruil­programma uit: recycling of milieuafval?

Door: Raymon Mens - 11 reacties
Sonos Siri AirPlay2

Sonos heeft sinds kort een recyclingprogramma voor zijn meest loyale klanten. Bezitters van een oude speaker kunnen een kortingsbon van 30% krijgen om nieuwe apparatuur mee te kopen. In ruil daarvoor moet hun oude Sonos in recyclemodus worden gezet. Om ervoor te zorgen dat de luidsprekers niet langer kunnen worden gebruikt, worden ze daarbij automatisch op afstand gedeactiveerd.

De bedoeling is goed, maar de implementatie minder. Sonos haalt zijn oude producten niet zelf terug voor recycling of om ze als refurbished product aan te bieden. De fabrikant vraagt klanten om oude speakers zelf naar een winkel te brengen die ze kan recyclen. Daardoor wordt het milieuafval.

Recyclemodus? Speaker permanent onbruikbaar

Dit merkte een medewerker van een Amerikaans recyclebedrijf op. Een klant gaf vijf Sonos-speakers die in recyclemodus waren gezet af. Omdat deze modus de apparaten op een blacklist bij Sonos zet, zijn ze niet meer te activeren of gebruiken. Zelfs niet als ze technisch nog in goede staat zijn. De server die speakers moet activeren, weigert dat en daarom is het onmogelijk om de apparaten een tweede leven te geven. Oudere speakers zouden op een school of in een liefdadigheidsorganisatie dienst kunnen doen.

“Dit is de meest milieuonvriendelijke aanpak en verspilling van perfect werkende hardware die ik ooit heb gezien”, merkt de Amerikaanse recycler op. Hij vervolgt: “We hadden deze speakers net als andere elektronica die we krijgen gewoon een tweede leven kunnen geven. Nu belanden ze echter op de schroothoop.”

Sonos recycle 001
Zo omschrijft de fabrikant zijn inruilprogramma – Klik/tap voor groter. Screenshot: OMT/Raymon Mens

Sonos reageert: de ervaring gaat voor

Nadat de nodige ophef over de recyclemodus is ontstaan, reageert een woordvoerder van het bedrijf: “De realiteit is dat oude producten vaak onvoldoende rekenkracht en geheugen hebben om aan moderne eisen te voldoen. Voor sommige gebruikers zijn nieuwe functies niet belangrijk en ze hoeven niet aan het recyclingprogramma deel te nemen”, zegt hij. Met name de Play:5 (eerste generatie), Connect en Amp zijn bijna tien jaar oud en niet geschikt voor functies zoals AirPlay 2. Als ze echter nog voldoen, is het niet de moeite waard om ze te recyclen.

Maar “voor andere gebruikers is het belangrijk dat Sonos-apparaten deze nieuwe ervaringen ondersteunen. Het recyclingprogramma is een goedkope manier om een installatie te vernieuwen”, aldus het bedrijf. Wat oude afgedankte producten betreft, is Sonos van mening dat “de meest verantwoorde actie niet was om deze opnieuw te verkopen. Consumenten snappen de beperkingen van een tien jaar oud apparaat misschien niet.”

Sonos biedt vrij lange ondersteuning voor zijn producten: de fabrikant garandeert ten minste vijf jaar software-ondersteuning nadat de verkoop van een specifiek model is gestopt. Dat is lovenswaardig, maar strookt niet met de totale de-activering van een apparaat in recyclemodus, zonder het te kunnen herstellen. In een periode waarin milieuafval een belangrijk onderwerp is, blijft het een controversiële beslissing.

De fabrikant geeft aan dat zijn klantenservice een apparaat dat in recyclingmodus staat opnieuw kan activeren. Dat kan echter alleen in het geval van een fout of op “individuele basis”. Ten slotte zegt Sonos zijn verantwoordelijkheid ten opzichte van het milieu “serieus te nemen en het duurzaamheidsbeleid voortdurend te willen verbeteren.” Gezien de controverse rondom het inruilprogramma, kunnen in de komende weken wijzigingen in de recyclemodus worden aangebracht.

Reacties

11 reacties
  • Profielfoto
    Jakko Westerbeke

    Dat is natuurlijk gewoon ronduit gelul van Sonos. Het is aan de eigenaar van het ding om te bepalen of het ding nog voldoet, niet aan de fabrikant.

  • Profielfoto
    Frans

    Sonos biedt vrij lange ondersteuning voor zijn producten: de fabrikant garandeert ten minste vijf jaar software-ondersteuning nadat de verkoop van een specifiek model is gestopt.

    Slechts vijf jaar? Dat is belachelijk weinig voor een luidspreker met ingebouwde electronica en helemaal niet duurzaam. Van dit soort apparatuur mag je verwachten dat het minstens 10 jaar probleemloos functioneert en eigenlijk langer. Ik vind het echt heel slecht van Sonos dat ze nog goed werkende producten onbruikbaar maken. De mensheid produceert al genoeg afval zonder kunstmatige veroudering. 😢

    Ik heb luidsprekers en versterkers die al meer dan 20 jaar oud zijn en het nog prima doen. Mijn geluidsinstallatie gaat ook nog helemaal mee met de tijd, dankzij een Airport Express op een van de ingangen waardoor ik gewoon alles wat ik wil via Airplay kan streamen vanaf een oudere Mac. Met een simpele toevoeging kan je de bruikbare levensduur van oudere producten dus prima verlengen!

