Raymon Mens
Raymon Mens Diensten 17 januari 2020

Facebook ziet af van advertenties in WhatsApp

De hooivorken kunnen terug de kast in. Facebook heeft in al zijn wijsheid besloten toch geen advertenties in WhatsApp te integreren. De afgelopen tijd kon je veelvuldig lezen over de plannen die het bedrijf van Mark Zuckerberg had om langzaam wat aan de populaire chat-app die het in 2014 kocht te gaan verdienen.

Die plannen zijn geschrapt, meldt The Wall Street Journal op basis van insiders. Het team dat bezig was met het integreren van advertenties is opgeven en alle code is naar verluidt reeds uit de app gehaald. Er is een plan om op een andere manier geld te verdienen.

WhatsApp Status toch niet met advertenties

Het plan was aanvankelijk om advertenties aan de Status-functie toe te voegen, zoals dat nu ook gebeurt met Instagram. Tussen de verschillende verhalen door verschijnen daar nu al advertenties. Je kunt ze wel overslaan door snel door te tikken, maar er helemaal aan ontkomen kun je niet. Dit zou ook naar WhatsApp komen, maar gebeurt toch niet.

De functie ‘Status’ in WhatsApp is niet erg populair en veel gebruikers zouden dan ook niet in aanraking komen met de advertenties. Er werd echter gevreesd dat advertenties in de status-functie slechts het begin waren. Waarom Facebook de keutel in heeft getrokken is formeel niet duidelijk. Bronnen van WSJ melden wel dat het activeren van advertenties formeel aan gebruikers gemeld moet worden en wellicht was het bedrijf van Mark Zuckerberg bang voor de gevolgen.

WhatsApp Status
Zo zouden de advertenties eruit gaan zien – Klik/tap voor groter.

Nieuw plan om geld te verdienen

Facebook wil nog steeds geld verdienen met WhatsApp, dat het in 2014 voor een bedrag van 22 miljard dollar kocht. Het sociale netwerk zou zich meer willen richten op de uitbouw van WhatsApp Business. Dit is een aparte app die (kleine) bedrijven in staat stelt om met hun klanten te communiceren. Daar moet een marketing-element aan toegevoegd worden waarbij bedrijven mogelijk per bericht aan klanten gaan betalen. Over deze plannen is echter nog weinig concreets bekend.

Het besluit om advertenties in WhatsApp te integreren, heeft nogal wat stof doen opwaaien. Niet alleen onder boze tiktokkies. Zo besloot mede-oprichter Jan Koum in 2018 op te stappen, vier jaar na de overname door Facebook. Koum was het namelijk niet eens met de manier waarop het bedrijf geld wilde verdienen aan de chat-app. Maanden voor Koum vertrok ook de andere oprichter van WhatsApp, Brian Acton. Hij had soortgelijke zorgen en gaf destijds als reden op dat hij het niet eens is met hoe Facebook met privacy en gerichte reclame omgaat. Acton heeft later ook de bekende uitspraak ‘Delete Facebook‘ de wereld in geholpen, waarmee hij mensen probeert te overtuigen hun Facebook-account te verwijderen.

Reageer op artikel:
Facebook ziet af van advertenties in WhatsApp
Sluiten