Locatie data verzameling met 68 procent gedaald dankzij iOS 13

Door: Jelle van Es - 4 reacties
iOS 13.3 header 16x9 bug beloningsprogramma iOS 14
(Afbeelding: OMT/Raymon Mens)

Eén van de elementen die iOS 13 ons bracht, was de mogelijkheid om beter in te zien wat voor informatie apps nou eigen verzamelen. Zo krijg je regelmatig een melding in beeld van een app die de laatste dagen je locatie heeft gebruikt en zo weet waar je bent geweest.

En dat besef zorgt er bij gebruikers voor dat ze minder vaak apps toestemming geven om hun locatie bij te houden. Sterker nog, er zou een daling van 68 procent zijn wanneer het aankomt op apps die toestemming krijgen om die data te verzamelen.

Minder locatiedeling dankzij iOS 13

Dat is hetgeen dat Phonearena bericht op basis van wat Teemo stelt. Teemo is een bedrag dat software maakt voor apps om toegang te krijgen tot locatie data. Volgens Benoit Grouchko, die leiding geeft aan het bedrijf, was het vroeger zo dat zo’n beetje honderd procent van de apps toegang kregen tot locatiedata. Inmiddels is dat al teruggelopen onder de vijftig procent.

iOS 13 locatie volgen 001
Klik/tap voor groter. Screenshot: OMT/Raymon Mens

En dat is dus voor een groot deel te danken aan iOS 13, die de gebruikers veel meer inzicht geeft over hoe data wordt gebruikt. En dat maakt het voor adverteerders ook iets moeilijker om bepaalde doelgroepen te targetten. Een bedrijf genaamd Location Sciences, die bijhoudt hoe goed de locatiedata is die aan adverteerders wordt verkocht, ziet een groot verschil. Zij stellen dat zeven op de tien gebruikers binnen zes maanden overstapte naar iOS 13. En dat 80 procent daarvan besloot om alle tracking op de achtergrond uit te schakelen. Daardoor zou de locatiedata die op de achtergrond verzameld kon worden met 68 procent zijn gedaald. Data die op de voorgrond draait, dus wanneer je de app gebruikt, zou ook nog eens met 24 procent zijn gedaald.

Dat is dus vooral voor marketingbureaus lastig. Eerder konden zij gebruikers nog gericht bereiken. Iemand die tijdens lunchtijd zich bevindt in een restaurant in New York, zou geschikt zijn voor andere voedselreclames rondom die stad. Nu kunnen adverteerders moeilijker aan die data komen en dus ook moeilijker gebruikers bereiken. Die moeten zich nu gaan baseren op ip-adressen, dat een stuk minder accuraat is. Wil je meer lezen over iOS 13? Bezoek dan hier ons handige artikel.

Reacties

4 reacties
  • Profielfoto
    Melle

    Mooie evolutie. Van heel slecht naar net aanvaardbaar 😀

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Mooi. Al die data hongerige bedrijven.

    Ik mis alleen nog wel een extra optie naast nooit, bij open app, één keer of altijd: een bepaalde tijd. Bijvoorbeeld 1 uur of 90 minuten. Je wilt immers als je locatie deelt in Whatsapp of met een navigatie app naar huis rijdt wel dat je locatie in de achtergrond gebruikt mag worden maar automatisch stopt als je (ongeveer) thuis bent of klaar bent met delen. Die apps heb je natuurlijk niet steeds aan en actief.

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Je ziet het nu ook linksboven, met een blauw dingetje, als een app op dat moment lokatie zit te verzamelen. Handig.

    Nog handiger zou het zijn als je daar ook ziet WELKE app lokatie zit te versturen. Met een klik. En dat je ‘m dan ook kan afsluiten.

  • Profielfoto
    donut

    Begrijp ik dat bv in het geval van Facebook je niet altijd de tracking uit kan zetten? Is dat een voorwaarde om het te kunnen gebruiken?