Noah Korevaar
Noah Korevaar Diensten 28 januari 2020

Apple en Netflix in race om rechten Metro-Goldwyn-Mayer

Streamingdiensten als Netflix en Apple TV+ zetten steeds meer stappen, maar hebben nog flink wat te bewijzen in Hollywood. Je belangrijkste wapenfeit in de streaming-oorlog als streamingdienst zijn je exclusieve titels. Eigen producties. Maar er is ook een makkelijke weg.

Als je echt wil scoren als streamingdienst, zoals Netflix dit zeker in de begindagen wist te doen, moet je simpelweg een grote zak met geld neerknallen voor content van andere studios. Iets dat zowel Apple als Netflix op dit moment proberen te doen voor de rechten van Metro-Goldwyn-Mayer. Deze legendarische studio is onder andere eigenaar van de James Bond-franchise en films als RoboCop.

Apple, Netflix en MGM

Het lijkt erop dat dat precies is wat Apple en Netflix van plan zijn. Volgens goed ingelichte bronnen van CNBC, geen obscuur blogje dus, zijn Apple en Netflix in gesprek om Metro-Goldwyn-Mayer over te nemen. Oftewel, een van de grootste studio’s uit Hollywood, met het iconische filmintro waarin een leeuw zijn kop door het MGM-logo steekt.

Niet alleen komt dit nieuws niet van een obscure bron, maar deze ontwikkelingen zijn tevens niet zo gek. In 2010 werd MGM failliet verklaard, en sindsdien heeft de klassieke studio moeite om het hoofd boven water te houden. Een probleem dat Netflix en Apple met hun flinke oorlogskas op kunnen lossen.

James Bond en meer

Ondanks het feit dat MGM al lang niet meer de grote naam is die het ooit was, wordt de waarde van de studio alsnog op 10 miljard dollar geschat. Een schijntje als je kijkt naar alles wat er onder MGM hangt: MGM Home Entertainment, Epix en Orion Pictures.

RoboCop (Afbeelding: Metro-Goldwyn-Mayer)

Oftewel, James Bond, RoboCop, Rocky en Species. Ja, dat lees je goed: het lijkt er sterk op dat Netflix of Apple binnenkort de nieuwe eigenaar van James Bond wordt. Tevens zou de overname ervoor zorgen dat Netflix en Apple TV+ in een klap van de complete geschiedenis aan MGM-films kunnen worden voorzien.

Geen gedoe met licenties of een wisselend aanbod, maar een berg aan klassiekers. En, niet geheel onbelangrijk, een studio vol kennis en talent waarmee je nieuwe hits kunt gaan produceren.

Gezien Netflix volgens analisten alleen al in 2020 17.3 miljard dollar aan content gaat besteden, zou een prijskaartje van 10 miljard dollar niet wereldschokkend zijn. Onderschat Apple echter ook niet, want de techgigant heeft nog altijd veel diepere zakken dan zijn concurrent.

Reageer op artikel:
Apple en Netflix in race om rechten Metro-Goldwyn-Mayer
Sluiten