  • Profielfoto
    Henk Jan de Bruijn

    Dank voor dit bericht Raymond! Wat een krankzinnige wijze van handelen, en wat een onzinnige reactie. Juist e-waste heeft veel milieu impact.
    Ik zat eraan te denken om Sonos aan te schaffen. Op basis hiervan zie ik daar vanaf.

  • Profielfoto
    Henk Jan de Bruijn

    Waarom heet dit eigenlijk een “recycle programma”. Er wordt niets gerecycled dus. Ik vraag mij af in hoeverre er sprake is van misleiding.

  • Profielfoto
    tomc

    Ik zou überhaupt geen hardware willen die vanop afstand onbruikbaar te maken is. Straks moet je nog een abonnement gaan nemen op hardware.

     

  • Profielfoto
    Night

    Jakko Westerbeke op 5 januari 2020 19:27

    Dat is natuurlijk gewoon ronduit gelul van Sonos. Het is aan de eigenaar van het ding om te bepalen of het ding nog voldoet, niet aan de fabrikant.

    Precies. Dat is dan wel weer slim van Sonos. De consument weet zelf als beste of zijn apparaat nog geschikt is voor een tweede leven. Maar dat zouden ze wel wat beter mogen ‘adverteren’.

     

  • Profielfoto
    computer space

    te weinig rekenkracht? Digitale muziek is al sinds de eerste streaming in 1998 haast ongewijzigd. Zal dus wel meevallen dat tekort aan rekenkracht. Ook voor surround kan ik al 18 jaar DTS 1536kbit decoden, dat is beter geluid dan ooit door een Sonos speaker valt te reproduceren.

  • Profielfoto
    Pixelman

    Het doet pijn om in tijden van milieuproblemen dergelijke oplossingen van Sonos te lezen. We worden constant op de vingers getikt hoe slecht we bezig zijn wat vervuiling betreft.

    Ik heb een Kenwood stereo installatie van 28 jaar oud! Daar hangen acoustimas speakers van Bose aan. Om toch mee te doen met de digitalisering heb ik geïnvesteerd in 3 soundtouch wireless linkadapters

    Dat zijn bakjes die hetzelfde doen als wat Sonos doet maar dan van Bose. Je kan daaraan zowel analoge als digitale bronnen op aansluiten en multiroom streamen. Dat werkt goed en ik verschiet van de kwaliteit van de streaming.
    Zelfs van aan platenspeler als bron kan streamen naar 3 kamers. Wat demax is.

    Het kriebelt soms wel om over te stappen op een nieuwe Sonos of  Bose installatie, maar als toestellen van 28 jaar geleden duurzamer zijn( lees nog werken en gebruikt worden) dan wat we tegenwoordig kunnen kopen… dan zijn we niet goed bezig. Maar is dit niet een trend van al enkele decennia lang. heb onlangs een perfect werkende samsung laserprinter weggegooid. De toners moesten vervangen worden en de drum. Dat koste meer dan een nieuwe printer.

    Elektro moet blijkbaar af en toe vervangen worden volgens de huidige business models. En die trend zie je in andere markten ook.

    Een auto mag blijkbaar ook al geen 10jaar meer zijn tegenwoordig of je mag de stad niet meer in. En eerlijk gezegd een tesla (hoe cool ze ook zijn) Ik vraag mij af of ze na 10 jaar nog zullen rijden.

    Sorry voor dit verhaal maar er scheelt iets aan onze duurzame producten.

  • Profielfoto
    Odie

    Het is toch ook aan de eigenaar? Die kiest ervoor om korting te krijgen in ruil voor deactivate. Sonos dringt niets op, pure vrije keus. En nog 5 jaar gegarandeerde support na end of sale (!) is redelijk goed en overtreft menig fabrikant van electronica.

    Als je tevreden bent met je Sonos dan moet je het lekker laten draaien en dan blijft het ook gewoon draaien. Tot de hardware nieuwe functies niet meer aan ja. En dan geeft dit programma je een aardige korting bi upgraden.

  • Profielfoto
    Frans

    Odie op 5 januari 2020 20:58
    .

    En nog 5 jaar gegarandeerde support na end of sale (!) is redelijk goed en overtreft menig fabrikant van electronica.

    Als 5 jaar de nieuwe norm is, is het triest gesteld met de normen van die fabrikanten. En als jij 5 jaar redelijk goed vind, vind ik het triest gesteld met jouw denken over duurzaamheid. 😢

  • Profielfoto
    langbeest

    Laat die 5 jaar los vrienden.
    Apparaten draaien hier al 10 jaar probleemloos