Sonos CEO Patrick Spence over ingrijpende beslissing en de teleurstellingen

Door: Wesley Akkerman - 5 reacties
Sonos Move op het strand detail

Sonos-CEO Patrick Spence heeft een statement gepubliceerd op de site van het bedrijf, waarin hij zijn excuses aanbiedt voor alle verwarring die ontstaan is nadat de speakerfabrikant eerder deze aankondigde day ‘legacy’-producten niet langer ondersteund worden.

Dergelijke producten krijgen geen software-updates meer en hoeven dus ook niet meer te rekenen op nieuwe functies. Ook was de boodschap destijds dat de producten vooralsnog prima moeten blijven werken, maar dat heeft niet kunnen voorkomen dat gebruikers boos werden. De CEO laat in zijn statement weten dat de producten daadwerkelijk blijven werken zoals je nu gewend bent. De zogenaamde legacy-producten zijn de Sonos Play:5, Zone Players en Connect en Connect:Amp.

Reactie van Sonos-CEO

Spence laat weten dat het de bedoeling is dat iedereen met oude Sonos-apparaten in zijn netwerk die apparaten “zo lang als mogelijk” moet kunnen gebruiken. De fabrikant belooft ook beveiligingsupdates en bugfixes uit te brengen voor zover dat straks nog mogelijk is. Er wordt hier geen schema voor gegeven. Dat zou met de beperkingen van de oude hardware te maken hebben.

Daarnaast meldt Spence dat er naar alternatieven gekeken wordt wanneer iets aan de kernervaring van de speakers toegevoegd wordt, dat niet meer haalbaar is op de legacy-apparaten. Als gebruikers wordt je hiervan op de hoogte gebracht, zodat je weet waar je aan toe bent.

In het statement staat verder niets over het terugtrekken van eerder gemaakte opmerkingen of beweringen, dus vooralsnog geldt alles nog uit de eerdere aankondiging. Spence probeert met de blogpost het één en ander te verduidelijken. Het bedrijf blijft bij het punt dat de hierboven genoemde apparaten hun technische limieten bereikt hebben.

In de toekomst komt er ook een manier waarop legacy-apparaten afgezonderd kunnen worden van een netwerk. Dat is belangrijk, want wanneer één apparaat in een Sonos-netwerk geen recht meer heeft op updates, dan ontvangt heel het netwerk niets meer. Heel het netwerk moet namelijk op dezelfde software draaien, anders werkt niets. Daar wordt nu dus een oplossing voor gevonden.

“Onze excuses voor deze misstap. Laat ons je vertrouwen terugwinnen. Zonder jou zou Sonos niet bestaan en we zullen nu harder dan ooit werken om je vertrouwen terug te winnen”, zo luidt de afsluiting van het statement.

Reacties

5 reacties
  • Profielfoto
    Dick de Roos

    De zogenaamde legacy-producten zijn de Sonos Play:5, Zone Players en Connect en Connect:Amp.

    Als ik Sonos moet geloven hoort ook mijn controller 200 en de Play:3 daarbij.

    Kortom: al mijn audio apparaten.

    Onzin dat ze de technische limieten bereikt hebben.

    Alles werkt nog prima. En hopelijk nog lang.

    Verder ben ik van mening dat een dergelijk  (prijzig!) product niet in een paar jaar afgeschreven mag zijn. Blijkbaar niet zo degelijk.

    Over duurzaamheid gesproken….

    Enfin, ze zoeken verder naar mijn vertrouwen. 🤑

  • Profielfoto
    Pete.Z

    Damage control.

     

  • Profielfoto
    nlrela

    Ze hadden de weerstand onderschat voor de stap snel weer heel veel geld te verdienen. Relatief domme statements van Sonos als argumenten. Voordat ze het wiel uit gaan vinden, er zijn ontelbare fabrikanten die voor dat probleem een oplossing hebben …. als voorbeeld Apple die met dezelfde IOS versie verschillende modellen hardware (bijv. iPhones) ondersteund.

    Er bestaat namelijk in de software programmering mogelijkheden zoals:

    IF … Then … Else

    Wat een asociale manier Sonos om z’n klanten te ergeren !

     

  • Profielfoto
    QuantumFrog

    Wat een rumoer over niets. Toch vrij normaal dat dit soort tech na 5 jaar niet meer ge-update wordt. Gebruik al 20 jaar Apple en zie daar ook support en connectoren sneuvelen. Dat heet innovatie:)

  • Profielfoto
    Ruwepit

    QuantumFrog op 25 januari 2020 23:05
    Wat een rumoer over niets. Toch vrij normaal dat dit soort tech na 5 jaar niet meer ge-update wordt. Gebruik al 20 jaar Apple en zie daar ook support en connectoren sneuvelen. Dat heet innovatie:)

    Zit nogal verschil tussen bv iOS en een simpele luidspreker…lijkt mij.